مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بی خوابی چه بلایی سر پوست می آورد؟

insomnia-skin
فهرست مطالب

همانطور که می‌ دانید، پوست یکی از اصلی‌ ترین فاکتورهای زیبایی است، از همین رو باید به سلامتی، طراوت و شادابی آن توجه داشت. از طرفی بسیاری از کارهایی که ما دائما آن‌ها را انجام می‌ دهیم به سلامت پوست آسیب می‌ رسانند و شاید ما متوجه چنین موضوعی نشویم. یکی از این کارها کم‌ خوابی و خواب بی کیفیت و خوابیدن با آرایش است. حال با توجه به اهمیتی که برای سلامت پوست باید قائل شد، در این مقاله به بررسی تاثیر بی‌ خوابی بر پوست می پردازیم تا شما از آن‌ ها مطلع شوید.

insomnia

عوارض شب بیداری و نخوابیدن

عوارض شب بیداری بسیار بیشتر از چیزی است که فکر می کنید و می‌ تواند منجر به بیماری های مختلف و جدی شود. از جمله مشکلاتی که می‌توان آن ها را از جمله عوارض شب بیداری در نظر گرفت، باید به دیابت، حملات قلبی، مغزی و … اشاره کرد. البته کنار این دست از مشکلات، نباید از تاثیر منفی که بی خوابی بر پوست دارد نیز غافل شد. پیر شدن پوست یکی از بارزترین اثرات شب بیداری است و باعث می‌ شود که روی پوست شما خطوط و لکه‌ هایی ایجاد شود.

 بهترین زمان خواب برای پوست

بدون شک زمانی که شما در خواب هستید، متابولیسم یا سوخت‌ و ساز بدنتان پایین می آید و میزان ایجاد رادیکال های آزاد پوست نیز کاهش می یابد. علاوه براین موضوع، زمانی که خواب هستید، دیگر در معرض آلودگی‌ های محیطی یا تابش اشعه ماورای بنفش قرار ندارید و همه این موارد کمک می‌ کنند پوستی سالم داشته باشید، اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که خوابیدن در هر ساعتی مناسب نیست و شما باید بهترین زمان خواب برای پوست را انتخاب کنید. طبق بررسی‌ های صورت گرفته بهترین زمان خواب برای پوست، از 11 شب تا 7 صبح است. حال اگر شما خارج از این بازه زمانی می‌ خوابید و بیدار می شوید، پوستتان پس از مدتی دچار مشکل خواهد شد.

عوارض دیر خوابیدن برای خانم ها

جدای از بحث تاثیر بی‌ خوابی بر پوست، بی خوابی باعث مشکلات دیگری نیز می‌ شود. از همین رو تصمیم داریم در این بخش به عوارض دیر خوابیدن برای خانم ها بپردازیم تا متوجه اهمیت خواب بر سلامتی شوید.

چاقی و اضافه وزن

یکی از آزار دهنده‌ ترین عوارض دیر خوابیدن برای خانم‌ ها چاقی و اضافه وزن است. طبق آمار افرادی که کمتر از 7 ساعت خواب شبانه دارند، نسبت به دیگر افراد که خوابشان متناسب است دچار اضافه وزن می شوند. زمانی که شما خواب کافی نداشته باشید، ترشح هورمونی که باعث سیری می شود، کاهش یافته و همین موضوع میل به خوردن را در شما بیشتر می کند.

overweight

کاهش ایمنی بدن

از مهم‌ ترین عوارض شب بیداری می‌ توان به کاهش ایمنی بدن اشاره کرد. زمانی که شما مدت زمان کمی را به خواب خود اختصاص دهید، بدن توانایی خود برای مبارزه با ویروس ها را از دست می‌دهد. بنابراین در تایم خوابیدن خود تجدید نظر کنید.

ریزش مو

از دیگر مهم‌ ترین عوارض دیر خوابیدن می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. این عارضه برای هر شخصی به‌ ویژه خانم‌ ها آزار دهنده است و می‌ تواند در اعتماد به‌ نفس فرد تاثیر منفی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از ریزش مو

ناباروری

ناباروری یکی از عوارض شب بیداری است که امکان دارد هم برای خانم‌ ها و هم آقایان پیش بیاید. بنابراین اگر داشتن فرزند برای شما مهم است، باید خواب منظمی داشته باشید و به حداقل خواب 7 ساعت اهمیت دهید.


insomnia-Infertility

تاثیر بی‌ خوابی بر پوست صورت

تا به اینجا با برخی از عوارض دیر خوابیدن به خصوص برای خانم‌ ها آشنا شدیم، حال به سراغ موضوع اصلی یعنی تاثیر بی‌ خوابی بر پوست صورت خواهیم رفت.

گودی زیر چشم

زمانی که شما مدت‏ زمان کمی را به خواب اختصاص می‌ دهید، رگ‏ های خونی زیر چشم گسترش می‌ یابند و همین موضوع باعث تورم چشم و سیاهی زیر چشم می شود. مسلما تیرگی زیر چشم از زیبایی صورت شما می‌ کاهد و حس ناخوشایندی دارد؛ بنابراین توصیه می شود 7 ساعت خواب شبانه داشته باشید.

ایجاد چاله های پوستی

داشتن منافذ پوستی یک امر طبیعی است، اما این منافذ در افرادی که دچار کم خوابی هستند بزرگ تر خواهد شد و به مرور چاله‌ های پوستی ایجاد می‌ شود. این چاله های پوستی شرایط درمان سختی دارند و برای درمان آن ها به صرف هزینه زیاد نیاز است.

ایجاد عفونت‌ های قارچی

ابتلا به عفونت قارچی دیگر تاثیر بی‌ خوابی بر پوست است و افرادی که کم‌ خوابی دارند، دچار قارچ‌ های عفونی روی پوست می شوند که درمان آنها سخت است.

تغییر رنگ پوست

دیگر تاثیر بی‌ خوابی بر پوست صورت تغییر رنگ پوست است. با به هم خوردن نظم ساعت بیولوژیک بدن، پوستتان تغییر رنگ می‌ دهد و زرد رنگ خواهد شد. همچنین اگر کم‌ خوابی بیش‌ از حد باشد، پوست به رنگ خاکستری آزار دهنده نیز دیده خواهد شد.

چین‌ و چروک

خیلی ها پیری پوست را تاثیر بی خوابی بر پوست معرفی می کنند؛ زیرا کم‌ خوابی باعث کاهش کلاژن و قابلیت ارتجاعی پوست می‌ شود. حال از آنجایی که چین‌ و چروک برای هر شخصی ناخوشایند است، توصیه می شود تایم مشخصی را به خواب خود اختصاص دهید تا روند پیری پوست شما به تاخیر بیفتد.

insomnia & wrinkles

اگزما

اگزما مورد دیگر از تاثیر بی‌ خوابی بر پوست صورت است؛ زیرا بی‌ خوابی سطح آنتی اکسیدان‌ های ضروری را کاهش و احتمال ابتلا به اگزمای پوست را افزایش می دهد.

بهترین حالت خواب برای پوست

شاید برایتان تعجب‌ آور باشد، اما باید بدانید که حتی حالت خوابیدن شما روی سلامت پوستتان تاثیر می گذارد. بهترین حالت خواب برای پوست، زمانی است که شما به پشت می‌ خوابید؛ زیرا فشار زیادی به پوست صورت وارد نمی شود و صورت شما در تماس کمتری با رو بالشتی است. اگر این روش از خوابیدن برای شما سخت است و به‌ دنبال بهترین حالت خواب برای پوست هستید، می توانید روی یک سمت بدن بخوابید. پس باید نتیجه بگیریم که علاوه بر تاثیر خواب روی پوست، انتخاب بهترین حالت خواب نیز اهمیت دارد.

کلام آخر

در این مقاله به تاثیر خواب روی پوست پرداختیم و تاثیر بی خوابی بر پوست صورت را بررسی کردیم. حال شما با داشتن اطلاعاتی چون بهترین زمان خواب برای پوست و بهترین حالت خواب برای پوست می توانید پوستی سالم، جوان و با طراوت داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید