مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

پاکسازی پوست با گیاهان دارویی

make up tool
فهرست مطالب

پاکسازی پوست با گیاهان دارویی

پوست صورت نسبت به سایر قسمت‌ های بدن نازک تر و ظریف تر است. همین حساسیت پوست صورت و استفاده زیاد از محصولات آرایشی و بهداشتی، باعث می شود که پوست به سرعت سلامت و استحکام خود را از دست بدهد؛ بنابراین پاکسازی پوست صورت با گیاهان دارویی طراوت و شادابی از دست رفته پوست را باز می گرداند. از آنجا که قیمت دارو های گیاهی ارزان است، هزینه ‌های مربوط به پاکسازی پوست با گیاهان دارویی سنگین می ‌شود. گیاهان دارویی به وفور در دسترس عموم قرار دارند و با توجه به نیاز مردم به دمنوش پاکسازی پوست و یا پاکسازی عمیق پوست به روش طب سنتی، در بیشتر عطاری ها به فروش می رسند. دارو های گیاهی علاوه بر طبیعی بودن و پاکسازی و لایه برداری پوست در منزل، مزایای دیگری هم دارند. از جمله فواید پاکسازی پوست با گیاهان دارویی می‌ توان به عدم تداخل این دارو ها با سایر دارو ها و محصولات شیمیایی اشاره کرد. از طرف دیگر این دارو ها را بدون نسخه پزشک هم می توان تهیه کرد و به عنوان یک مکمل در کنار دارو ها و لوسیون های شیمیایی برای پاکسازی و لایه برداری پوست در منزل استفاده کرد.

دمنوش پاکسازی پوست

سمومی که وارد بدن می شوند به صورت کامل دفع نمی شوند و در پوست یا سایر اعضای بدن ذخیره می شوند. به همین خاطر استفاده از دمنوش پاکسازی پوست با گیاهان دارویی می ‌تواند روش موثری برای دفع سموم بدن باشد. 

دانه‌ هایی مانند زیره، گشنیز و رازیانه را می توان با مقدار مناسبی آب ترکیب کرد و به عنوان یک جوشانده گیاهی مصرف کرد. چای سبز و چوب دارچین هم می ‌توانند به همراه عسل به عنوان یک دمنوش پاکسازی پوست استفاده شوند. گیاهان دارویی دیگری مانند زنجبیل، فلفل سیاه و زردچوبه نیز خاصیت سم زدایی دارند.

پاکسازی عمیق پوست به روش طب سنتی

پوست دارای سه لایه است. بافت عمیق پوست هیپودرم نام دارد. ممکن است این لایه دچار عارضه های پوستی شود. به همین خاطر نیاز به پاکسازی عمیق پوست به روش طب سنتی پیدا کند. مواد زائد بیشتر روی لایه سطحی پوست یعنی اپیدرم قرار می گیرند؛ بنابراین روش های مختلفی از پاکسازی پوست با گیاهان دارویی وجود دارد که مخصوص لایه بیرونی و درونی هستند. اگر لایه های عمیق پوست هم به خاطر انباشته شدن مواد زائد نتوانند به درستی تنفس کنند و یا دچار پیری و چین و چروک شوند، می توانید از روش های پاکسازی عمیق پوست به روش طب سنتی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از پیری

پاکسازی و لایه برداری پوست در منزل

پاکسازی پوست با گیاهان دارویی موجب رفع عارضه هایی مانند جوش و آکنه می شود. استفاده از این دارو ها باعث می‌ شود سلول ‌های پوستی عملکرد مناسبی داشته باشد. از طریق پاکسازی و لایه برداری پوست در منزل رطوبت پوست تامین شده و بافت های مرده پوست از بین می رود. 

باید به این نکته توجه داشته باشید که باید یک روش لایه برداری مناسب با پوست خود را انتخاب کنید. اسکراب های خانگی برای پاکسازی پوست صورت بسیار کاربرد دارند. برخی از اسکراب ‌های لایه برداری پوست خانگی عبارتند از: اسکراب شکر با میوه‌ های طبیعی، اسکراب جو پخته شده و عسل و روغن زیتون.

روش های طلایی پاکسازی پوست

امروز در فضای مجازی تبلیغ های زیادی درباره روش های طلایی پاکسازی پوست مشاهده می کنیم. انواع روش های لایه برداری و پاکسازی پوست خشک، پاکسازی پوست با گیاهان دارویی، استفاده از اسکراب، محصولات آبرسان و پاک کننده های شیمیایی، بخور همه و همه ما را دچار سردرگمی می ‌کند و این سوال برای ما پیش می آید که کدام یک از روش های طلایی پاکسازی پوست مناسب  برای ما هستند؟

 اولین نکته ‌ای که باید قبل از انتخاب یک روش برای پاکسازی پوست با گیاهان دارویی به آن توجه کنیم، شناخت نوع پوست است. چرا که پاکسازی پوست خشک با پاکسازی پوست چرب تفاوت دارد و هر روش مناسب برای تمام پوست ها نیست. بعضی پوست ها به موادی حساسیت دارند و یا بعضی مواد مانند لیمو خشکی پوست را دو چندان می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: روش های آبرسانی پوست

روش مناسب برای پاکسازی پوست چرب

تعیین نوع پوست از طریق یک راه ساده امکان پذیر است. اگر صورت خود را بشویید، خشک کنید و پس از ۳۰ دقیقه با یک دستمال نازک روی پوست بکشید، می ‌توانید بر اساس شفافیت دستمال متوجه شوید که پوست شما چرب است یا خشک. اگر دستمال چرب و روغنی باشد، مشخص می ‌شود که پوست شما چرب است و می توانید از روش های پاکسازی پوست چرب استفاده کنید. فوم های شستشوی صورت و یا میسلار مناسب پوست چرب هستند. استفاده از بخور و ماسک هایی که تهیه آن ها بر اساس خاک رس است، مناسب پوست های چرب هستند.

روش مناسب جهت پاکسازی پوست خشک

پوست های خشک نیاز به مراقبت زیادی دارند. در بخش قبل درباره نحوه تشخیص نوع پوست راهکاری ارائه کردیم. از طریق همین روش امکان تشخیص پوست خشک وجود دارد. اگر پس از شستشوی صورت دستمال نازک را روی پوست صورت خود کشیدید و دستمال شفاف شد، بدانید که پوست شما خشک است و باید از روش های پاکسازی پوست خشک استفاده کنید. 

بخور دادن یکی از روش های پاکسازی پوست خشک است. بخور منافذ پوست را باز می ‌کند. اسکراب های آماده و خانگی نیز روش های مناسبی هستند. ماسک عسل و ماست، تهیه ماسک تخم مرغ و استفاده از روغن های طبیعی مانند روغن زیتون، روغن بادام و نارگیل برای پاکسازی پوست خشک به کار می روند.

پاکسازی پوست صورت با گیاهان دارویی

بخور گیاهان دارویی دو یا سه بار در هفته برای پاکسازی پوست بسیار مناسب است. برخی از گیاهان مانند رزماری، اسطوخودوس، آویشن و بومادران آبرسان هستند و هر یک خاصیت متفاوتی دارند. اگر جوش سرسیاه دارید می توانید برای پاکسازی پوست صورت با گیاهان دارویی از بابونه استفاده کنید. بخور این گیاه به تدریج تاثیر خود را نشان می ‌دهد. 

بیشتر بخوانید: جوش‌ های سر سیاه

شاهتره نیز جوش های پوستی را از بین می ‌برد و به عنوان یک لایه برداری عمقی به کار می رود. بخور زنجبیل نیز یکی از معروف ترین بخور ها است که برای پاکسازی پوست با گیاهان دارویی به کار می‌ رود.

فواید پاکسازی پوست

پاکسازی یکی از روش ‌هایی است که برای مراقبت از پوست به کار می رود. زیبا سازی پوست، از بین بردن عوارض پیری یعنی چین و چروک های پوست، از بین بردن منافذ پوستی، رفع جوش و آکنه های پوستی جزء مزایای استفاده از پاکسازی پوست هستند. فواید پاکسازی پوست عبارتند از:

  • از بین بردن سلول ‌های مرده پوست (Exofoliation)
  • از بین بردن آلودگی ها و مواد زائد روی پوست
  • آب رسانی و بهبود تغذیه پوست

اشتراک گذاری

متن سربرگ خود را وارد کنید