مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

همین حالا برای رفع شوره‌ سر خود اقدام کنید!

hair
فهرست مطالب

علل ایجاد شوره سر می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد که با شناخت نشانه‌های شوره ی سر و به کارگیری روش‌های درمان شوره‌ سر می توان از عوارض شوره‌ سر جلوگیری کرد. با این مقاله همراه باشید تا بیشتر با راه‌های پیشگیری شوره‌ی سر، انواع شوره‌ی سر و محصولات رفع شوره‌ی سر آشنا شوید.

شوره‌ سر چیست؟

شوره‌ سر یک بیماری خطرناک نیست و به عنوان عارضه پوستی شایع شناخته می‌شود که با پوسته پوسته شدن پوست سر شکل ظاهری ناخوشایندی را روی موی سر و صورت ایجاد می‌کند. خارش و سوزش پوست سر از جمله عوارض شوره‌ سر است که احساس بدی را در فرد به وجود می‌آورد. در افراد دارای بیماری‌های خاص و با افزایش سن نشانه‌های شوره ی سر بیشتر دیده می‌شود. همچنین انواع شوره‌ی سر در مردان بیشتر از زنان است.

علل ایجاد شوره‌ سر 

موارد بسیاری وجود دارند که می‌توانند علل ایجاد شوره ی سر باشند.

1.افراد مبتلا به درماتیت سبوره‌ یا درماتیت سبورئیک به بیشتر در معرض شوره‌ سر هستند؛ زیرا پوست این بیماران روغنی بوده و موجب گرفتن شوره‌ سر در آن‌ها می‌شود.

2.برخی شرایط پوستی خاص مانند اگزما، عفونت قارچی و درماتیت تماسی می‌تواند افراد را بیشتر در معرض شوره‌ سر قرار دهد.

بیشتر بخوانید: درمان اگزما

3.استفاده از محصولات و شامپوهای نامناسب نیز می‌تواند نشانه‌های شوره‌ سر را در افراد ایجاد کند؛ همچنین یکی از راه‌های پیشگیری شوره‌ سر شناخت رابطه بین مدت زمان شامپو زدن و پوست سر است.

4.رژیم غذایی نامناسب که منجر به کمبود روی، ویتامین‌های گروه ب و امگا 6 در بدن شود از علل ایجاد شوره‌ سر است.

نشانه‌های شوره‌ سر

نشانه‌های شوره‌ سر به طور کاملا واضح در افراد به همراه علائمی چون خارش پوست سر، پوست پوسته شده و لک‌ های سفید خشک در مو و بر روی شانه‌ها قابل مشاهده است. در صورت وجود این نشانه‌ها بهتر است به فکر استفاده از راه‌های پیشگیری شوره ی سر با محصولات رفع شوره‌ سر باشید.

انواع شوره‌ سر

بر اساس علل ایجاد شوره سر می توان انواع شوره‌ سر را به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

1.شوره سر پوست خشک : شایع‌ترین نوع شوره‌ سر است که در زمستان به وجود می‌آید و بیشتر افراد دارای موهای خشک و فر دچار این عارضه می‌شوند. 

2.شوره سر مرتبط با چربی: در صورتی که روغن سبوم به دلایل استرس بالا در پوست تجمع کند می‌تواند باعث خارش پوست سر، افزایش تحریک پذیری پوست و جمع شدن پوست مرده شود.

3.شوره سر ناشی از قارچ مالاسزیا: در صورتی که پوست سر بیش از حد چرب باشد می‌تواند محیط مناسبی را برای زنده ماندن قارچ مالاسزیا ایجاد کند که در نتیجه منجر به ایجاد شوره ی سر و شرایط خطرناک پوستی می‌شود.

عوارض شوره‌ سر

اگر درمان شوره‌ سر را به تعویق اندازید یا با دیدن نشانه‌های شوره ی سر از انجام راه‌های پیشگیری از شوره سر خودداری کنید خیلی زود باید با عوارض شوره‌ سر مواجه شوید.

  • جوش : اگر پوست حساسی دارید نباید موهایتان را که دچار شوره هستند را روی صورت بریزید؛ زیرا این کار سبب ایجاد جوش روی صورت می‌شود.
  • جوش‌های پشت : یکی از علل ایجاد جوش روی پشت و بازوها شوره‌ سر است.
  • ریزش مو: شوره‌ سر موجب خارش پوست سر شده و در نتیجه منجر به ریزش مو می‌شود.
  • عفونت چشم: آماس پلک یکی دیگر از عوارض شوره‌ سر است که منجر به عفونت، قرمزی، التهاب و خارش پلک چشم می‌شود.
  • پسوریازیس: بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس از عوارض شوره‌ سر است که سبب ایجاد لکه‌های ضخیم قرمزرنگ روی پوست سر، پشت گوش و کمر می‌شود.

راه‌های پیشگیری از شوره‌ سر

با مشاهده اولین نشانه‌های شوره ی که علل ایجاد شوره‌ سر را هشدار می‌دهند باید اقدام به استفاده از راه‌های پیشگیری از شوره‌سر کرد. در این صورت می‌توانید از عوارض شوره‌ سر جلوگیری کنید و به درمان شوره‌ سر سرعت ببخشید.

  • پیشگیری از کم ­آبی بدن
  • داشتن رژیم غذایی مناسب
  • کنترل استرس و اضطراب
  • استفاده از شانه یا برس‌های با کیفیت
  • استفاده مرتب از شامپو 
  • تمیز نگه داشتن مو
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب با پوششی روی مو
  • استفاده کم از رنگ مو، سشوار مو یا هر چیزی که به مو آسیب می‌زند 
  • عدم شستشو مو با آب داغ به منظور محافظت از روغن‌های طبیعی مو
  • کوتاه کردن منظم موها برای جلوگیری از ایجاد شوره ی سر

درمان شوره‌ سر

در صورتی که مدت طولانی است که از شوره‌ سر رنج می‌برید و دچار عوارض شوره ی سر هستید بهترین کار مراجعه به پزشک برای درمان شوره‌ سر است. محصولات رفع شوره سر متعددی در بازار وجود دارد که باید تحت نظر پزشک استفاده شوند. در ادامه به برخی از روش‌های درمان شوره ی سر اشاره می‌کنیم.

1.شانه زدن مرتب و روزانه موها

2.عدم استفاده از محصولات دارای مواد شیمیایی ناسازگار با مو

3.شست‌وشوی منظم موها

4.استفاده از شامپوها و محصولات رفع شوره سر

محصولات رفع شوره‌ سر

برای درمان شوره ی سر دو نوع محصول شامل داروهای ضد میکروبی (خارج کردن قارچ ها از پوست سر) و تنظیم کننده‌های کراتینه سازی (جلوگیری از پوسته پوسته شدن پوست سر) وجود دارند. 

 استفاده از این محصولات یکی از روش‌های درمان شوره ی سر و جلوگیری از عوارض شوره ی سر است؛ در ادامه توضیحاتی را در مورد این محصولات رفع شوره ی سر ارائه می‌کنیم.

1.محصولات رفع شوره‌ سر ضد میکروبی

معروف‌ترین ترکیبات ضد میکروبی شامل سلنیوم سولفاید (Selenium disulfide)، كتوكونازول (Ketoconazole) و سیكلوپیروكس اولامین (Ciclopirox olamine) هستند.

2.محصولات تنظیم کننده کراتینه‌ سازی

شناخته شده‌ترین ترکیبات تنظیم کننده کراتینه‌ سازی شامل اسید سالیسیلیک، گوگرد، کل تار، روی پیریتیون، کلوبتازول است.

جمع بندی

در صورتی که از عارضه شوره‌ سر رنج می برید بهتر است ابتدا استرس خود را کنترل کنید و به دنبال علل ایجاد شوره‌ سر باشید. همچنین با دیدن نشانه های شوره سر راه‌های پیشگیری شوره سر را امتحان کنید. انواع شوره‌ سر وجود دارد که فقط با تشخیص پزشک امکان‌پذیر است؛ همچنین برای جلوگیری از عوارض شوره‌ سر و به تعویق افتادن درمان بهتر است به پزشک مراجعه نمایید. 

اشتراک گذاری

متن سربرگ خود را وارد کنید