مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

آشنایی با انواع بیماری های پوستی

skin diseases
فهرست مطالب

پوست بدن به عنوان یک لایه محافظ از تمام اندام های بدن ما در برابر باکتری های بیماری زا، انگل و قارچ ها محافظت می کند؛ اما آیا تا حالا به این فکر کرده اید که چه چیزی از خود پوست در برابر بیماری های پوستی محافظت می کند؟ شاید پاسخی که می دهیم چندان خوشایند و مورد انتظار شما نباشد، اما کاملاً درست است. انواع مختلفی از باکتری ها و قارچ ها یا حتی کپک های طبیعی هستند که روی پوست بدن ما زندگی می ‌کنند. به این موجودات نامرئی میکروارگانیسم می گویند. میکروارگانیسم ها از سلول های مرده پوست ما و چربی ها یا عرق روی پوست تغذیه می ‌کنند و به عنوان محافظان نامرئی و بی ‌ادعا از پوست بدن ما در برابر عفونت های قارچی، عفونت های انگلی و بیماری گال محافظت می کنند!

بیماری های پوستی

پوست بدن تمام افراد میکروارگانیسم های مخصوص خود را دارد و اگر به هر دلیلی از بین بروند، مجدداً تکثیر و بازسازی می شوند. حالا به نظر شما مواردی که به آن ها اشاره کردیم، چگونه باعث تخریب پوست می ‌شوند و عامل بیماری ‌زای آن ها، مانند انگل های دمودکس یا عفونت قارچی کرم حلقوی وارد بدن می شوند؟ اگر می خواهید با انواع بیماری های پوستی آشنا شوید تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع بیماری های پوستی

انواع مختلفی از بیماری های پوستی وجود دارند که علائم و نشانه های متفاوتی دارند. بعضی از این بیماری ها روی پوست ایجاد زخم می کنند. بعضی دیگر باعث سوزش، قرمزی و خارش پوست و بعضی دیگر نیز باعث خشک شدن پوست می شوند. اگر به صورت جزئی آشنایی با انگل و قارچ های پوستی داشته باشید، می دانید که بعضی از عفونت های قارچی موجب تب و لرز و درد بدن می ‌شوند. هر یک از بیماری های پوستی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، دارای علائم و نشانه هایی هستند که می‌ تواند در تشخیص بیماری به شما کمک کنند.

پوسته شدن کف پا

زمانی که پوست پای شما خشک شود و رطوبتش را از دست بدهد، کف پای شما پوسته می شود. از جمله دلایل بروز این مشکلات موارد زیر می باشد؛

  • حمام کردن با آب به شدت داغ
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • اضطراب
  • کم شدن رطوبت بدن
  • کم شدن آب بدن

بیشتر بخوانید: پوسته شدن کف پا

لک های پوستی

داشتن پوستی شاداب و با طراوت خواسته قلبی همه ی افراد می باشد. عوامل محیطی و درونی زیاد در ایجاد لک های پوستی وجود دارند. یکی از آن ها ژنتیک و دیگری سوختگی می باشد. بسیاری از آن ها با مراجعه به پزشک و استفاده از دارو و پماد ویژه بهبود می یابد. عوامل متعددی وجود دارند تا شما دچار این معضل شوید.

  • داروهای ضد بارداری
  • مشکلات هورمونی
  • سن
  • عوامل ژنتیکی
  • Radiotherapy

شل شدن پوست صورت

شل شدن پوست صورت در اثر افزایش سن، کاهش وزن و … در بخش هاییاز بدن که مستعدتر می باشند از جمله؛ پلک، شکم و چانه می باشد. تمرین های استقامتی و پیلاتس در راستای بهبود این بیماری بسیار تاثیرگذار است.

خشکی پوست

بعضی اوقات خشکی پوست فصلی می باشد. برای مثال امکان دارد فردی فقط در زمستان دچار این معضل شود. اما گاهی این مشکل همیشگی بوده و آزاردهنده می‌ شود. برخی از دلایل خشکی پوست موارد زیر می باشد؛

  • تماس دست با خاک
  • اشخاص بالای ۴۰ سال
  • زندگی در محیط سرد و خشک
dry hands

زائده گوشتی

منگوله پوستی یا زائده گوشتی، تقریبا 2 میلی متر ارتفاع دارد و وجود آن ها روی پوست به هیچ وجه عجیب نیست. دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، بارداری و … در به وجود آمدن آن ها دخیل اند. راه های متعددی جهت از بین بردن منگوله پوستی وجود دارند که به آن ها می پردازیم.

پماد رژودرم برای درمان زائده گوشتی

پماد رژودرم، جهت استعمال خارجی به کار می رود، برای از بین بردن زائده گوشتی باید به صورت مداوم از 1 تا 4 ماه از آن استفاده کنید. توجه کنید برای استفاده و انتخاب از پماد باید به شدت محتاطانه عمل کنید چرا که بیماری زائده گوشتی تبدیل به درماتیت تماسی می شود.

 پماد رژودرم

از بین بردن منگوله پوستی با سیر

جهت از بین بردن زائده گوشتی می توانید از سیر خام له شده، یا روغن سیر استفاده کرده و روی دستمال یا پنبه قرار دهید و روی منگوله های پوستی بگذارید. تداوم برای این کار به شدت حائز اهمیت است.

skin disease. garlic

اگزما

یکی از بیمای های پوستی، اگزما (Eczema) محسوب می شود. زمانی که شما به اگزما مبتلا می شوید، پوست شما قرمز و ملتهب شده و دائما دچار سوزش می شوید. دلیل بیماری اگزما کاملا مشخص نیست؛ اما بیماری اگزما بیشتر در رابطه با کسانی صدق می کند که از آلرژی رنج می برند.

درماتیت استاز

یکی از بیماری های التهابی پوست درماتیت استاز محسوب می شود. در این بیماری به دلیل جریان خون ضعیف ایجاد شده در بدن درماتیت استاز پیشرفته تر شده و و در بیشتر موارد پاها را درگیر می شوند. خارش و ملتهب شدن پوستف از علائم این بیماری می باشد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک یا همان (Seborrheic Dermatitis) نوعی اگزما قلمداد می شود. Seborrheic Dermatitis در نقاطی که غدد تولیدکننده چربی وجود دارند به عنوان مثال پوست سر، قفسه سینه و … به وجود می آید. این بیماری در بین نوزادان نیز شایع می باشد. و به صورت کلی معمولا تا 12 ماهگی از بین می‌ رود.

بیشتر بخوانید: روش های آبرسانی پوست

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی التهاب پوستی است. علائمی که در این بیماری دیده می شود کاملا متفاوت می باشد و برجسته ترین آن ها خارش ، قرمزی، پوسته پوسته شدن ، التهاب ، خشکی پوست و … می باشد. در مواردی موجب زخم نیز می شود.

پوسته پوسته شدن پوست

یکی از عارضه های پوستی، پوسته پوسته شدن پوست می باشد. علت ایجاد این بیماری سرطان، آفتاب سوختگی، خشکی پوست و … می باشد که به آن می پردازیم.

سرطان

پرتودرمانی برای افرادی که از بیماری سرطان رنج می برند راه حل مفیدی می باشد. از طرفی این روش سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و موجب پوسته پوسته شدن پوست می گردد.

cancer

آفتاب سوختگی

اگر شما در معرض نور خورشید قرار بگیرید لایه بالایی پوست تان از بین رفته و دچار آفتاب سوختگی می شوید. در نتیجه بهتر است برای جلوگیری از این معضل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

موی زیر پوستی

موی زیر پوستی، یکی از عارضه های پوستی می باشد که مو توانایی این را ندارد که از لایه میانی پوست به بیرون خارج شود و در نتیجه زیر پوست رشد می کنند. در این اثنا، افرادی که موهای محکم تری دارند مثل آفریقایی ها بیشتر مبتلا به این بیماری می شوند.

کلام آخر

شما عزیزان می توانید با مراجعه به وب سایت صندلی نکات دیگری را راجع به سلامت پوست و موی خود بخوانید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید قرار گرفته باشد.


سوالات متداول

شایع ترین بیماری های پوستی چیست؟

کورک، تاول تبخالی، آفتاب سوختگی،  کهیر، بیماری پیسی،  خال های پوستی، آکنه و … جزو شایع ترین بیماری ها می باشند که هر یک درمان خاصی داشته و جای نگرانی باقی نمی ماند

درمان خانگی قارچ پوستی چیست؟

ترکیب روغن نارگیل، زیتون یا بادام روی پوست خود ریخته و به آرامی مالش دهید.

اشتراک گذاری

2 پاسخ

    1. یک بیماری پوستیه که منجر به پوسته ریزی و تورم میشه.سلول‌ های مرده و آسیب‌ دیده پوست انسان دائم در حال ریزش هستن و سلول‌ های سالم و جدید جایگزین اونا میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید