مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

درمان جوش؛ درمان خانگی و دارویی+ علل بروز جوش

treat acne
فهرست مطالب

بروز انواع جوش همچون جوش‌ های سر سیاه و سر سفید و … از جمله دغدغه‌ های بیشتر جوانان و نوجوانان به شمار می‌ روند. عوامل مختلفی موجب شکل‌ گیری جوش‌ ها می‌ شوند که شما با شناخت آن‌ ها قادر خواهید بود تا با دلایل بروز جوش‌، انواع جوش التهابی و غیر التهابی، درمان خانگی و دارویی از بین بردن جوش و … بیشتر آشنا شوید. درمان جوش به ‌واسطه پزشکان متخصص می‌ تواند شما را در سریع‌ ترین زمان ممکن به اهداف تان برساند. لطفا در صورتی که از راه حل خاصی یا راه کار متفاوتی استقبال می کنید، برای ما کامنت بگذارید.

چه عواملی باعث ایجاد جوش می شود؟

از گذشته تاکنون درمان جوش‌ ها از مهم‌ ترین دغدغه‌ های افرادی به شمار می‌ رود که اهمیت بسیاری به پوست خود می‌ دهند و همواره به دنبال زیباتر شدن آن هستند. همان گونه که می‌ دانید جوش‌ ها از جمله عارضه‌ های پوستی به شمار می‌ روند که معمولاً افراد نوجوان و جوان با آن مواجه می‌ شوند. البته باید بدانید که ممکن است در سنین بالاتر نیز رخ دهد اما به طور معمول میان این افراد شیوع بیشتری دارد. 

بیشتر بخوانید: درمان چربی پوست

عوامل مختلفی می‌ توانند زمینه‌ های بروز جوش را فراهم سازند بنابراین برای درمان جوش ابتدا باید این عامل‌ ها شناسایی شوند تا بتوان براین‌ اساس بهترین رویکرد درمانی را انتخاب نمود. در برخی افراد ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی پوست آن‌ها مستعد جوش گردد و این موضوع بیشتر در نوجوانان اتفاق می‌ افتد و برخی دیگر نیز به دلیل بیماری‌ های زمینه‌ ای به این جوش‌ ها مبتلا می‌ شوند. 

فرقی ندارد که به چه دلیل این جوش‌ ها بروز می‌ یابند. شما برای درمان جوش لازم است نوع و محل را تشخیص داده سپس از رویکردهای درمانی استفاده کنید، اما به چه صورت می‌ توان این جوش‌ ها را تشخیص داد؟ در ادامه این نوشتار به بررسی دلایل و انواع جوش‌ ها خواهیم پرداخت تا به این طریق بتوانید به بهترین راه کار برای درمان جوش دست یابید. توصیه داریم تا انتها ما را همراهی کنید. 

acne-in-skin

چرا جوش می زنیم؟

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا اشاره‌ ای به نحوه شکل‌ گیری جوش‌ ها داشته‌ باشیم. همان گونه که در بخش‌ های قبل نیز بیان نمودیم جوش‌ ها عمدتاً در سنین جوانی بروز می‌ یابند و این به دلیل برخی تغییرات هورمونی اتفاق می‌ افتد. از عمده دلایل بروز این جوش‌ ها می‌ توان به جمع‌ شدن سلول‌ های مرده پوست و چربی‌ ها در منافذی اشاره نمود که بر روی سطح پوست قرار دارند.

بیشتر بخوانید: پاکسازی پوست

چنین شرایطی پوست شما را مستعد درمان جوش می‌ نماید و ممکن است با جوش‌ هایی همچون جوش‌ های سر سیاه، سر سفید و یا التهابی مواجه شوید. شکل‌ گیری جوش‌ ها در سنین بالا نیز معمولاً به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌ افتند که در اثر بارداری یا زایمان ایجاد می‌ شوند، البته نباید فراموش کرد که برخی بیماری‌ ها و مراقبت‌ های نادرست پوستی نیز در شکل‌ گیری جوش‌ ها در سنین بالا دخیل هستند. 

معرفی انواع جوش التهابی و غیر التهابی

آشنایی با انواع جوش می‌ تواند به شما کمک کند تا به‌ راحتی نوع جوش خود را تشخیص داده و برای درمان آن تصمیمات بهتری بگیرید. به ‌طور کلی جوش‌ ها به دو دسته، جوش‌ های التهابی و جوش‌ های غیر التهابی تقسیم می‌ شوند که هر کدام ویژگی‌ ها و نشانه‌ های خاص خود را دارند. اگر بخواهیم اشاره‌ ای به نمونه جوش‌ های این دو دسته داشته باشیم می‌ توان گفت جوش‌ های سر سیاه و جوش‌ های سر سفید به‌ عنوان جوش‌ های غیر التهابی شناخته می‌ شوند، اما جوش‌ هایی همچون کیست‌ ها، پاپول، پاسچول و ندول از انواع جوش‌ های التهابی به شمار می‌ روند که امروزه افراد بسیاری درگیر آن‌ ها هستند. 

پاپول

جوش پاپول التهابات ریز قرمزی هستند که به دلیل بسته شدن منافذ چربی ایجاد شده و با باکتری های پوست تان ترکیب می شوند.

پاسچول

این جوش‌ ها بشدت چرکی هستند که روی پوست تان به‌ راحتی قابل مشاهده هستند. ساختار جوش‌ پاسچول به شکل قرمز و چرک‌ آلود سفید رنگ یا زرد رنگ است.

ندول

جوش ندولار موجب بروز جوش های قرمز و ملتهب شده. جوش ندول روی لایه های پایینی پوست اثر گذاشته و به شدت دردناک است.

acne

لازم به ذکر است که شما می‌ توانید انواع جوش غیر التهابی را به ‌واسطه درمان‌ های خانگی از بین ببرید، اما این امر برای جوش التهابی امکان‌ پذیر نیست و لازم است حتماً به متخصصین پوست مراجعه نموده و از درمان‌ های تجویزی به ‌واسطه این پزشکان استفاده کنید. درمان این دسته از جوش‌ ها نیاز به مدت ‌زمان بیشتری دارد و شما ممکن است با دشواری‌ های بیشتری مواجه شوید. 

جوش های سر سفید و علت آن

بسته ‌شدن منافذ پوستی موجب بروز جوش‌ های سر سفید می‌ شوند و باید بدانید که این نوع جوش‌ ها یکی از انواع مختلف آکنه‌ ها به شمار می‌ روند. همان گونه که در بخش‌ های قبل نیز اشاره نمودیم وجود چربی، افزایش سلول‌ های مرده و یا وجود باکتری زمینه‌ ساز بسته ‌شدن منافذ پوستی هستند. جوش‌ های سر سفید شبیه به برجستگی‌ های سفید رنگ و چرکی هستند که لازم است در سریع‌ ترین زمان ممکن درمان شوند. 

ساختار جوش های سر سیاه چگونه است؟

ساختار جوش‌ های سر سیاه به‌ گونه‌ ای است که شما سیاهی‌ های خاصی را روی پوست خود مشاهده می‌ کنید. این جوش‌ ها نیز به دلیل مسدود شدن فولیکول‌ ها اتفاق می‌ افتند که با نام کومدون باز شناخته می‌ شوند. جوش‌ های سر سیاه شبیه به نقاط کوچک سیاهی هستند که دردناک نبوده و رنگ سیاه آن‌ ها نیز به دلیل مسدود شدن بیش از حد منافذ پوستی در آن ناحیه است. 

بیشتر بخوانید: جوش‌ های سر سیاه

شناخت اصلی ترین علل بروز جوش

بسته‌ شدن فولیکول بدن در هر نقطه‌ ای از مهم‌ ترین دلایل بروز جوش‌ ها به شمار می‌ رود. که این مسدود شدن‌ ها نیز خود ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتند. ممکن است چربی‌ ها و سلول‌ های مرده این فولیکول‌ ها را مسدود نموده باشند. یا به‌ خاطر تغییرات هورمونی چنین حالتی پیش ‌آمده‌ باشد، اما به ‌طور کلی این مسدود شدن از قابل ‌توجه‌ ترین دلایل بروز جوش‌ است که شناخت آن می‌ تواند به شما کمک‌ های شایانی نماید. دلایل بروز جوش‌ ها تنها به همین چند عامل محدود نمی‌ گردند بلکه موارد زیر نیز در این امر دخیل هستند. 

  • استفاده نمودن از لوازم آرایشی نامناسب و فاسد 
  • استعمال دخانیات و قلیان 
  • استفاده از رژیم‌ های غذایی نامناسب 
  • ابتلا به برخی بیماری‌ ها و استفاده نمودن از داروهای مؤثر 
  • عوامل ژنتیکی 
  • آلودگی‌ های محیطی 
  • ابتلا به مشکلات زنانه 
  • تغییرات هورمونی 
  • عدم رعایت درست بهداشت 
treat-acne-in-skin

راه کارهایی جهت درمان جوش و آکنه

برای درمان جوش، راه کارهای متعددی وجود دارد. اگر به پزشک مراجعه کنید اولین پیشنهاد او استفاده از آنتی بوتیک می باشد. درمان های خانگی نیز وجود دارد. یکی از آن ها روغن درخت چای است. برای آشنایی بیشتر با درمان دارویی یا خانگی آکنه آشنا شوید.

درمان خانگی از بین بردن جوش

شما برای حذف جوش‌ها با استفاده از درمان‌های خانگی می‌توانید از موارد زیر بهره گیرید که اثرات قابل‌توجه ای در این زمینه به همراه دارند. 

  • کمپرس‌ های یخ
  • ماسک‌ های حاوی عسل و مواد درمانی جوش‌ ها 
  • خمیردندان‌ ها 
  • آبلیمو
  • بخور صورت 

درمان‌ دارویی جوش‌ ها چگونه است؟

علاوه بر درمان‌ های خانگی برای حذف جوش‌ ها، درمان‌ های دارویی بسیاری نیز وجود دارند که عمدتاً توسط متخصصین پوست و زیبایی تجویز می‌ گردند. چنین درمان‌ هایی از قدرت بالاتری نسبت به درمان خانگی برخوردار هستند. می‌ توانند انواع مختلفی از جوش‌ های ساده تا وخیم را از بین برده و شرایطی مطلوب را برای شما رقم بزنند. طی این نوع درمان‌ های دارویی برای حذف جوش‌ ها ابتدا توسط پزشک کامل و دقیق معاینه می‌ شوید. تا به این طریق پزشک بتواند بررسی‌ های لازم در راستای تشخیص نوع درمان جوش و شدن آن را انجام دهد. 

پس از انجام ارزیابی‌ ها و معاینات موردنیاز نوبت به تجویز درمان‌ های دارویی می‌ رسد. هر کدام از التهابات پوستی از نوع وخیم به شیوه متفاوتی درمان می‌ شوند. از داروهای خاصی برای حذف و از بین‌ بردن آن استفاده می‌ گردد. مخصوصاً برای حذف جوش‌ های التهابی توصیه داریم از درمان‌ های خانگی استفاده نکنید. چرا که این درمان‌ جوش اثرات بدی برای شما به همراه دارند و می‌ توانند شرایط بدتری را برای شما رقم بزنند. 

acne 1

کلام آخر

در این مقاله ما در مورد درمان جوش و راه های درمان آن صحبت کردیم. اطلاعاتی در مورد انواع راه های درمان جوش صورت در اختیار شما قرار داده ایم. امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند تا بتوانید جوش صورت خود را درمان کنید و نتیجه ی مثبت گرفته باشید. پس تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از این تجربیات استفاده کنند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید