مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه از شر موهای زیرپوستی خلاص شویم؟

Subcutaneous hairs
فهرست مطالب

در ابتدا نمی‌ توان به این اتفاق به چشم یک مشکل نگاه کرد، اما اگر تعداد موهای زیر پوستی زیاد شوند و یا درمان نشوند، ممکن است با یک مشکل بزرگ مواجه شویم. زیرا در برخی از مواقع ممکن است که این مشکل باعث بروز عفونت پوستی شود. اگر شما هم به دنبال راهی برای درمان این معضل هستید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله علائم ایجاد موی زیرپوستی، علت ایجاد آن، روش‌ های درمان موهای زیر پوستی و روش‎ های پیشگیری از موی زیرپوستی و هر آنچه که باید در رابطه با این موضوع بدانید را بیان خواهیم کرد.

علت ایجاد موهای زیرپوستی

همانطور که در ابتدا مقاله بیان شد، هنگامی که مو نتواند به طور مستقیم رویش کند و از پوست خارج شود، فر خورده و در درون پوست رشد می‌ کند که این اتفاق منجر به ایجاد موی زیر پوستی می‌ شود. سپس، قسمتی از پوست ملتهب شده و ظاهر آن مانند جوش می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که این مشکل، ممکن است برای هر فردی با هر سنی به وجود آید و ربطی به جنسیت و سن افراد ندارد.

بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه لیزر

موهای زیر پوستی، می ‌تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. اما، اغلب اوقات در نواحی که موهای درشت و ضخیمی وجود دارد، ایجاد می‌ شوند. در واقع، این موها اغلب در قسمت گردن و ریش مردان، نزدیکی ناحیه بیکینی بانوان و… مشاهده می‌ شوند. این موها، اگر درمان نشوند، مشکلات پوستی زیادی را ایجاد خواهند کرد. بنابراین، افراد باید پس از مشاهده آن ‌‎ها، فورا برای درمان اقدام نمایند. علائم ایجاد موی زیرپوستی را در ادامه مقاله بیان خواهیم کرد.

علائم ایجاد موی زیرپوستی 

موهای زیر پوستی، دارای علائم و نشانه ‌های فراوانی هستند. برخی از مهم ‌ترین علائم ایجاد موی زیر پوستی، شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • خارش پوست
  • وجود برجستگی‌ های قرمز و یا صورتی در روی پوست
  • عفونت پوست
  • التهاب پوست
  • وجود برجستگی‌ های گرد، سفید و کوچک(پاپول)
  • تیره‌ تر شدن پوست
  • ایجاد پوستچول (ضایعاتی که همانند تاول هستند و در درون آن‌ها چرک جمع شده است.)

علاوه بر علائم ایجاد موی زیر پوستی نام برده شده، ممکن است که شما بتوانید خیلی واضح موی زیرپوستی را مشاهده کنید

بیشتر بخوانید: دلایل خارش پوست

Symptoms-of-ingrown-hairs-1

علت برگشت موهای زیر پوستی

ممکن است سوال کنید که علت و دلیل ایجاد برگشت مو چیست؟ این اتفاق بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌ شود که بهتر است تا به طور کامل با همه آن‌ ها آشنا شوید. برخی از مهم ‌ترین دلایل و علت‎‌ های بروز موی زیر پوستی شامل موارد زیر می ‌باشند.

  • پوشیدن مداوم لباس‌ های تنگ و چسبان
  • استفاده از ژیلت‌ های دو یا سه تیغه
  • عدم استفاده از تسکین دهنده ‌ها
  • اصلاح مو با فاصله زمانی کم
  • استفاده طولانی مدت از یک تیغ و یا ژیلت
  • عدم مرطوب کردن پوست
  • اصلاح موها به روش نادرست
  • عدم استفاده از فوم اصلاح
  • تمیز کردن سطحی پوست (عدم تمیز کردن مکرر پوست)

روش ‌های پیشگیری از موی زیر پوستی

جهت پیشگیری از موی زیرپوستی و رشد آن در داخل پوست، باید با روش‌ های مختلفی آشنا شوید. برخی از روش ‌های پیشگیری از موی زیر پوستی، شامل موارد زیر می‌ باشند.

  • پوست بدن خود را پیش از اصلاح لایه برداری و مرطوب کنید

زمانی که پوست تان خشک است، آن را اصلاح نکنید، زیرا هنگامی که پوست بدن خشک باشد و شما از تیغ یا هر ابزار دیگری استفاده کنید، موها به سختی اصلاح می‌ شوند. این اتفاق، منجر به برگشت مو به درون پوست می‌ گردد. بنابراین، برای پیشگیری از موی زیر پوستی، حتما پیش از اصلاح، پوست بدن تان را خیس و لایه برداری کرده و سپس، نسبت به از بین بردن موهای تان اقدام نمایید.

بیشتر بخوانید: لایه برداری پوست

  • موهای بدن تان را برخلاف جهت رشد اصلاح نکنید

یکی از موارد مهم دیگری که باید در هنگام اصلاح کردن موهای تان به آن توجه کنید، نحوه استفاده از تیغ و یا ابزار های دیگر است. در واقع، شما باید موهای بدن خود را در جهت رشد شان اصلاح کنید. زیرا، اصلاح برعکس موها، سبب برگشت مو به داخل پوست می‌ شود. بنابراین، برای جلوگیری از بروز این مشکل، موها را در جهت رشد آن‌ ها اصلاح کنید. به طور مثال: شما برای از بین بردن موهای صورت و ساق پا، باید تیغ را به سمت پایین حرکت دهید.

Subcutaneous-hair1-2
  • برای اصلاح موهای تان از تیغ جدید استفاده نمایید

گاهی اوقات، ممکن است شما یک تیغ را چندین بار به کار بگیرید. بهتر است از انجام این کار پرهیز کنید. زیرا، این کار سبب بازگشت مو به درون پوست می‌ گردد. بنابراین، برای پیشگیری از ایجاد موی زیرپوستی، بهتر است که هر بار از تیغی جدید استفاده کنید.

  • هرگز موهای تان را از ته نتراشید

تراشیدن موها از ته، یکی از اصلی ‌ترین دلایل بروز موهای زیر پوستی است. به همین دلیل، بهتر است برای اجتناب از این اتفاق، موهای تان را از ته اصلاح نکنید.

  • از ژیلت یک تیغه استفاده کنید

به جای استفاده از ژیلت ‌های دو یا سه تیغه، بهتر است ژیلت یک تیغه را جایگزین کنید. زیرا، ژیلت ‌های دو یا چند تیغه، موها را ضخیم ‌تر کرده و زمینه را برای ایجاد مو زیر پوستی مهیا می‌ کنند. بنابراین، برای جلوگیری از بروز این اتفاق، حتما از ژیلت یک تیغه استفاده کنید و در زمان اصلاح، هیچ وقت تیغ را بر روی پوست تان فشار ندهید.

روش‌ های سریع درمان موهای زیر پوستی

اگر بنا به دلایل مختلفی نتوانستید که از به وجود آمدن موهای زیر پوستی جلوگیری کنید، بهتر است هر چه سریع ‌تر نسبت به درمان مو های زیرپوستی اقدام نمایید. برای آشنایی با روش ‌های درمان موهای زیرپوستی، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله، بهترین و سریع ‌ترین روش ‌های درمان مو های زیرپوستی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.  

  • درمان موهای زیر پوستی از طریق روغن درخت چای

روغن درخت چای، دارای خواص بسیاری است که این خواص می ‌توانند مو زیر پوستی را درمان کنند. تعدادی از مهم‌ ترین خواص روغن چای شامل موارد زیر می‌ باشند:

  • خواص ضد باکتریای
  • خواص ضد التهابی
  • خواص ضد عفونی کننده

شما عزیزان برای استفاده از این روغن، ابتدا باید 10 قطره از آن را گرم کرده و سپس، با مقدار کمی آب رقیق کنید. محلول به دست آمده را بر روی یک پارچه و یا حوله تمیز بریزید و بر روی ناحیه مورد نظرتان قرار دهید. 60 دقیقه صبر کنید و سپس، ناحیه مورد نظر را به خوبی شست و شو دهید. شما باید تا زمانی که این مشکل به طور کامل برطرف شود، این عمل را 2 الی 3 بار در هفته انجام دهید. 

Tea-trees-oil-1
  • درمان موهای زیر پوستی از طریق سوزن و موچین

یکی دیگر از روش‌ های سریع درمان این موها، استفاده از سوزن و موچین است. شما عزیزان با کمک این دو وسیله می‌ توانید سطح منافذی که دارای موی زیر پوستی هستند را باز کنید و سپس، موی زیرپوستی را بیرون بکشید. برای این کار شما ابتدا باید سوزن و موچین را با صابون و آب جوش ضد عفونی کنید. بهتر است این دو وسیله را در درون یک ظرف قرار داده و سپس به مدت 20 الی 30 دقیقه در درون آب جوش و صابون بجوشانید. پس از ضد عفونی کردن، سوزن را به درون لایه رویی پوست وارد کنید و با کمک موچین، مو را بیرون بکشید. پس از خارج کردن مو، از پوست تان مراقبت کنید تا عفونت نکند.

عوارض موی زیرپوستی چیست؟

موی زیرپوستی، یکی از معضلات پوستی شایع بین همه ی گروه های سنی به ویژه جوانان می باشد ک در اکثر اوقات خود به خود بهبود می یابد. در این مبحث به عوارض ناشی از این بیماری می پردازیم.

ایجاد عفونت در کل بدن (عفونت موی زیرپوستی)

یکی از مهم‌ ترین عوارض موی زیر پوستی، ایجاد عفونت موی زیر پوستی است. این عفونت ابتدا فقط در محل رشد موی زیر پوستی ایجاد می ‌شود. اما، اگر عفونت موی زیر پوستی درمان نشود، کل بدن را آلوده کرده و منجر به عفونت کل بدن می‌ گردد.

آبسه شدن

در ابتدا مقاله گفته شد که بروز موی زیر پوستی سبب التهاب پوست و ایجاد جوش می‌ شود. حال اگر این جوش درمان نشود، تبدیل به کیست مویی شده و ممکن است پس از مدتی، عمق بیشتری از بدن را درگیر این بیماری کند. این اتفاق، منجر به آبسه شدن کیست مویی می‌ گردد که عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

ایجاد سرطان پوست

زمانی که عفونت موی زیرپوستی درمان نشود، این عفونت به سرطان پوست تبدیل خواهد شد. بنابراین، برای جلوگیری از عوارض موی زیر پوستی نام برده الخصوص سرطان پوست که به راحتی درمان نمی‌ شود، حتما موی زیر پوستی را جدی گرفته و در همان مراحل اولیه درمان کنید.

پوست تیره

یکی دیگر از عوارض موهای زیر پوستی می توان به پوست تیره اشاره کرد. اگر شما برای درمان زود اقدام نکنید باعث می شود پوست شما تیره شود و ممکن است عوارض بدتری برای شما به وجود آورد. پس قبل از اینکه جای موی زیر پوستی تیره شود به درمان آن اقدام کنید.

جای زخم

از دیگر عوارض می توان به جای زخم اشاره کرد. این مورد به دلیل اینکه شما موهای زیر پوستی خود را بکنید قطعا زخم می شود و جای زخم آن به جا می ماند. پس قبل از اینکه جای زخم عفونت بردارد سریعا شروع به درمان آن کنید.

بیشتر بخوانید: درمان جای زخم

ایجاد جوش

زمانی که مو در زیر پوست رشد می کند، جوش های ریزی هم همراه آن ها دیده می شود. اکثر مواقع پوست اطراف جوش هم تیره تر از دیگر نقاط بدن ظاهر می شود. پس برای جلوگیری از شیوع بیشتر آن به درمان سریع این عارضه بپردازید.

Skin-Cancer

همانطور که گفته شد اگر که شما دارای هر یک از علائم نام برده بودید و متوجه شدید که موی زیر پوستی دارید، باید فورا آن را درمان کنید. زیرا، عوارض موی زیر پوستی بسیار زیاد و جبران ناپذیری را برای شما ایجاد خواهد کرد. برخی از عوارض موی زیر پوستی، شامل موارد زیر می‌ باشند.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را به طور کامل با موی زیرپوستی، علائم آن، روش‌ های درمان و… آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که بهتر است همیشه به طور مرتب و ملایم پوست بدن خود را لایه برداری کنید. زیرا، این کار از بروز موهای زیر پوستی جلوگیری می‌ کند. اما، اگر بنا به هر دلیلی دچار این مشکل شدید، بهتر است فورا آن را درمان کنید. اگر نتوانستید آن را درمان کنید و پوستتان بیش از حد قرمز و ملتهب شد و یا خون آمد، حتما به یک پزشک مراجعه کنید.

سوالات متداول

چگونه سریع موهای زیر پوستی را از بین ببریم؟

با کمک اسید سالیسیلیک و یا اسکراب های مخصوص موهای زائد می توان این مشکل را کاملا از بین برد.

ایجاد موهای زائد ناشی از چیست؟

عدم مرطوب کردن پوست، اصلاح مو با فاصله زمانی کم، استفاده از ژیلت‌ های دو یا سه تیغه و … دلایل ایجاد موهای زائد می باشند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید