مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

دلایل ایجاد لک ها پوستی چیست؟+ درمان خانگی و دارویی

Skin spots
فهرست مطالب

 امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفت‌ های صورت گرفته در زمینه لک‌ های پوستی برای درمان سریع، اقدام به درمان‌ های لیزری و غیر لیزری می‌ کنند. انجام این کار درمان مطلوب و بسیار سریعی در رفع یا بهبود ضایعات پوستی دارد. به منظور درمان سریع لک های پوستی پزشک ممکن است داروهایی که نقش روشن کنندگی پوست را دارند نیز تجویز کند یا با روش های مختلف و مطمئن اقدام به لایه برداری پوست کند. با ما همراه باشید تا بیشتر در خصوص انواع لکه‌ های پوستی، علت ایجاد لک پوستی، کرم ضد لک ماسک‌ های ضد لک درمان خانگی لکه‌ های پوستی درمان دارویی لک‌ های پوستی و به طور کلی روش‌ های از بین بردن لک پوست اطلاعات کسب کنید.

انواع لکه‌ های پوستی چیست؟

قبل از اینکه انواع لکه های پوستی را به شما معرفی کنیم بهتر است بدانید،  انواع لکه‌ های پوستی هیچ ارتباطی با بیماری کبد ندارند. این جمله بار‌ها تکرار می‌ شود، اما از نظر پزشکی اشتباه است و برای یافتن لک‌ های پوستی در بدنتان باید به دنبال علت دیگر باشید. لکه های پوستی انواع مختلفی دارد که ما به چند مورد مهم آن اشاره می کنیم.

  • کک و مک
  • لکه های حاملگی
  • لکه های بعد از زخم یا التهاب پوست

کک و مک

 یکی از انواع لکه های پوستی است که به رنگ قهوه‌ ای کم رنگ و به اندازه یک یا دو میلی متر است. کک و مک تبدیل به خال کوچک نمی‌ شود و رنگ هر کدام متفاوت است. ممکن است، قرمز، قهوه‌ ای یا سیاه باشند. برای پیشگیری از بروز کک و مک بهتر است هنگامی که در معرض نور آفتاب هستید از ضد آفتاب استفاده کنید. 

لکه های حاملگی

از انواع لک های پوستی محسوب می‌ شوند که به آن ها لک‌ های هورمونی نیز گفته می‌ شود. این لک‌ های پوستی ابتدا قهوه‌ ای کم رنگ هستند و بزرگتر از کک و مک ظاهر می‌ شوند. تمام این تغییرات ناشی از افزایش موقتی ملانین در بدن است که پس از چند ماه از حاملگی از بین می‌ روند. هر چند در بعضی از زنان این تغییرات بر طرف نمی‌ شود.

لکه های بعد از زخم یا التهاب پوست

بعضی از انواع لکه‌ های پوستی به صورت التهاب پوستی و یا لکه‌ های قرمز با خارش آغاز می‌ شود. با مرور زمان بعد از فروکش کردن التهاب پوست لکه‌ های قهوه‌ ای روی پوست بر جای می‌ مانند. 

علت ایجاد لک پوستی چیست؟

لک‌ های پوستی در بدن بسیار شایع هستند. علت ایجاد لک های پوستی در بدن می‌ تواند متفاوت باشد، اما ایجاد لک پوستی معمولا بر اثر جراحات، مشکلات التهابی از شایع‌ ترین علت ایجاد لک پوستی هستند. لک‌ های پوستی در بخش‌ های خاصی از بدن در اثر تفاوت میزان ملانین سلول‌ ها به وجود می‌ آیند. 

رادیوتراپی

ممکن است علت ایجاد لک های پوستی رادیوتراپی باشد. بیشتر در افرادی دیده می‌ شود که قبلا این کار را انجام داده‌ اند. 

آفتاب سوختگی

از علت ایجاد لک پوستی می‌ توان آفتاب سوختگی را نام برد.  از سوزش سطحی تا خارش و ایجاد التهاب از موارد آفتاب سوختگی است. 

بیماری روزاسه

روزاسه یک بیماری مزمن پوستی است که از علت‌ های ایجاد لک پوستی محسوب می‌ شود. ایجاد این ضایعه با مصرف الکل، خوردن غذای تند، تماس با نور خورشید و غیره ایجاد می‌ شود. 

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های پوستی

سوختگی غیر طبیعی

سوختگی نیز علت ایجاد لک پوستی محسوب می‌ شود و هرچه شدت سوختگی بیشتر باشد لک‌ های پوستی در بدن بیشتر ایجاد می‌ شود.

راه های پیشگیری از لکه های پوستی

  • محافظت پوست در برابر آفتاب
  • توجه به مشکلات هورمونی
  • استفاده از کرم های ضد لک
  • استفاده از ضد آفتاب مناسب
  • انتخاب صحیح SPF ضد آفتاب
  • خرید ضد آفتاب دارای آنتی اکسیدان

نحوه از بین بردن لک های پوستی

تعداد زیادی کرم برای از بین بردن لک پوست وجود دارند. اما نمی‌ توانند به طور کامل این لک پوستی را از بین ببرند. لیزر درمانی برای از بین بردن لک پوست زیر نظر پزشک می‌ تواند مفید باشد. علاوه بر این تکنولوژی IPL می‌ تواند خوش خیم‌ ترین لک‌ ها و کک و مک ناشی از نور خورشید را بهبود ببخشد. کرایوتراپی نیز برای از بین بردن لک پوست مناسب است. این دستگاه لک‌ های قهوه‌ ای پوست را منجمد می‌ کند و با یک محلول نیتروژن لک پوستی را از بین می‌ برد.

بیشتر بخوانید: اس پی اف ضد آفتاب

روش های درمان خانگی لکه‌ های پوستی

بهترین نسخه گیاهی برای درمان خانگی لک های پوستی استفاده از لیمو ترش است. لیمو غنی از ویتامین c است. با این روش می‌ توانید به درمان خانگی لک های پوستی بپردازید. آب لیمو تازه را روی یک پنبه بمالید و آن را روی لکه پوستی ماساژ دهید.

 در روش دوم برای درمان خانگی لکه‌ های پوستی باید از ترکیب آب لیمو و شکر استفاده کنید. با استفاده از آب لیمو و چند قاشق شکر را اضافه کنید. این ترکیب را روی لک پوستی خود ماساژ دهید. 

درمان دارویی لک‌ های پوستی

بسیاری افراد به دنبال درمان دارویی لک های پوستی خود هستند. بسیاری از داروها برای درمان دارویی لک‌ های پوستی تاثیر موقتی دارند و دائمی نیستند. در بیشتر مواقع این لک‌ ها باز می‌ گردد و حتی پر رنگ‌ تر می‌ شوند. از درمان دارویی لک‌ های پوستی که برای این کار ساخته شده‌ اند. می توان به دارو هایی مثل هیدروکینون، آریوتین، کوجیک اسید، تره تینوئین اشاره کرد. بهترین قرص برای درمان دارویی لک‌ های پوستی هیدروکینون است. 

معرفی بهترین کرم های ضد لک

با وجود تیره شدن قسمت‌ هایی از پوست به کرم ضد لک نیاز است. محصولات کرم ضد لک و روشن کننده پوست به صورت کرم ضد لک، لوسیون و سرم ساخته می‌ شوند. برند‌ های کرم ضد لک در ایران زیاد هستند اما اگر شما نیاز به کرم لک برای پوست تان دارید بهتر است از برند نوروا، کدلی، ساکسین و غیره استفاده کنید. هنگام خرید کرم ضد لک و روشن کننده‌ ها با دقت به محصولات نگاه کنید. بهترین راه برای خرید کرم ضد لک از فروشگاه‌ های معتبر زیبایی و یا داروخانه‌ ها می‌ باشد. بیشتر افراد خریدار کرم ضد لک برای نواحی هستند که پوست آن‌ ها تیره شده است. نیاز بعضی از پوست‌ ها به کرم ضد لک قوی و بعضی ضعیف تر است.

ماسک‌ های ضد لک

با استفاده از ماسک‌ های ضد لک از لک های پوستی پیشگیری کنید و صورت خود را شفاف و زیبا کنید. برای ماسک لیمو که از انواع ماسک‌ های ضد لک محسوب می‌ شود به نصف لیمو و یک قاشق سوپ خوری عسل نیاز دارید. با ترکیب این مواد یکی از ماسک‌ های ضد لک خانگی را از آن خود ساخته‌ اید. از روش‌ های دیگر برای ساخت ماسک‌ های ضد لک استفاده از دو قاشق سوپ خوری چوب صندل، عسل، آب لیمو، گلیسیرین و گلاب است. با استفاده از این مواد یک خمیر درست کنید و به لک‌ های پوستی خود بزنید و بعد از خشک شدن آن را بشویید.

کلام آخر

دلیل ایجاد لک‌ های پوستی ناشی از گسترش تراکم و افزایش تعداد رنگدانه‌ های پوست در لایه‌ های مختلف است. در این مقاله با انواع درمان ها و همچنین ماسک‌ های ضد لک و انواع روش های درمان آشنا شوید. شما از چه روشی برای درمان لک های پوستی خود استفاده می کنید؟ لطفا برای ما کامنت بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید