مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

8 مورد از علت خارش پوست؟ درمان خانگی و دارویی+ رژیم غذایی

skin itching
فهرست مطالب

بسیاری از افراد حتی علت خارش سطح پوست خود را نیز نمی‌ دانند و همین امر ناراحتی بیشتری را به فرد بیمار وارد می‌ کند. با ما همراه باشید تا با دلایل مختلف خارش‌ های پوستی آشنا شده و راه حل‌ هایی نیز برای آن‌ ها بیابید.

خارش پوست چیست؟

خارش پوست با تحریک انتهای عصب آزاد، معمولا در محل اتصال درم و اپیدرم پوست که میل به خاراندن را بر می‌ انگیزد، اتفاق می‌ افتد. اگرچه هر دو احساس خارش و درد، مسیرهای عصبی مشترکی دارند؛ اما به‌ طور کلی انواع حسی متمایزی در نظر گرفته می‌ شوند. خارش می‌ تواند در هر نقطه از بدن رخ دهد و می‌ تواند بسیار خسته کننده و ناراحت کننده باشد. خارش ممکن است در قسمت کوچکی از بدن، به عنوان مثال در اطراف ناحیه نیش حشره رخ دهد، یا می‌ تواند کل بدن را تحت تأثیر قرار دهد، مانند یک واکنش آلرژیک. علت خارش بدن معمولا جدی نیست؛ اما گاهی اوقات ممکن است ناشی از یک بیماری جدی پزشکی باشد که نیاز به مراجعه به متخصص پوست باشد.

What-is-itchy-skin

علت خارش پوست چیست؟

این بیماری عارضه ای است که در وجود شما حس نا خوشایندی ایجاد کرده به طوری که دائما تلاش می کنید بخشی از بدن تان را بخارانید. حتما تا کنون به این فکر کرده اید که دلیل خارش بدن چیست؟ عوامل متعددی از عفونت‌ های قارچی پوست گرفته تا کهیر وجود دارند که موجب خارش پوست می شوند.

  • خشکی پوست
  • نیش حشرات
  • کهیر
  • بثورات حرارتی
  • اگزما
  • پسوریازیس
  • خارش پوست در بارداری
  • سن بالا و یائسگی

خشکی پوست

پوست بدن در هوای سرد، گرم یا در اثر استفاده زیاد از شوینده‌ ها، خشک شده و خارش پیدا می‌ کند. پوست خشک، پوسته‌ پوسته و زبر به نظر می‌ رسد. حتی گاهی ممکن است پوست به علت خشکی زیاد، ترک بخورد و دردناک شود. یکی از راه‌ های درمان خشکی پوست، هیدراته نگه‌ داشتن بدن با رژیم غذایی مناسب برای خارش پوست و درمان خانگی خارش بدن است.

بیشتر بخوانید: روش های آبرسانی پوست

نیش حشرات

نیش حشرات یکی از انواع علت خارش پوست بوده که معمولاً با یک برآمدگی یا تاول در اطراف محل گزش مشخص می‌ شود. این ناحیه ممکن است ملتهب، دردناک و متورم باشد. در این موارد بهتر است از پماد ضد خارش استفاده کرد.

کهیر

کهیر یک بثورات برجسته قرمز رنگ یا رنگ پوست است که بسیار خارش دارد. این نوع بثورات اغلب روی قفسه سینه، شکم یا کتف هستند؛ اما در هر نقطه دیگر از بدن نیز ممکن است، ظاهر شوند. کهیر معمولا از چند ساعت تا 24 ساعت طول می‌ کشد و سپس بدون هیچ جای زخمی، ناپدید می‌ شود. هنگامی‌ که کهیر در بدن نمایان می‌ شود باید از رژیم غذایی مناسب برای خارش پوست پیروی کرد و از غذاها و مواد خوراکی آلرژی‌ زا مانند بادنجان، ترشی و ادویه‌ جات پرهیز کرد. همچنین می‌ توان از پماد ضد خارش نیز استفاده کرد.

بثورات حرارتی

بثورات حرارتی یکی دیگر از انواع علت خارش پوستی بوده که به‌ صورت لکه‌ ها یا تاول‌ های کوچک صورتی یا قرمز ظاهر می‌ شوند. نام دیگر آن، میلیاریا بوده که در نوزادان به دلیل لطیف بودن پوست و پوشک کردن، شایع است. درمان دارویی خارش پوست بر اثر بثورات حرارتی، پماد ضد خارش یا ضد التهاب بوده و معمولا نیازی به متخصص پوست نیست.

اگزما

اگزما باعث ایجاد لکه‌ های قرمز و پوسته‌ پوسته روی پوست می‌ شود. لکه‌ ها معمولا روی گونه‌ ها، چین‌ های آرنج و پشت زانو قرار دارند. اگزما در کودکان شایع بوده و اغلب در خانواده‌ هایی که شرایطی مانند آلرژی، تب یونجه یا آسم دارند، دیده می‌ شود.

eczema

پسوریازیس

پسوریازیس باعث ایجاد لکه‌ های ضخیم قرمز و پوسته‌ پوسته روی پوست می‌ شود. لکه‌ ها اغلب روی پوست سر، زانو ها، آرنج‌ ها و اطراف ناف هستند.

