مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

خشکی پوست چیست ؟ راهکارهای درمان آن

Dry skin in winter3
فهرست مطالب

همه ما تا به حال چندین بار با خشکی پوست مواجه شده‌ ایم. این مشکل در فصل پاییز و زمستان به دلیل تغییر آب و هوا بیشتر می‌ شود. اگر پوست شما هم در فصل زمستان خشک می شود، دیگر نگران نباشید؛ زیرا شما می‌ توانید با کمک روش‌ های مختلف آن را رفع کنید. در واقع، شما می توانید با روش‌ های مختلفی همچون استفاده از مرطوب کننده، لایه برداری پوست، استفاده از ضد آفتاب، پوشیدن جوراب، دستکش و… این مشکل را برطرف کنید. برای آشنایی با روش‌ های دیگر، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه دلایل اصلی خشک شدن پوست، روش‌ های مراقبت از پوست و درمان خشکی را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

علائم خشکی پوست در زمستان چیست؟ 

خشک شدن پوست، همانند سایر مشکلات پوستی، دارای علائم و نشانه هایی است که برخی از این علائم، شامل موارد زیر می ‌باشند: 

  • وجود ترک‌ های پوستی
  • احساس سوزش در پوست
  • چروک و یا شل شدن پوست
  • ایجاد بافتی زبر بر روی پوست
  • پوسته پوسته شدن پوست
  • افزایش خطوط ضخیم بر روی پوست
  • تغییر رنگ و کدر شدن پوست
  • التهاب و قرمزی پوست

به یاد داشته باشید این علائم در زمستان، ممکن است برای افراد مختلف کاملا متفاوت باشند. به عبارت ساده‌ تری می‌ توان گفت که ممکن است فردی یک علائم را داشته باشد؛ اما، فرد دیگری تمامی علائم را با هم داشته باشد. 

Dry-skin-winter

دلایل خشکی پوست و پیشگیری از بروز آن ‌ها 

پوست بنا به دلایل مختلفی همچون عوامل بیرونی و عوامل درونی، دچار پوسته پوسته شدن می شود.

برخی از مهم‌ ترین و اصل ترین دلایل خشکی پوست، شامل موارد زیر می‌ باشند که به طور مفصل در مورد یکی از این موارد (استحمام با آب جوش)  در ادامه صحبت خواهیم کرد: 

شستن مکرر و استفاده بیش از حد از شوینده ‌ها 

همه ما می‌ دانیم که شستن مکرر دست‌ ها، سبب خشک و زبر شدن پوست می‌ شود؛ زیرا زمانی که ما دست ها و بدن خود را به طور مکرر با شوینده‌ های مختلفی شست و شو می دهیم، با گذشت زمان لایه بالایی پوست‌ مان از بین می رود. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر شستن مکرر، استحمام با آب  داغ نیز سبب خشکی پوست می‌ گردد. به همین دلیل، شما عزیزان برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان، بهتر است که از شست و شوی مکرر پوست خود جدا خودداری فرمایید. همچنین، در زمان استفاده از مایع ظرفشویی، حتما از دستکش استفاده کنید.

تاثیرات ژنتیکی و تاثیرات هورمونی

یکی از مهم‌ ترین دلایل خشکی پوست، تاثیرات ژنتیکی و تاثیرات هورمونی هستند. برخی از افراد ممکن است که به طور ژنتیکی، پوست خشکی داشته باشند و یا به دلیل عوامل ژنتیکی، خیلی سریع تحت تاثیر عوامل محیطی قرار گرفته و خشک شود. اگر شما هم به طور ژنتیکی پوست خشکی دارید، بهتر است که به طور روزانه آن را مرطوب کنید. 

آب و هوا

آب و هوا یکی از عوامل محیطی است که به طور مستقیم بر روی پوست تاثیر می‌ گذارد. در واقع، زمانی که هوا سرد است، پوست تحت تاثیر آب و هوا قرار گرفته و خشک می‌ شود. بنابراین، شما می‌ توانید برای جلوگیری از خشکی پوست در زمستان، از لباس گرم استفاده نمایید. همچنین، می‌ توانید با پوشیدن جوراب و دستکش، از بروز این اتفاق جلوگیری کنید. 

گرما و حرارت

علاوه بر سرد شدن هوا، گرما و حرارت بیش از حد نیز می تواند یکی از دلایل خشکی پوست باشد و آسیب برساند و سبب خشک شدن آن شوند. در واقع، زمانی که در مقابل گرما و حرارت قرار می گیرد، مایعات خود را از دست داده و خشک می‌ شود. لذا، شما باید برای پیشگیری از بروز این حادثه، از پوست خود در برابر گرما و حرارت محافظت نمایید. 

کمبود آب بدن 

زمانی که آب بدن کم‌ تر از حد معمول باشد، پوست اولین قسمتی است که دچار مشکل می شود. اغلب ما در زمستان نسبت به سایر فصل‌ ها، آب کمتری می‌ نوشیم. همین امر سبب خشکی پوست در زمستان می شود. بنابراین، بهتر است که در تمامی فصل ‌ها  به خصوص در فصل زمستان، روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید. 

Dehydration-1

برخی از بیماری ‌ها همچون: دیابت، بیماری ‌های‌ کلیوی و HIV

برخی از بیماری‌ ها آب بدن را کم کرده و در نتیجه، سبب خشکی پوست می‌ شوند. در واقع، این بیماری ها تغییراتی را در هورمون‌ ها ایجاد می‌ کنند که این تغییرات، علت اصلی خشک شدن پوست هستند. برخی از مهم ترین این بیماری ها شامل موارد زیر می‌ باشند: 

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های پوستی

مصرف برخی از دارو ها 

برخی از دارو ها، زمانی که مصرف شوند، باعث کاهش آب بدن می‌ شوند. به همین دلیل، مصرف آن‌ ها سبب خشکی پوست می‌ گردد. برخی از این دارو ها که باعث بروز این مشکل هستند، شامل موارد زیر می‌ باشند: 

  1. انواع آنتی هیستامین‌ ها 
  2. انواع ضد اسید ها
  3. انواع ملین‌ ها
  4. انواع ادرار آور ها 
  5. انواع دارو های فشار خون

استحمام با آب جوش

استحمام با آب جوش، همانند حرارت و گرمای بسیار، سبب ایجاد خشکی پوست می شود. ممکن است که شما عادت داشته باشید که همیشه با آب داغ دوش بگیرید، این کار سبب زبر و خشک شدن پوست شما خواهد شد. علاوه بر این، حمام با آب جوش به طور روزانه و به مدت طولانی، همانند شستن مکرر باعث از بین رفتن لایه بالایی پوست شده و در نتیجه پوست شما را خشک می کند. لذا، برای پیشگیری از این حادثه، سعی کنید که به طور روزانه استحمام نکنید و یا در حمام از آب ملایم استفاده کنید و استحمام با آب جوش را کنار بگذارید. 

بیشتر بخوانید: روش های آبرسانی پوست

عوارض درمان نکردن خشکی پوست چیست؟

حال که با دلایل و عوامل ایجاد این مشکل آشنا شدید، ممکن است بپرسید که اگر آن را برطرف نکنیم، چه اتفاقی می‌ افتد؟ اولین مشکلی که درمان نکردن خشکی به وجود می‌ آورد، خارش شدید است. علاوه بر این، عدم درمان این مشکل، سبب بروز عوارض بسیاری می شود که برخی از این عوارض، شامل موارد زیر می‌ باشند:

عفونت پوست

یکی از عوارضی که باعث ایجاد آن می شود، عفونت می باشد.  خشکی به معنی از دست دادن لایه بیرونی است که همین امر سبب می‌ شود تا باکتری ها راحت‌ تر وارد بدن شوند. هنگامی که باکتری‌ ها وارد بدن شوند، پوست عفونت می‌ کند. بنابراین، اگر که شما دچار خشکی و زبری هستید، حتما آن را جدی گرفته و درمان کنید. 

Dry-skin-in-winter1

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک و یا همان اگزما، یکی دیگر از عوارضی است که خشکی پوست منجر به ایجاد آن می شود. در واقع، خشکی پوست در صورت درمان نشدن، باعث التهاب، ترک خوردگی و قرمزی بیش از حد خواهد شد. 

مراقبت از پوست خشک در فصل  زمستان

شما عزیزان اگر می‌ خواهید که در زمستان پوستی نرم و مرطوب داشته باشید، باید اقداماتی را نیز انجام دهید. در واقع، این اقدامات از پوست شما در برابر سرما محافظت کرده و سبب جلوگیری از خشکی پوست در زمستان و یا سایر فصول سال می گردند.

 برخی از مهم‌ ترین این اقدامات و روش‌ های مراقبت از پوست خشک در فصل زمستان، شامل موارد زیر می باشند که در ادامه به طور مفصل در مورد لایه برداری و پوشیدن جوراب و دستکش صحبت خواهیم کرد: 

 استفاده از مرطوب کننده

شما می‌ توانید با تهیه و استفاده از مرطوب کننده، از پوستتان در برابر عوامل متعدد محافظت کنید. در واقع، استفاده از مرطوب کننده یکی دیگر از روش های مراقبت از آن در فصل زمستان است. علاوه بر این، شما می‌ توانید با استفاده از مرطوب کننده، پوست خود را هیدراته کرده و خشکی آن را درمان کنید. بنابراین، بهتر است تا به طور مکرر از مرطوب کننده‌ های مختلف استفاده نمایید. 

 استفاده از ضد آفتاب

اگر شما بنا به دلایل مختلفی مجبور هستید که ساعت ها خارج از منزل و در برابر اشعه خورشید باشید، بهتر است که پیش از خروج از منزل، با استفاده از ضد آفتاب از پوست خود در برابر خورشید مراقبت کنید. در واقع، استفاده از ضد آفتاب، یکی دیگر از روش‌ های مراقبت از پوست و یا درمان آن است. لازم به ذکر است تا بدانید که شما عزیزان با استفاده از ضد آفتاب، از پوست خود در برابر گرما و حرارت مراقبت خواهید کرد. 

لایه برداری پوست

شما عزیزان می‌ توانید با کمک لایه برداری پوست، سلول‌ های مرده پوست خود را از بین ببرید. لایه برداری پوست، هم مشکلات پوستی را درمان می‌ کند و هم سبب مراقبت از پوست خشک( در زمستان) می‌ گردد. برای لایه برداری پوست، شما عزیزان می‌ توانید از لایه بردار های خانگی و یا لایه بردار های شیمیایی استفاده کنید. 

Dry-skin-in-winter2

پوشیدن جوراب و دستکش

دست‌ ها، نسبت به سایر اعضا بدن، حساس‌ تر هستند و سریع‌ تر تحت تاثیر عوامل مختلف قرار گرفته و خشک می شوند. به همین دلیل، بهتر است تا برای مراقبت از پوست خشک در فصل زمستان و یا پیشگیری از خشک شدن پوست دست‌ های تان، از دستکش استفاده کنید. زیرا، پوشیدن لباس گرم، پوشیدن جوراب و دستکش و… سبب جلوگیری از خشک شدن پوست می‌ گردند. علاوه بر این، برای جلوگیری از خشک شدن پوست پا، بهتر است که همواره در فصول سرد سال، جوراب بپوشید.

بیشتر بخوانید: پارافین تراپی دست و پا

نکات مهم و کلیدی در رابطه با درمان و جلوگیری از خشکی پوست در زمستان

حال که به طور کامل با علائم و دلایل خشکی پوست، روش‌ های مراقبتی از آن و… آشنا شدید، بهتر است برای درمان و جلوگیری از آن در زمستان، نکاتی را بدانید و رعایت کنید. برخی از این نکات مهم و کلیدی، شامل موارد زیر می‌ باشند: 

نوشیدن آب

حتما در طی روز به میزان کافی آب بنوشید تا به هیدراته ماندن پوست تان کمک کرده و پوستی نرم و مرطوب داشته باشید.

بیشتر بخوانید: فواید نوشیدن آب

لوازم آرایشی

هرگز از لوازم آرایشی تاریخ مصرف گذشته، استفاده نکنید.. در هنگام خرید لوازم آرایشی، دقت کنید که مواد تشکیل دهنده آن گیاهی و طبیعی باشند. 

ورزش

به طور روزانه ورزش کنید؛ زیرا ورزش کردن سبب افزایش گردش خون خواهد شد. افزایش گردن خون هم باعث می‌ شود تا پوست شما سالم، درخشان و شاداب شود. 

لباس

در هنگام خرید لباس، حتما دقت کنید که مواد تشکیل دهنده آن پنبه و یا ابریشم باشد؛ زیرا سایر مواد، پوست شما را تحریک کرده و موجب خشکی آن خواهند شد. 

مواد شوینده

سعی کنید تا لباس‌ های خود را با استفاده از مواد شوینده‌ ای که بدون رنگ و یا عطر هستند، شست و شو دهید. زیرا، این مواد می‌ توانند پوست شما را تحریک کرده و سبب خشک شدن آن شوند. 

Important-and-key-points-regarding-the-treatment-and-prevention-of-dry-skin

رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسبی را برای خود تهیه کنید؛ زیرا رژیم غذایی مناسب و مواد غذایی مغذی و طبیعی نیز می‌ توانند تاثیر مستقیمی بر روی پوست شما بگذارند. 

کلام آخر 

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور مفصل و کامل با علائم خشکی پوست ، دلایل آن، روش‌ های درمان و پیشگیری آشنا کنیم. لازم به ذکر است تا بدانید که اگر نتوانستید که این مشکل را در منزل برطرف کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا پزشک، با تجویز دارو های مختلف و یا کرم ‌های متفاوت، پوست شما را درمان خواهد کرد.

بنابراین، اگر نتوانستید با کمک روش ‌های ذکر شده پوست خود را درمان کنید. برای جلوگیری از بروز عوارض این مشکل، حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. اگر سوالی در این زمینه دارید، می ‌توانید برای ما کامنت بگذارید. همکاران ما در سریع ‌ترین زمان، به شما عزیزان پاسخ داده و به شما کمک خواهند کرد. 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید