مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه جای زخم را از بین ببریم؟

Remove the scar
فهرست مطالب

قطعا برای هرکس پیش آمده که پس از جراحتی هرچند جزئی، پس از بیماری های پوستی جای زخم آن باقی مانده و به راحتی از بین نمی‌ رود. امروزه روش‌های مختلفی برای از بین بردن جای زخم وجود دارند. در این مقاله از انواع جراحی‌ های مختلف تا روش‌ های خانگی و ترفند‌های ساده که آن‌ ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد

روش درمان جای زخم می‌ تواند نسبت به انواع جای زخم و دلیل بوجود آمدن آن متغیر باشد. برای مثال جای زخم بخیه قطعا سخت‌ تر و عمیق تر از جای زخم نیش حشرات است. در نتیجه با روش‌های از بین بردن جای زخم نیش حشرات نمی‌توان جای زخم بخیه را از بین برد. با استفاده از ژل سیلیکونی، آب پیاز، گیاهان دارویی همانند آلوئه ورا می‌توان جای برخی از زخم های سطحی و نیمه عمیق را از بین برد. 

بهترین پماد برای از بین بردن جای زخم

ژل استراتامد استرات فارما

از روش‌ های از بین بردن جای زخم، استفاده از پماد و کرم‌ های بهداشتی است. ژل استراتامد استرات فارما یکی از محصولاتی است می‌ توان از آن جهت از بین بردن جای زخم استفاده کرد. این محصول نه تنها جای زخم را به خوبی محو می‌ کند بلکه به پوست شما شادابی می‌ بخشد.

بیشتر بخوانید: ضد آفتاب مناسب پوست

Wash gel

ژل سیلیکونی رژواسیل

 محصول دیگری که باید به آن اشاره کرد، ژل سیلیکونی رژواسیل می‌ باشد. این ژل که محصول کشور آمریکاست، ترکیباتی همانند ویتامین C، روغن کوسه و اسکوالن داخل خود دارد که می‌ تواند جای زخم‌ های سطحی، عمیق و زخم‌ های به‌ جا مانده از عمل‌ های جراحی را درمان کند.

Wash gel2

درمان جای زخم روی صورت در خانه

روش‌ ها و دستورالعمل‌ های متفاوت و مختلفی برای از بین بردن جای زخم روی صورت وجود دارد.  هم با استفاده از روش‌ های خانگی می‌ شود جای زخم روی صورت را ترمیم کرد و هم با استفاده از لیزر و روش‌ های نوین‌ تر. برای مثال یکی از روش‌ های خانگی که با کمک آن می‌ توان جای زخم روی صورت را از بین برد، استفاده از عسل است. شما ابتدا باید زخم روی صورت را با آب گرم بشورید و سپس آن را با عسل ماساژ دهید. پس از گذشت مدتی بین یک ربع الی نیم‌ساعت آن را با آب گرم تمیز کرده و سپس با استفاده از حوله پاک کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی اگزما

همینطور اگر به دنبال اثر بخشی بیشتر و مطمئن‌ تر هستید از مخلوط عسل و لیمو نیز می‌ توانید استفاده کرده و جای زخم روی صورت را به طور کلی از بین ببرید.

درمان جای زخم با‌ لیزر

درمان جای زخم با لیزر یک روش درمانی کلینیکی می‌ باشد که با استفاده از لیزر فرکشنال RF صورت می گیرد. درمان جای زخم با لیزر، در ناحیه آسیب دیده حرارت تولید کرده و موجب تحریک کلاژن سازی ‎می‌ گردد. درمان جای زخم با لیزر با کلاژن‌ هایی که تولید می‌ کند باعث می‌ شود پوست شروع به ترمیم جای زخم کند. لیزر حداقل باید در 3 مرحله انجام شود تا تاثیر‌گذار باشد. درمان جای زخم با لیزر به این شکل است که با تولید امواج رادیویی کلاژن‌ ها را به حرکت در می‌ آورند. پس از هر مرحله درمان، جای زخم مقداری قرمز می‌ شود اما بعد از چند روز از بین می‌ رود.

درمان جای زخم جوش

گاهی ممکن است یک جای زخم جوش دائمی باشد و گاهی ممکن است جای زخم جوش شما به طور طبیعی و پس از گذشت مدتی از بین برود. جای زخم جوش گاهی ممکن است نواحی قرمز در اطراف خود بوجود آورد که این نواحی قرمز بعد از مدتی ترمیم شده و از بین می‌ روند. همینطور ممکن است که جای زخم جوش موجب تغییر رنگ پوست در ناحیه اطراف خود شود که معمولا بعد از دوره التهابی بوجود می‌ آید که این جای زخم جوش نیز بعد از مدتی درمان می گردد.

بیشتر بخوانید: درمان جوش

Boils

راه‌ های بهبود سفید شدن جای زخم

سفید شدن جای زخم نیز ممکن است برای بعضی‌ ها بوجود بیاید و به دنبال ترمیم آن باشند. سفید شدن جای زخم به عوامل زیادی بستگی دارد و ممکن است برای هر کسی دلیل آن متفاوت باشد. شما می‌ توانید با پوشاندن جای زخم و مرطوب نگه داشتن آن، سفیدی زخم را از بین ببرید. همینطور این امکان را دارید که با استفاده از ژل سیلیکونی، سفیدی زخم را ترمیم کنید.

یکی دیگر از روش‌ های درمان طبیعی سفیدی جای زخم این است که از عصاره پیاز استفاده کنید. عصاره پیاز دارای انواع ویتامین‌ ها مانند سپالین و کورستین بوده که برای پوست مفید است. به همین دلیل می‌ توان به طور کامل سفیدی زخم را از بین ببرد. 

اشتراک گذاری

متن سربرگ خود را وارد کنید