خارش پوست در بارداری

یک وضعیت غیر معمول بوده که معمولا در چهار ماه آخر بارداری به دلیل تغییر هورمون‌ ها و کمبود ویتامین اتفاق می‌ افتد. خارش عمومی در سراسر پوست بدن، بدون علائم ظاهری اتفاق می‌ افتد. بهترین راه درمان این گونه خارش‌ ها، درمان خانگی خارش بدن و رژیم غذایی مناسب برای خارش پوست است.

سن بالا و یائسگی

یکی دیگر از انواع علت‌ خارش پوست، سن بالا برای تمامی افراد و سن یائسگی برای بانوان است. در این صورت مراجعه به متخصص پوست نیاز نیست بلکه باید به متخصص داخلی برای تشخیص خارش بدن، مراجعه کرد و از درمان دارویی خارش پوست برای افراد با سنین بالا مانند قرص‌ های مکمل هورمونی استفاده کرد.

What-is-the-cause-of-itchy-skin-1

درمان خانگی خارش بدن

چندین راه آسان برای کمک به کاهش خارش بدن، بدون استفاده از درمان دارویی خارش پوست وجود دارد که استفاده از آن‌ ها، افراد را از جمله افرادی که دچار خارش پوست هستند را بی‌ نیاز به متخصص پوست می‌ کند. این راه‌ های درمان خانگی خارش بدن عبارت هستند از:

  • حمام کردن در آب خنک یا ولرم، با استفاده از صابون‌ های مرطوب کننده، بدون بو یا صابون بلغور جو دوسر کلوئیدی.
  • استفاده از پمادها و کرم‌ های طبیعی حاوی ویتامین E و آلوئه‌ ورا.
  • استفاده از آب‌ رسان‌ های طبیعی مانند مخلوط گلیسیرین و گلاب.
  • نصب یک دستگاه مرطوب‌ کننده مانند دستگاه بخور برای مرطوب کردن هوا.
  • استفاده از کمپرس سرد، مانند یک پارچه سرد و مرطوب روی پوست.
  • نصب تهویه برای ایجاد جریان هوا.
  • پوشیدن دستکش برای جلوگیری از خاراندن که می‌ تواند علائم را بدتر کند.
  • کوتاه نگه داشتن ناخن‌ ها برای تحریک احتمالی هنگام خاراندن پوست.
  • پوشیدن لباس‌ های گشاد برای تنفس پوست به خصوص برای افرادی که دچار خارش پوست در بارداری می‌ شوند، توصیه می‌ شود.
  • دور بودن از حیوانات خانگی.
  • نوشیدن چای بدون کافئین، مانند بابونه یا نعناع.

بیشتر بخوانید: درمان جای زخم

درمان دارویی خارش پوست

قبل از اینکه بخواهیم توصیه دارویی برای درمان دارویی خارش پوست داشته باشیم، اگر خارش پوست بیش از حد موجب اذیت شما شد و با درمان خانگی خارش بدن بهبود نیافت، بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص مانند متخصص پوست یا متخصص داخلی، از تجویز دارویی متخصصین استفاده کنید؛ اما بد نیست بدانید که قرص‌ های ضد حساسیت مانند لوراتادین، آنتی هیستامین و سیتریزین معمولا به همراه پماد ضد خارش تجویز می‌ شوند. به یاد داشته باشید افرادی که دچار خارش پوست هستند به هیچ وجه، بدون تجویز پزشک، دارو استفاده نکنند.

رژیم غذایی مناسب برای خارش پوست

قبل از اینکه به خار‌ش بدن بر اثر خشکی پوست دچار ‌شوید، بهتر است با هیدراته نگه داشتن بدن به وسیله نوشیدن مایعات کافی و خوردن سبزیجات و میوه‌ های تازه از خشکی پوست جلوگیری کنید. از طرف دیگر، هنگامی‌ که دچار خارش می‌ شوید، رژیم غذایی مناسب برای خار‌ش پوست و پرهیز از غذاها و خوراکی‌ های آلرژی‌ زا، به کاهش خارش و از بین بردن خارش کمک می‌ کند.

متخصص پوست و درمان خارش پوست

اغلب درمان‌ های خارش پوستی با مراجعه به متخصص پوست قابل درمان است. متخصص پوست با درمان دارویی خارش پوست و پماد ضد خارش به درمان کمک می‌ کند. در بعضی موارد مانند خارش پوست در سن بالا، در کنار مراجعه به متخصص پوست، مراجعه به متخصص داخلی نیز نیاز است. گاهی برای تشخیص علت خارش پوست، گرفتن آزمایش نیز لازم می‌ شود.

Treating-itchy-skin

کلام آخر

در این مقاله ما به علت خارش پوستی، درمان خانگی و دارویی این بیماری، رژیم غذایی مناسب و … پرداختیم. جهت استفاده از دارو برای این بیماری باید حتما با پزشک مربوطه خود مشورت کنید. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید و کاربردی واقع شده باشد. شما می توانید علل مختلف خارش پوستی را برای ما کامنت گذاشته و سوالات تان را از تیم صندلی بپرسید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید