مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

روش های پیشگیری و درمان افتادگی و شل شدن پوست صورت

Loosening-skin-1
فهرست مطالب

زمانی که سن افزایش پیدا می ‌کند، تولید الاستین و کلاژن پوست کاهش پیدا می ‌یابد که این موضوع افتادگی پوست و ایجاد چین‌ و چروک ‌ها را به‌همراه دارد. حال از آنجایی که افتادگی و شل شدن پوست ظاهری ناخوشایند دارد، بسیاری از افراد به ‌فکر جلوگیری و درمان این مشکل هستند. از همین رو در ادامه مقاله به راهکار های جلوگیری و درمان این مشکل می‌ پردازیم تا با آن‌ ها آشنا شوید.

چرا پوست شل می شود؟

موارد بسیاری وجود دارند که می ‌توان از آن ‌ها به‌عنوان علت شل شدن پوست یاد کرد. از همین رو ما در این بخش از مقاله به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

  1. اولین علت شل شدن پوست  که مهم‌ترین علت نیز محسوب می‌شود، مصرف آب کم است. پس برای داشتن پوستی سالم و سفت باید روزانه 8 لیوان آب بنوشید.
  2. دومین علت افتادگی پوست که زیاد دیده می‌ شود، کاهش وزن به‌صورت نا مناسب و غیراصولی است. اگر تصمیم به کاهش وزن دارید، باید تحت ‌نظر یک پزشک این کار را انجام دهید تا مشکلی برای پوست و دیگر ارگان ‌های بدنتان پیش نیاید.
  3. استعمال دخانیات سومین علت شل شدن پوست است. دخانیات نه ‌تنها روی شش ‌ها و ریه‌ ها اثر منفی می‌ گذارند، بلکه تولید کلاژن پوست را نیز مختل می ‌کنند و پوست به ‌مرور شل و افتاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تاثیر سیگار در بدن

Loosening-of-the-body-skin-1-1

روش های مختلف درمان شل شدن و افتادگی پوست

روش‌ های درمانی مربوط به طب سنتی همیشه به ‌دلیل عوارض کمی که دارند، مورد توجه قرار گرفته‌اند. از همین رو در این بخش به درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی می‌ پردازیم تا با روش ‌های مربوط به این طب، پوستی شاداب و جوان داشته باشید.

روش درمان به صورت سنتی

مسلما می ‌دانید که روغن‌ های طبیعی در طب سنتی نقش تاثیر گذاری دارند و می ‌توان از آن‌ ها برای درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی استفاده کرد. روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن ویتامین E، روغن آرگان و روغن بادام از جمله روغن‌ هایی هستند که می‌ توانید برای درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی از آن‌ ها استفاده کنید. البته علاوه ‌بر انتخاب روغن، نحوه ماساژ دادن صورت نیز بسیار مهم است و اگر به ‌درستی این کار را نکنید، شدت افتادگی پوست بیشتر خواهد شد.

از آنجایی که افتادگی و شل شدن پوست یک موضوع آزاردهنده است، تحقیقات و بررسی ‌های زیادی درباره‌ی آن انجام شده است. امروزه انواع مختلفی از درمان شل شدن پوست صورت وجود دارد که افراد می ‌توانند از آن‌ ها استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: لیفت پوست

به‌جز روغن‌ های گیاهی، شما می ‌توانید از ماسک‌ های درمانی که از دارو های گیاهی و دیگر مواد غذایی درست می‌ شوند استفاده کنید. در ادامه برخی از ماسک ‌ها که می ‌توانید از آن ‌ها برای درمان افتادگی پوست استفاده کنید را نام خواهیم برد.

  • ماسک سفیده تخم‌ مرغ
  • ماسک عسل
  • ماسک لیمو
  • ماسک خاک رس
  • ماسک آلوئه ‌ورا

این ماسک‌ ها برای درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی استفاده می ‌شوند و شما می ‌توانید با تهیه آن‌ ها و چند بار استفاده از هر کدام افتادگی و شل شدن پوست خود را درمان کنید.

mask-skin-1-1

روش درمان غیر سنتی

علاوه ‌بر درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی و استفاده از ماسک برای افتادگی پوست صورت، روش‌ های دیگری نیز وجود دارند. لیزر یکی از مدل ‌های درمان شل شدن پوست صورت است که یک روش تهاجمی محسوب می ‌شود. زمانی که شما لیزر انجام می‌ دهید، سطح پوست لایه ‌برداری می ‌شود و روند کلاژن ‌سازی افزایش پیدا می‌ کند. البته باید متذکر شد لیزر به ‌عنوان درمان افتادگی پوست بدن نیز کاربرد دارد و می‌ تواند این مشکل را نیز برطرف کند.

دیگر درمان شل شدن پوست صورت، تزریق ژل است. ژل با توجه به ترکیبات و ساختاری که دارد، می‌ تواند باعث سفت شدن پوست شما شود. روش‌ های دیگری نیز برای درمان شل شدن پوست صورت وجود دارند که می‌ توان به میکرودرم ابریژن، هایفوتراپی، آر اف فرکشنال، PRP و … اشاره کرد.

استفاده از ماسک ها جهت افتادگی پوست صورت

در بخش قبل به چند مورد درمان افتادگی پوست صورت در طب سنتی پرداختیم که یکی از آن‌ ها استفاده از ماسک ‌ها بود. حال در این بخش چند ماسک برای شل شدن پوست صورت را به‌ طور کامل بررسی می ‌کنیم تا با استفاده از آن ‌ها پوست ایده‌ال خود را به دست آورید.

Types-of-facial-skin-sagging-masksjpg

ماسک با دانه‌ های قهوه

قهوه سرشار از کافئین است که می‌ تواند رطوبت و چربی اضافه پوست را از بین ببرد و باعث سفت و محکم شدن پوست شود. از طرفی در ترکیبات قهوه مقدار آنتی‌ اکسیدان زیادی وجود دارد و همین ماده روند پیری پوست را به تاخیر می‌ اندازد. حال برای تهیه ماسک قهوه به 4/1 فنجان پودر قهوه، 4/1 فنجان شکر قهوه‌ای، 2 الی 3 قاشق روغن (نارگیل یا زیتون) و نصف قاشق چایخوری پودر دارچین نیاز است. پس از اینکه مواد را تهیه کردید، آن ‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. البته توصیه می‌ شود روغن را پیش از ترکیب کردن با مواد گرم کنید و اجازه دهید به دمای اتاق برسد، سپس آن را به ماسک اضافه کنید. این ماسک را هفته‌ای یک یا دوبار روی پوست خود بگذارید تا افتادگی و شل شدن پوست شما بهبود پیدا کند.

بیشتر بخوانید: انواع میکرودرم ابریژن

ماسک زاج سفید

زاج سفید یک ماده مناسب در جهت تهیه ماسک برای افتادگی پوست صورت است که می‌ تواند به سفت شدن پوست شما کمک کند. شما می‌ توانید از زاج سفید به ‌تنهایی یا به‌ صورت ترکیب با دیگر مواد استفاده کنید. برای تهیه این ماسک، به یک تکه زاج سفید و آب نیاز دارید. زاج را در آب قرار دهید و پس از گذشت چند دقیقه آن را به آرامی روی صورت خود ماساژ دهید. شما می‌ توانید از این ماسک برای افتادگی پوست صورت خود روزانه استفاده کنید تا پوستی سفت و کشیده داشته باشید.

ماسک نارون کوهی

نارون کوهی در انقباض و تنگ کردن منافذ پوست نقش تاثیر گذاری دارد و به ‌همین ‌‌دلیل استفاده از آن منجر به سفت شدن پوست خواهد شد. در نارون کوهی، پلی فنول که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد موجود است و می ‌تواند آنزیم ‌هایی که به کلاژن و الاستین صدمه می‌ زنند را مهار کند. اگر تصمیم به استفاده از این ماسک برای افتادگی پوست صورت خود دارید، محلول نارون کوهی را تهیه کنید و با استفاده از یک تکه پنبه آن را به ‌صورت ضربه‌ای به پوست صورت خود بزنید.

Mountain-elm-mask-skin-1-1

درمان افتادگی پوست با ماساژ

درمان افتادگی پوست صورت با ماساژ یک روش درمان محبوب برای افتادگی و شل شدن پوست است و می‌ تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. البته برای آنکه نتیجه درمان افتادگی پوست صورت با ماساژ تبدیل نتیجه‌ی مطلوبی شود، باید به برخی نکات توجه داشته باشید.

اولین نکته‌ای که باید به آن اهمیت دهید، این است که صورت خود را با یک شوینده مناسب با پوست صورتتان بشویید تا هیچ آلودگی روی پوست نماند. سپس پوست صورت خود را با یک دستمال لطیف، به‌آرامی خشک کنید. برای درمان افتادگی پوست صورت با ماساژ به روغن ‌های گیاهی چون روغن بادام، جوجوبا، آرگان و … نیاز دارید. روغن مناسب برای پوست خود را انتخاب کنید و روی پوست صورت خود بمالید. توصیه می ‌شود بطری روغن را پیش از شروع ماساژ برای چند دقیقه در آب گرم بگذارید تا روغن کمی گرم شود. 

درمان افتادگی پوست صورت با ماساژ، گردش خون را در صورت شما افزایش می ‌دهد و همین موضوع باعث می‌ شود که صورتی شاداب و با طراوت داشته باشید. از طرفی ماساژ، ماهیچه‌ های صورت شما را نیز ریلکس می‌ کند که تمام این موارد در درمان افتادگی و شل شدن پوست نقش تاثیر گذاری دارند.

روش های جلوگیری از افتادگی پوست

جلوگیری از شل شدن پوست یک موضوع حائز اهمیت است که نباید از آن‌ غافل شد. شما می ‌توانید با انجام چند کار ساده، پوستی محکم، سالم و با طراوت داشته باشید.

استفاده از ضدآفتاب

اصلی ‌ترین راهکار برای جلوگیری از شل شدن پوست، استفاده از ضد آفتاب است. اشعه‌ی ماورای بنفش نور خورشید می ‌تواند آسیب‌ های جدی را برای پوست شما داشته باشد ک افتادگی و شل شدن پوست یکی از این آسیب‌ ها به‌ شمار می‌ آید.

رژیم غذایی مناسب

از مصرف غذاهای فرآوری ‌شده دوری کنید و به‌عنوان جایگزین، از میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. برخی از غذا ها و مواد مغذی علاوه ‌بر آنکه در جلوگیری از شل شدن پوست نقش دارند، به سفت شدن پوست نیز کمک می‌ کنند.

ورزش کردن

راه دیگر برای جلوگیری از شل شدن پوست، ورزش کردن است. شما می‌ توانید با یک جستجو ساده حرکاتی که به سفت شدن پوستتان کمک می ‌کنند را بشناسید و با انجام آن‌ ها پوستی محکم و سالم داشته باشید.

Exercise-2

تاثیر ویتامین ها جهت جلوگیری از شل شدن پوست

استفاده از ویتامین برای جلوگیری از شل شدن پوست نیز یک روش تاثیر گذار است. انواع مختلفی از ویتامین وجود دارد که می ‌توانید از آن‌ ها استفاده کنید. انواع ویتامین برای جلوگیری از افتادگی پوست عبارتند از:

  • ویتامین ‌های گروه A
  • ویتامین‌ های گروه B
  • ویتامین‌ های گروه C
  • ویتامین K
  • ویتامین E

همان ‌طور که مشاهده می‌ کنید، انواع مختلفی از ویتامین برای جلوگیری از افتادگی پوست وجود دارند که شما می‌زتوانید از آن ها بهره ببرید.

درمان افتادگی پوست بدن

شل شدن پوست تنها به صورت اختصاص ندارد و ممکن است پوست بدن نیز دچار چنین مشکلاتی شود. از همین رو تصمیم داریم به موضوع درمان افتادگی پوست بدن بپردازیم تا بتوانید بدنی زیبا داشته باشید.

به میزان کافی آب بنوشید: یکی از مهم‌ ترین نیاز های بدن برای داشتن قابلیت ارتجاعی پوست، آب است. پس در طول شبانه ‌روز به مقدار آبی که می ‌نوشید توجه کنید تا پوستی سالم داشته باشید.

ورزش‌های هوازی: انجام ورزش‌ های هوازی به تقویت عضلات و سوزاندن چربی کمک می‌ کنند. از جمله ورزش‌ هایی که می ‌توان از آن‌ ها به‌عنوان درمان افتادگی پوست بدن یاد کرد، باید به پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری و … اشاره کرد.

اسپا: دیگر درمان افتادگی پوست بدن، اسپا است. اسپا یک روش مناسب برای حل مشکل افتادگی و شل شدن پوست محسوب می‌ شود، اما از آنجایی که تاثیر آن موقت است، می ‌توانید در موقعیت ‌های خاص از آن کمک بگیرید.

Sagging-facial-skin-with-massage-1-1-2

کلام آخر

همان‌ طور که مشاهده می‏ کنید، افتادگی و شل شدن پوست علت‌ های مختلفی دارد و اگر شما به‌ دنبال داشتن یک پوست زیبا، سالم و سفت هستید، باید به سبک زندگی و برنامه‌ غذایی خود توجه داشته باشید. همچنین از روش‌ های جلوگیری از شل شدن پوست نیز غافل نشوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید