مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

عمر مفید محصولات آرایشی چقدره؟

Shelf life of cosmetic products
فهرست مطالب

همه ما می‌ دانیم که تاریخ انقضا و مدت نگهداری هر یک از این لوازم با دیگری متفاوت است استفاده از لوازمی با تاریخ انقضای گذشته به مراتب حتب بدتر از خوابیدن با آرایش است. روش‌ هایی وجود دارند که با کمک آن‌ ها عمر مفید و ماندگاری لوازم آرایشی افزایش می‌ یابد. اگر می‌ خواهید که با مدت زمان نگهداری هر یک از این لوازم و نحوه افزایش طول عمر مفید آن‌ ها آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه مقاله همه این موارد را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

نشانه های فاسد شدن لوازم آرایشی چیست؟

حال که به طور کامل با روش‌های نگهداری از لوازم آرایشی آشنا شدید، ممکن است بپرسید که از کجا بفهمیم لوازم ما فاسد شده اند؟ شما برای رسیدن به پاسخ این سوال ابتدا باید روی بسته بندی محصولات خود را بررسی کنید. اغلب اوقات بر روی درب محصولات و یا زیر آن‌ ها، تاریخ تولید و تاریخ انقضا درج می‌شود. اما اگر محصولات خود را چک کردید و تاریخ انقضا آن‌ ها را نیافتید، نگران نباشید. زمانی که لوازم آرایشی فاسد شوند، رنگ، بو و ظاهر آن‌ ها هم تغییر می‌ کند.

به عنوان مثال زمانی که رژ لب فاسد شود، بوی آن به طور کامل تغییر می‌ کند. همچنین، زمانی که کرم پودر فاسد شود، بوی آن تغییر کرده و همانند روغن اشباع شده، می‌ گردد. زمانی که محصولات پودری همانند سایه، رژگونه، پنکک و… فاسد شوند، بوی آن تغییری نمی‌ کند، بلکه بافتشان تغییر می‌ کند. محصولات مرتبط به چشم مثل خط چشم، ریمل و… فاسد شوند، هم خشک شده و هم بوی آن‌ ها تغییر می‌ کند.  برخی از لوازم آرایشی نیز وجود دارند که اگر فاسد شوند، رنگ، بو و ظاهر آن‌ ها هیچ تغییری نمی‌ کند. همچنین اگر آن‌ ها را پس از گذشت تاریخ انقضا نیز مصرف کنید، هیچ ضرری ندارند. اسپری‌ ها، عطرها و ادکلن‌ ها جزء این دسته از لوازم محسوب می‌ شوند.

perfume

تاریخ انقضای محصولات آرایشی چقدر است؟

همان طور که بیان شد تاریخ انقضا هر وسیله بر روی درب و یا در زیر آن درج می‌ شود. همچنین، تاریخ انقضا هر وسیله نسبت به وسیله دیگر، متفاوت است. اگر که درب و یا زیر لوازم خود را نگاه کردید و این تاریخ را نیافتید، نگران نباشید. ما در ادامه تاریخ انقضا تمامی لوازم آرایشی‌ ها را حدودی برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

mascara

 تاریخ انقضای و مدت نگهداری ریمل

اگر که بسته بندی ریمل خود را نگاه کردید اما، تاریخ انقضا آن را مشاهده نکردید، باید بدانید که اغلب ریمل‌ها دارای 3 تا 4 ماه عمر مفید هستند. اگر که 3 تا 4 ماه از باز کردن پلمپ ریمل شما گذشت، اما فاسد نشد، بهتر است که ریمل جدیدی را تهیه کنید؛ زیرا محصولاتی که با چشم مرتبط هستند، نسبت به سایر محصولات، بیشتر در معرض رشد باکتری‌ ها قرار دارند و ممکن است که چشم‌ های شما دچار عفونت شوند.

Eye Shadow

تاریخ انقضای سایه چشم و مداد چشم

به طور کلی محصولاتی که برای چشم هستند، تاریخ انقضا کمتری نسبت به سایر محصولات دارند. در بین این محصولات، تاریخ انقضا ریمل بسیار کمتر است؛ اما، تاریخ انقضا سایه چشم و مداد چشم کمی بیشتر است. در واقع، اگر که شما این دو محصول را تهیه نموده‌ اید، می‌توانید تا 18 الی 24 ماه آن‌ها را نگه داشته و مصرف کنید. اما، پس از گذشت 18 الی 24 ماه حتی اگر یکبار آن‌ ها را مصرف کرده باشید، باید آن‌ ها را دور بریزید. لازم به ذکر است تا بدانید که شما می‌ توانید با تراشیدن مداد چشم خود، عمر آن را کمی افزایش دهید؛ زیرا شما با تراشیدن آن پوشش خارجی آن را تعویض می‌ کنید.

lip stick

تاریخ انقضای و مدت زمان نگهداری رژلب

یکی از محصولاتی که ماندگاری نسبتا طولانی‌ تری نسبت به سایر محصولات دارد، رژ لب است. در واقع، اگر که شما رژ لبی را تهیه نموده‌ اید، می‌ توانید 12 الی 18 ماه آن را مصرف کنید. اما، اگر که شما دچار بیماری‌ های دهانی و یا سرما خوردگی شده‌ اید، بهتر است که پیش از 12 الی 18 ماه، رژ لب خود را تعویض کنید. همچنین، زمانی که رژ لب شما تغییر رنگ داد و یا بوی آن عوض شد، وقت عوض کردن آن فرا رسده است. 

Foundation and concealer

تاریخ انقضای کرم پودر و کانسیلر

لازم به ذکر است تا بدانید که تاریخ انقضا کرم پودر 6 الی 12 ماه است. استفاده از کرم پودری که فاسد شده و یا تاریخ انقضا آن تمام شده است، عوارض جبران ناپذیری همچون سرطان پوست را به همراه خواهد داشت. اگر در هنگام آرایش خود از کانسیلر پودری استفاده می‌ کنید، بهتر است بدانید که تاریخ انقضا آن 2 سال است. اما، اگر از کانسیلر مایع استفاده می‌ کنید، اصولا تاریخ انقضا آن 1 سال است. به یاد داشته باشید که هرگز این لوازم آرایشی را پس از گذشت تاریخ انقضا آن استفاده نکنید؛ زیرا پس از فاسد شدن تعدادی باکتری در درون کانسیلر ایجاد می‌ شوند که این باکتری‌ ها باعث التهاب پوست شما خواهند شد. 

Rouge

تاریخ انقضای و مدت زمان نگهداری سایه و رژگونه 

سایه و رژ گونه جز محصولاتی هستند که ممکن است برخی از بانوان از آن‌ ها استفاده نکنند، اما اگر که شما جز افرادی هستید که از سایه و رژ گونه استفاده می‌ کنید، بهتر است بدانید که تاریخ انقضا آن‌ها 12 الی 18 ماه می باشد. اغلب بانوان، فکر می‌ کنند که چون رژ گونه و یا سایه جز محصولات پودری هستند، فاسد نمی‌ شوند. اما این تفکر کاملا اشتباه است و باید پس از مدت 12 الی 18 ماه تعویض شوند. 

روش صحیح نگهداری از لوازم آرایشی

همان طور که بیان شد تاریخ انقضا لوازم آرایشی بر روی بسته بندی آن‌ ها درج می‌ شود. اما، گاهی اوقات ممکن است که این لوازم زودتر از موعد خود فاسد شوند. دلیل فاسد شدن زود هنگام لوازم آرایشی، شیوه نادرست نگهداری از آن‌ ها است. برای جلوگیری از این اتفاق، شما عزیزان می‌ توانید اقدامات مختلفی را انجام داده و نکاتی را رعایت کنید که برخی از مهم‌ ترین آن‌ ها شامل موارد زیر می‌ باشند: 

  • لوازم آرایشی را در مکانی خشک نگه دارید.
  • لوازم آرایشی خود را در جای گرم نگذارید.
  • پس از مصرف، درب محصولات را محکم ببندید.
  • از محصولات پلمپ شده خریداری کنید.
  • هرگز لوازم آرایشی خود را در حمام و یا سرویس بهداشتی نگذارید.
  • براش و قلموهای آرایشی خود را هر چند وقت یکبار بشویید.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با نحوه نگهداری لوازم آرایشی و تاریخ انقضا هر یک از آن‌ها آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که اگر تاریخ انقضا هر یک از موارد ذکر شده گذشت، اما ظاهر آن دچار هیچ تغییری نشد، باز هم نباید از آن استفاده کنید. زیرا عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. اگر هر سوال دیگری در این زمینه دارید، می‌توانید برای ما کامنت بگذارید. تیم زن شاد در اسرع وقت به شما عزیزان کمک خواهند کرد. 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید