مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه قبل از خواب پوست خود را پاکسازی کنیم؟

Cleansing the skin before going to bed
فهرست مطالب

همان طور که بدن ما نیاز به استراحت و تجدید قوا در طول شب دارد، پوست ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و علاوه بر استراحت، نیاز پاکسازی پوست قبل خواب دارد. به همین دلیل می ‎توانیم با انجام یک سری روتین‏ های مراقبتی و استفاده از انواع کرم‎ ها، مرطوب کننده‎ ها و ماسک‎ ها وضعیت پوست خود را بهبود ببخشیم.

به این منظور لازم است از چگونگی مراحل پاکسازی پوست قبل خواب آگاهی داشته باشیم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره روتین شبانه پوست، روتین مراقبت از پوست چرب، روتین مراقبت از پوست مختلط، روتین پوستی صبح، روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان، روتین شبانه پوست جوش دار، روتین پوستی دخترانه و دیگر موضوعات مرتبط بیشتر صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

 مراحل پاکسازی پوست قبل خواب

مراحل پاکسازی پوست قبل خواب یک پروسه ساده است ولی باید به درستی، منظم و به صورت مداوم انجام شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. با این حال اگر بخواهیم مراحل پاکسازی پوست قبل خواب را شرح دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم: 

Cleansing-skin-before-to-bed

شستشوی صورت

 اصلی ترین و مهم ‎ترین مرحله از مراحل پاکسازی پوست قبل خواب، پاکسازی پوست صورت از هر گونه مواد آرایشی و کرم ضد آفتابی است که در طول روز استفاده کرده ‎اید؛ به عبارت دیگر به هیچ عنوان نباید با آرایش بخوابید؛ زیرا ماندن لوازم آرایش روی پوست صورت باعث می ‎شود منافذ پوست مسدود شود که در نتیجه منجر به ایجاد جوش، لک و پیری زودرس پوست می ‌شود. البته حتی اگر آرایش هم ندارید باز هم باید شستشوی صورت را  فراموش نکنید تا آلودگی‌ ها و چربی ‌های اضافه از روی پوست پاک شوند.

برای شستشوی صورت، از یک محلول یا ژل شستشوی صورت که متناسب با نوع پوست شما باشد،  استفاده کنید و اگر آرایش دارید، ابتدا با استفاده از شیر پاک کن، آرایش خود را پاک کرده و سپس از محلول شستشوی صورت استفاده کنید. 

استفاده از تونر

 مرحله دوم از مراحل پاکسازی پوست قبل خواب، استفاده از تونر است. 

 تونر یک محصول بهداشتی و غالباً بعد از شستشوی صورت، استفاده می ‎شود. تونر ها پوست را تغذیه می‎کنند و میزان  pH، چربی و رطوبت پوست را متعادل نگه می ‌دارند.

تونر به پاک شدن باقی آلودگی‌ ها و مواد آرایشی از سطح پوست کمک می‎ کند و پوست را مرطوب و شاداب نگه می ‎دارد. بهترین زمان استفاده از تونر، شب‌، پس از شستشوی صورت است.

استفاده از کرم شب

یکی دیگر از مراحل پاکسازی پوست قبل خواب استفاده از کرم شب است. کرم شب پوست را مرطوب نگه ‎می‎ دارد و به پوست مواد مغذی مورد نیاز را می ‎رساند. در هنگام انتخاب کرم شب حتماً به نوع پوست خود دقت کنید، به عنوان مثال اگر پوستی خشک دارید، از کرم شبی که قابلیت آبرسانی دارد استفاده کنید.

night-cream

استفاده از کرم دور چشم

 برخی فکر می‎کنند کرم ‎های دور چشم تنها برای این ساخته شده ‎اند که چین و چروک ‎های این ناحیه را از بین ببرند ولی همیشه این طور نیست. از آنجایی که پوست نواحی اطراف چشم، نازک ‌ترین بخش از پوست روی صورت می باشد، پس مراقبت از آن ضروری است. پوست دور چشم به دلیل اینکه نسبت به سایر بخش ‎های صورت بافت متفاوتی دارد، به کرم مخصوص نیاز دارد؛ به همین دلیل توصیه می ‎شود که از سنین جوانی از کرم دور چشم استفاده کنید. 

روتین شبانه پوست

روتین شبانه پوست به این دلیل حائز اهمیت است که ساعات طول شب و درست در زمانی که بدن در حال استراحت است، زمان مناسبی برای ترمیم و بازسازی پوست به حساب می‏آید؛ به همین دلیل ما هم باید با انجام روتین شبانه پوست، این فرصت را در اختیار پوست صورت خود قرار دهیم که علاوه بر اینکه تمیز و عاری از هر گونه آلودگی است، کرم‎ ها و دیگر محصولات بهداشتی را هم در اختیار داشته باشد تا به کمک آن‎ ها بهتر بتواند به ترمیم و بازسازی خود اقدام کند.

روتین مراقبت از پوست چرب 

روتین مراقبت از پوست چرب مقداری با روتین دیگر انواع پوست متفاوت است. در پوست چرب به دلیل ترشح زیاد چربی، پاکسازی عمقی پوست ضروری است.  روتین مراقبت از پوست چرب به این شرح است:

پاک کردن آرایش

به این منظور می‎توانید از میسلار واتر های ویژه پوست چرب استفاده کنید.

شستشوی صورت

برای شستشوی پوست چرب، حتماً از فوم ‎ها و ژل‎ های شستشوی پوست چرب استفاده کنید تا به کنترل میزان چربی روی سطح پوست شما کمک کنند و پوست شما را به طور عمقی پاکسازی کنند.

استفاده از تونر

 در این مرحله از روتین مراقبت از پوست چرب،  از تونر استفاده کنید تا pH  طبیعی پوست شما حفظ شده و منافذ آن بسته شود. به این منظور حتماً باید از تونر های مناسب برای پوست چرب استفاده کنید.

لایه برداری پوست

 حداقل هفته‎ ای یک بار لایه برداری، حتماً باید در روتین مراقبت از پوست چرب وجود داشته باشد؛ بنابراین یک بار در هفته با استفاده از اسکراب سطح پوست خود را لایه برداری کنید تا  سلول ‎های مرده پاکسازی شوند.

استفاده از سرم پوست

می ‎توانید از انواع سرم ‌های متعادل کننده پوست چرب یا سرم ویتامین سی، سرم‌ های ضد آکنه یا سرم جمع کننده منافذ پوست چرب استفاده کنید.

skin-serum

کرم دور چشم

استفاده از کرم دور چشم مهم ‎ترین بخش روتین مراقبت از پوست چرب است پس هیچگاه آن را فراموش نکنید. 

کرم مرطوب کننده

مطمئناً پوست ‎های چرب هم نیاز به مرطوب کننده دارند، بنابراین شما می ‎توانید از انواع مرطوب کننده‎ های سبک و بدون چربی که دارای  انواع ویتامین ‌ها هستند نیز استفاده کنید.

روتین مراقبت از پوست مختلط 

روتین مراقبت از پوست مختلط هم ترکیبی از روتین پوست نرمال و پوست چرب است. در واقع، پوست مختلط به پوستی گفته می ‎شود که برخی از نواحی آن نرمال و برخی دیگر چرب باشد، بنابراین روتین مراقبت از پوست مختلط به شرح زیر است: 

شستشوی پوست صورت

سعی کنید با پاک کننده ‎های پوست و ژل ‎های مخصوص پوست مختلط این کار را انجام دهید.

استفاده از تونر

 برای پوست ‌های مختلط استفاده از تونر هایی که امکان لایه برداری ملایمی مثل مواد حاوی سالیسیلیک اسید، گلایکولیک اسید و لاکتیک اسید دارند نیز توصیه می‌ شود. این مواد می ‌توانند منافذ پوست مختلط را تمیز و میزان ترشح چربی صورت را کنترل ‌کنند و مانع ایجاد برق در صورت شوند.

استفاده از سرم پوست

 این محصول می ‌تواند از سرم ‌های حاوی بنزوئیل پروکساید استفاده کند و اگر پوست شما دهیدراته است باید از سرم‎ های حاوی اسید هیالورونیک استفاده کنید.

استفاده از کرم مرطوب کننده

کرم مرطوب کننده ‎ای که برای روتین مراقبت از پوست مختلط به کار می ‎رود باید زود جذب و بر پایه آب باشد و باعث بستن منافذ پوست و یا ایجاد جوش نشود.

moisturizing-lotion

استفاده از کرم دور چشم

 انتخاب کرم دور چشم با توجه به نیاز پوست دور چشم و سن افراد است و به نوع پوست صورت مرتبط نیست. برخی از کرم ‌های دور چشم مخصوص رفع چین و چروک یا سیاهی دور چشم و  برخی مخصوص رفع گودی زیر چشم هستند.

 روتین پوستی صبح 

 استفاده از روتین پوستی صبح به منظور محافظت از پوست است؛ زیرا پوست در طول روز در معرض آلودگی‎ های محیطی قرار دارد، بنابرین انجام روتین پوستی صبح  برای پاکسازی پوست قبل خواب ضروری است. روتین پوستی صبح عبارتند از: 

استفاده از پاک کننده ‎ها

 برای از بین بردن موادی که در طول شب روی پوست انباشته شده است.

استفاده از کرم مرطوب کننده

 استفاده از ژل یا کرم مرطوب کننده، به آبرسانی به پوست کمک می‎ کند. 

استفاده از کرم ضد آفتاب

 مهم‎ ترین بخش روتین پوستی صبح که برای محافظت از پوست در برابر اشعه ‎های مخرب نور خورشید باید استفاده شود.

 وسایل روتین پوست 

شوینده پوست

 یکی از مهم‎ ترین وسایل روتین پوست، موادی هستند که برای پاکسازی پوست قبل خواب استفاده می ‎شوند. این مواد می‎ توانند به صورت محلول، ژل یا فوم باشن. تنها نکته مهم در این قسمت این است که از مواد شوینده‎ ای استفاده کنید که متناسب با نوع پوست شما باشد.

تونر

 از دیگر وسایل روتین پوست، تونر است. تونر آلودگی ‎ها را از اعماق پوست خارج می ‎سازد و pH پوست را متعادل می‎کند.

کرم مرطوب کننده یا آبرسان

تمام پوست ‎ها حتی پوست‎ های چرب نیاز به کرم‎ های مرطوب کننده دارند.

اسکراب یا لایه بردار پوست

از دیگر وسایل روتین پوست است که انواع مختلف آن در بازار موجود است.

کرم ضد آفتاب

 یکی دیگر از مهم ‎ترین وسایل روتین پوست روزانه است. 

کرم دور چشم

پزشکان توصیه کرده‎ اند که همه افراد بالای 30 سال از کرم‎ های دور چشم استفاده کنند. 

Eye Cream before sleeping

 روتین پوستی دخترانه 

روتین پوستی دخترانه فرق چندانی با روتین پاکسازی پوست قبل خواب ندارد. به این معنا که در روتین پوستی دخترانه نیز باید با توجه به نوع پوست از مواد شوینده مناسب استفاده شود و سپس از تونر استفاده شود. به این دلیل که دختران جوان ممکن است جوش و آکنه بیشتری داشته باشند. بنابراین شستشوی صورت و استفاده از کرم ‎های لایه بردار هم در روتین پوستی دخترانه پیشنهاد می ‎شود. همچنین در سال‎ های نوجوانی نیاز چندانی به کرم دور چشم نیست ولی استفاده از کرم ضد آفتاب ضروری است. 

 روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان 

روتین مراقبت از پوست برای نوجوانان شامل موارد زیر می شود:

از شوینده ملایم استفاده کنید

 استفاده از شوینده‎ های متناسب با نوع پوست، صبح‎ها و شب‎ ها قبل از خواب در بهداشت و سلامت پوست بسیار تأثیرگذار است. 

از کرم مرطوب کننده استفاده کنید

 هیدراته نگه داشتن پوست و استفاده از کرم‎ های مرطوب کننده، در پیشگیری از پیری زودرس کمک کننده است. 

پوست خود را لایه برداری کنید

برای پیشگیری از بسته شدن منافذ پوست که در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد می ‌شوند، هفته‌ ای یک ‌بار پوست خود را لایه‌ برداری کنید و از محصولاتی استفاده کنید که دارای خاک رس باشند؛ زیرا این ماده خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

جوش و آکنه پوست خود را درمان کنید

در دوران نوجوانی، جوش و آکنه بیشتری به وجود می ‎آید که باید به آن ‎ها رسیدگی شود، بنابراین می ‌توانید از ماسک‌ های حاوی گوگرد برای درمان آکنه کمک بگیرید.

ضد آفتاب بزنید

ضد آفتاب برای هر سنی ضروری است ولی اگر از سنین کم شروع به استفاده از آن کنید تأثیرات شگرف آن را در پیشگیری از پیری زودرس خواهید دید.

به لب ‎هایتان رسیدگی کنید

 می ‎توانید شب ‎ها قبل از خواب بالم لب بزنید یا اینکه لب‎ های خود را اسکراب کنید تا پوسته پوسته نشود.

از کرم دست استفاده کنید

 مراقبت از دست‎ ها هم به اندازه مراقبت از پوست صورت اهمیت دارد و زیبایی دست‎ ها در سنین پیری به رسیدگی به آن‎ ها در سنین نوجوانی باز می‎گردد.

hand-cream

روتین شبانه پوست جوش دار

اولین گام در روتین شبانه پوست جوش دار پاکسازی پوست قبل خواب و درمان آن است. استفاده از کرم ‎های درمانی پس از پاکسازی پوست به شما کمک می ‎کند که از ایجاد جوش ‎های سر سیاه و آکنه‎ های جدید پیشگیری کنید. 

دومین گام در روتین شبانه پوست جوش دار، استفاده از رتینول است. این ماده منافذ باز پوست را درمان می‎ کند و جای جوش را از بین می ‎برد.

گام سوم در روتین شبانه پوست جوش دار،  استفاده از مرطوب کننده‎ های متناسب با پوست شماست.

کلام آخر

رعایت روتین شبانه و روزانه پوست می ‎تواند در سلامت پوست و جلوگیری از پیری زودرس بسیار تأثیر گذار باشد. مراحل پاکسازی پوست قبل خواب یکی از مهم ‎ترین روتین ‎های مراقبتی است که حتماً باید رعایت کنید. شستشوی صورت قبل از خواب و پاک کردن آرایش از روی پوست از جمله مهم ترین موارد روتین شبانه می باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید