مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با معجزه حمام شیر بیشتر آشنا شوید

hair
فهرست مطالب

 

ایده خیس کردن بدن در حمام شیر ممکن است برای برخی افرا عجیب به نظر برسد، اما قرن هاست که مردم از معجزه حمام شیر لذت می برند. تاریخ به ما می گوید که رومیان باستان به طور مرتب از حمام شیر استفاده می کردند. در ایالات متحده، شستن صورت با شیر در اوایل قرن حاضر رایج بوده است. براساس افسانه ها، کلئوپاترا با حمام کردن در شیر و عسل، چهره معروف خود را به دست آورده است. امروزه حمام های شیر در حال بازگشت هستند و بسیاری از افراد مشهور تجربیات مثبت خود را به اشتراک می گذارند که چگونه حمام شیر، بخشی از رژیم زیبایی آنها شده است. امروز در این مقاله قصد داریم در ارتباط با معجزه حمام شیر، فواید حمام شیر و موارد پیرامون آن مطالب جالبی را در اختیار شما قرار بدهیم.

فواید حمام شیر

با اینکه هیچ مطالعه علمی متمرکز بر اثرات حمام شیر انجام نشده‌است؛ اما، شواهد تجربی ثبت شده طی قرن‌ها نشان می‌دهد حمام شیر می‌تواند خاصیت و مزایای مهمی در مراقبت از پوست داشته باشد.

شیر می تواند پوست شما را نرم و نرم تر کند زیرا چربی های موجود در شیر به پوست می چسبند و شما متوجه احساس ابریشمی، اما نه چرب، روی پوست خود خواهید شد.

حمام کردن در شیر همچنین می تواند فرآیند لایه برداری سبک و ملایمی را ایجاد کند. شیر، حاوی اسید لاکتیک است. اسید لاکتیک یک آلفای هیدروکسی اسید است که معمولا در محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی استفاده می شود.

اسید لاکتیک به فرآیند حل کردن و از بین بردن چسب بین سلولی که سلول های مرده پوست را در کنار هم نگه می دارد، کمک می کند و  این سلول‌ها به طور موثرتری از بین می‌روند و فضایی را روی سطح پوست برای سلول‌های صاف‌تر و درخشان‌تر ایجاد می‌کند.

البته توجه داشته باشید که حمام کردن در شیر قدرت مشابهی با لوسیون های اسید لاکتیک یا کرم های مرطوب کننده ندارد. این محصولات به گونه ای طراحی و فرموله شده اند که یک نتیجه خاص داشته باشند و حاوی درصد بسیار بالاتری از اسید لاکتیک نسبت به شیر هستند. اما حمام شیر می تواند باعث شود پوست شما حداقل به طور موقت کمتر احساس خشکی کند. این به لطف لایه برداری ملایم همراه با چربی ها و پروتئین های صاف کننده پوست است. البته نمی توان اثرات روانی حمام شیر را فراموش کرد. حمام های شیر، وقتی با عطر یا گیاهان ترکیب شوند، بوی خوبی دارند. غوطه ور شدن در حمام شیر یک راه خوب برای استراحت و آرامش است.

حمام شیر و خاصیت درمانی

در ارتباط با خاصیت درمانی حمام شیر، تحقیقات مبنی بر اینکه حمام شیر می تواند عارضه های پوستی را درمان کند، مشاهده نشده است.

البته شیر به عنوان یک داروی عامیانه برای مواردی مانند آفتاب سوختگی، تحریکات پوستی، هایپرپیگمانتاسیون، اگزما و پسوریازیس استفاده شده است، اما نه به صورت علمی و رسمی. مثلا تأثیر موضعی شیر بر درمان اگزما بررسی شده است اما تحقیقات، پاسخ های قابل استنادی نداشته و در برخی موارد متناقض نیز بوده است. اگر برای درمان هر مشکل پوستی به کمک نیاز دارید، حمام شیر را به عنوان روش درمانی حساب نکنید. به جای این کار، حتما به پزشک متخصص بیماری های پوستی مراجعه کنید. 

به یاد داشته باشید حمام شیر به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده می تواند به پوست خشک شما کمک کنند اما درمان بیماری های پوستی نه.

انواع شیر مصرفی در حمام شیر

-شیر گاو اغلب در حمام های شیر استفاده می شود، زیرا رایج است و تقریباً همه آن را در اختیار دارند. شیر پر چرب یا کامل بهترین حس را روی پوستتان به شما می دهد.

-شیر بز یکی دیگر از رایج های حمام شیر است. شیر بز دارای چربی بیشتری نسبت به شیر گاو است، بنابراین حمام شیر شما حالت خامه‌تری به شما می‌دهد.

-دوغ، اسید لاکتیک بیشتری نسبت به شیرهای دیگر دارد، بنابراین از نظر تئوری، لایه بردار بهتری است. باز هم، تحقیقات کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد. اما به هر حال حمام دوغ بسیار جالب به نظر می رسد.

-حمام کردن با شیر مادر چندان رایج نیست، مگر در بین مادران شیرده. شواهد متناقضی وجود دارد مبنی بر اینکه شیر مادر وقتی به صورت موضعی استفاده می شود برای پوست نوزاد کار مفیدی انجام می دهد یا خیر.

-شیر آجیل و شیر سویا گزینه های خوبی برای گیاهخواران هستند. اگرچه از نظر شیمیایی شبیه شیرهای لبنی نیستند، اما می توانند ظاهر و حس یکسانی به حمام شما بدهند. شیر بادام و شیر نارگیل بسیار خوب هستند زیرا سرشار از روغن هایی هستند که احساس صافی روی پوست ایجاد می کنند.

-شیر خشک و یا پروتئین های شیر نیز در حمام شیر  استفاده می شود.

حمام شیر و عدم تحمل لاکتوز

اگر عدم تحمل لاکتوز دارید و نوشیدن شیر معده شما را ناراحت می کند، به طور کلی می توانید با خیال راحت و بدون هیچ مشکلی حمام شیر انجام دهید. ممکن است نتوانید شیر را هضم کنید، اما در بیشتر موارد، برای پوست شما آزاردهنده نخواهد بود.

حمام شیر و حساسیت به شیر

این مورد برای کسانی که حساسیت واقعی به شیر دارند صدق می کند. اگر به شیر حساسیت دارید از حمام شیر نیز خودداری کنید. تماس با شیر احتمالا باعث واکنش هایی مانند خارش و کهیر می شود. خیساندن خود در وان شیر ایده خوبی برای بهبود پوست شما نیست.

چگونه یک حمام شیر درست کنیم

تهیه حمام شیر بسیار آسان است. این کار به سادگی ریختن شیر انتخابی در آب گرم حمام و خیساندن بدن در آن است. اندازه گیری ها نیازی به دقیق بودن ندارند:

هر 1 فنجان شیر مایع را  به 2 فنجان آب گرم حمام اضافه کنید. می توانید از شیر تازه یا  شیر کیسه ای یا پاکتی استفاده کنید.

برای استفاده از شیر خشک، یک سوم فنجان شیر تازه را به دو سوم فنجان شیر خشک اضافه کرده و به 2 برابر از آب گرم حمام اضافه کنید.

اگر احساس خلاقیت می کنید، می توانید یک مشت جو ریز آسیاب شده، جوانه های اسطوخودوس یا گلبرگ های گل رز (تازه یا خشک)، نصف فنجان نمک اپسوم یا نمک دریا، چند قطره روغن ضروری برای پوست یا یک قاشق غذاخوری عسل به حمام شیر اضافه کنید.

البته دقت کنید هر کدام از موارد ذکر شده ی بالا می بایست به طور جداگانه به یک حمام شیر اضافه شود و با هم تداخل نداشته باشد.

جمع بندی

به طور کلی، حمام شیر، اتفاقی بسیار بی خطر است. اکثر مردم می توانند بدون هیچ مشکلی از آنها استفاده کنند. حمام شیر یکی از راهکارهای زیبایی است که پوست شما را نرم و صاف می‌کند. اما انتظار نداشته باشید که مشکل پوستی شما را درمان کند.

 

 

 

اشتراک گذاری

متن سربرگ خود را وارد کنید