مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سیگار با روان بدن چه می‌کند؟

smoking
فهرست مطالب

مصرف سیگار سموم متعدد و زیادی را وارد بدن می‌کند. این سموم غلظت خون بوجود آورده و احتمالا بوجود آمدن لخته خون را افزایش می‌دهد. مصرف سیگار موجب شده تا فشار خون افزایش پیدا کند و باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. در این مقاله قصد داریم در ارتباط با انواع سیگار، شایع‌ترین عوارض سیگار برای سلامتی، مضرات سیگار برای پوست، اثرات مخرب سیگار روی ریزش مو، فواید ترک سیگار روی سلامتی پوست و مو، روش‌های ترک سیگار و آسیب‌هایی که با سیگار کشیدن به بدن خود وارد می‌کنید نیز صحبت کنیم. امیدوارم خواندن این مطالب به شما کمک کنید تا تصمیم به ترک سیگار بگیرید. 

سیگار با روان بدن چه می‌کند؟

با مصرف بیش از اندازه سیگار، قلب بیشتر از حالت نرمال شروع به تپش می‌کند و رگ ها باریک می‌شوند. سیگار، موجب کاهش میزان خون اکسیژن‌دار و کاهش گردش آن در بدن می‌شود. صرف سیگار باعث می‌شود که احتمال تشکیل لخته خون افزایش پیدا کند و در نتیجه احتمال رخ دادن حمله عصبی و سکته بیشتر می شود.

مصرف سیگار ارتباط مستقیم با آسیب وارد کردن به سیستم گردش خون و قلب دارد. داخل سیگار کربن دی اکسید و نیکوتین وجود دارد که موجب وارد شدن فشار بیش از اندازه به قلب می‌گردد.

معرفی انواع سیگار

فرق خاصی نمی‌کند شما روزی یک نخ سیگار استعمال کنید و یا یک بسته. در هر صورت قرار نیست شما از عوارض سیگار برای سلامتی در امان بمانید. حتی اگر خودتان سیگار نمی‌کشید اما در معرض آن قرار گرفته‌اید، خطرات زیادی سلامت شما را تهدید می‌کند. 

بیشتر بخوانید: نحوه درست کردن موهای فر

انواع سیگار می‌تواند انواع بیماری‌های ریوی، قلبی و عروقی و… را برای شما بوجود بیاورد. از عوارض سیگار برای سلامتی می‌توان به آسیب دستگاه تنفسی، دستگاه اعصاب مرکزی و دستگاه قلبی عروقی اشاره کرد که هر کدام از انواع سیگار برای آنها مضر است.

مبحث عوارض سیگار برای سلامتی بسیار گسترده است و تنها به موارد بالا خلاصه نمی‌گردد. یکی دیگر از عوارض قابل رویتی که سیگار کشیدن دارد، تغییرات پوستی و آسیب وارد شدن به پوست می‌باشد. مواد اولیه‌ای که برای ساخت تنباکو از آن‌ها استفاده می‌شود می‌تواند تغییرات گسترده‌ای بر روی پوست بوجود آورد. به عنوان مثال یکی از جدی‌ترین عوارض سیگار برای سلامتی، سرطان پوست است.

شایع‌ترین عوارض سیگار برای سلامتی

فرق خاصی نمی‌کند شما روزی یک نخ سیگار استعمال کنید و یا یک بسته. در هر صورت قرار نیست شما از عوارض سیگار برای سلامتی در امان بمانید. حتی اگر خودتان سیگار نمی‌کشید اما در معرض آن قرار گرفته‌اید، خطرات زیادی سلامت شمارا تهدید می‌کند.

انواع سیگار می تواند انواع بیماری های ریوی، قلبی و عروقی و… را برای شما بوجود بیاورد. از عوارض سیگار برای سلامتی می‌توان به آسیب وارد شدن به دستگاه تنفسی، دستگاه اعصاب مرکزی و دستگاه قلبی عروقی اشاره کرد که انواع سیگار می تواند برای آن ها مضر باشد.

عوارض سیگار برای سلامتی بسیار گسترده می باشد و تنها به موارد بالا خلاصه نمی گردد. یکی دیگر از عوارض قابل رویتی که سیگار کشیدن دارد، تغییرات پوستی و آسیب وارد شدن به پوست می باشد. مواد اولیه ای که برای ساخت تنباکو از آن ها استفاده می شود می تواند تغییرات گسترده ای بر روی پوست بوجود آورد. به عنوان مثال یکی از جدی ترین عوارض سیگار برای سلامتی، سرطان پوست می باشد.

مضرات سیگار برای پوست چیست؟

همانطور که در بالاتر اشاره کردیم یکی از عوارض سیگار برای سلامتی، آسیب‌هایی است که به پوست می‌رساند. مصرف سیگار می‌تواند بر روی پیری زودرس پوست و چروکی آن تاثیر مستقیم داشته باشد. نیکوتینی که داخل سیگار وجود دارد باعث می‌شود رگ‌های خونی منقبض شوند و حرکت خون در رگ‌های پوستی توقف پیدا کند. این روند موجب می‌شود تا در بافت‌های پوست اکسیژن کمی وجود داشته باشد و تغذیه پوست تضعیف شود.

از دیگر مضرات سیگار برای پوست باید به این اشاره کرد که پروتئین‌های کلاژن و فیبر‌های الاستین در اثر دود سیگار، بازسازی پوست را متوقف کرده و همین امر موجب پیری زودرس می‌شود. همینطور باید اضافه کرد که پوست صورت کسانی که سیگار استعمال می‌کنند کم کم شروع به از دست دادن شفافیت کرده و رنگ پوست به مرور زمان به سمت تیرگی کشیده می‌شود. 

یکی دیگر از مضرات سیگار برای پوست بوجود آمدن لکه‌های پوستی است. می‌توان انواع لکه‌های پوستی روی دست و پوست صورت افراد سیگاری را دید. این لکه‌ها ناشی از تماس پوست با دود سیگار می‌باشد که می‌توان از آنها به عنوان یکی از  مضرات سیگار برای پوست نام برد.

اثرات مخرب سیگار روی ریزش مو را جدی بگیرید

شاید خیلی از افراد از مضرات سیگار برای پوست آگاه باشند، اما تعداد کمی در مورد اثرات مخرب سیگار بر روی مو اطلاعات کافی دارند. آسیبی که دود سیگار به فولیکول‌های مو وارد می‌کند باعث ریزش مو می‌شود. یکی از اثرات مخرب سیگار این است که گردش خون در فولیکول‌های مورا متوقف می‌کند. 

با از بین رفتن گردش خون در رگ‌های خونی، این رگ‌ها تنگ می‌شوند و در نتیجه فولیکول‌های مو تغذیه نمی‌شوند. به این صورت دیگر مویی رشد نخواهد کرد و اگر هم رشد کند بسیار شکننده و ضعیف می‌باشد. از آنجایی که سیگار سیستم ایمنی بدن را کاهش داده و در نتیجه سیستم ایمنی مو نیز کاهش می‌یابد، احتمال بروز قارچ و شوره هم افزایش پیدا می‌کند. این یکی دیگر از مهم‌ترین اثرات مخرب سیگار روی مو‌ها است.

فواید ترک سیگار روی سلامتی پوست و مو

قطعا نمی‌توان از اثرات مخرب سیگار و آسیب‌های جبران ناپذیری که مصرف سیگار بر روی بدن می‌گذارد گذشت. اما باید اشاره کرد یک سری از اثرات مخرب سیگار در حقیقت جبران‌پذیر می‌باشند و با ترک سیگار می‌توانبه جبران آنها پرداخت. از فواید ترک سیگار می‌توان به بازسازی سلامت پوست و مو اشاره کرد که در ادامه به آن می‌پردازیم.
یکی از فواید ترک سیگار بر روی پوست این است که این مهم با پیری زودرس مقابله کرده و جوانی را به پوست شما باز می‌گرداند. 
از دیگر فواید ترک سیگار روشن شدن دوباره پوست و از بین رفتن سیاهی دور چشم است. 

با روش‌های ترک سیگار آشنا شوید

چگونه سیگار‌ را ترک کنیم

تا به امروز تعداد زیادی از روش‌های‌ترک سیگار مطرح شده‌است که برخی کارساز‌تر و کارآمد‌تر از دیگری بوده‌اند. اما در هر صورت باید در نظر گرفت هر روشی که برای ترک سیگار می‌خواهید در نظر بگیرید، اراده و پشتکار خودتان مهم‌ترین عامل آن باید باشد. 

حال که در مورد فواید ترک سیگار بحث کردیم، شاید تصمیم به ترک سیگار گرفته‌باشید و به دنبال روش‌های ترک سیگار باشید.. پس در ادامه با ما همراه باشید تا تعدادی از روش‌های ترک سیگار را با یکدیگر بررسی کنیم.

یکی از روش‌های ترک سیگار که بسیار کاربردی بوده و طرفداران زیادی دارد، استفاده از برچسب نیکوتین می‌باشد. این محصول یک برچسب ساخته شده از گیاهان دارویی بوده و همانند یک قرص مسکن، به مصرف کننده احساس آرامش داده و آن را بی نیاز از مصرف سیگار می‌کند.

از دیگر روش‌های ترک سیگار نیز می‌توان به قرص‌های مکیدنی و آدامس‌های نیکوتین اشاره کرد. همچنین روش‌های دیگر همانند طب سوزنی، درمان مغناطیسی، ورزش‌های هوازی و یوگا نیز می‌تواند به ترک کردن سیگار کمک بسزایی کند.

آسیب‌هایی که با سیگار کشیدن به پوست و موی خود وارد می‌کنید

سیگار کشیدن قطعا کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد و آسیب های مختلفی به ظاهر و باطن بدن وارد می‌کند. یکی از ارگان‌های آسیب پذیر بدن در برابر سیگار کشیدن، پوست و مو است که در بخش مضرات سیگار برای پوست و اثرات مخرب سیگار روی ریزش مو توضیح داده‌شدند.

 سیگار کشیدن می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک و نازک شدن لایه پوستی شما ‌شود. گود رفتگی و سیاهی کاسه چشم، ریزش مو و ضعیف شدن بیش از اندازه فولیکول‌های مو از دیگر آسیب‌های سیگاراند.

اشتراک گذاری

متن سربرگ خود را وارد کنید