مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

سیلیکون در شامپو چیست ؟

Silicone in shampoo
فهرست مطالب

سیلیکون در شامپو یک ترکیب شیمیایی است که بیشتر در محصولات مراقبتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. اغلب شامپوها، نرم‌کننده‌ها و اسپری‌هایی که برای نرم کردن موی سر استفاده می‌شوند، دارای انواع سیلیکون هستند. البته مقدار استفاده از سیلیکون‌ها باید صحیح و به اندازه باشد. چراکه ممکن است برای مو مضر باشد. اگر این ماده به اندازه مناسب در شامپوها سرم مو اسپری نرم‌کننده و … استفاده شود.

برای از بین بردن موخوره مو بسیار مفید است و می‌تواند از آسیب‌های واردشده به کوتیکول مو جلوگیری نماید. این ماده باعث حفظ رطوبت تارهای مو شده و به آن‌ها طراوت و درخشش می‌دهد. شاید توجه کرده باشید که پس از مصرف برخی از شامپوها، موهایتان حالت درخشان و ابریشمی پیدا می‌کند. این سیلیکون‌ها که در شامپوها موجود هستند، به‌عنوان ترکیبات شیمیایی محسوب می‌شوند که از سیلیس مشتق می‌شوند.

پس از انجام چند واکنش شیمیایی پیچیده به وجود می‌آیند و سیلیکون‌ها را ایجاد می‌کنند که در بیشتر محصولات مراقبت از مو وجود دارند. برای اینکه بیشتر با این ماده شیمیای آشنا شوید و بتوانید به سؤالاتی مانند سیلیکون چیست و آیا سیلیکون برای سلامت مو مفید است یا مضر با ما همراه باشید. در ادامه توضیحات بیشتری درباره مزایای سیلیکون‌ها و مضرات سیلیکون‌ها ارائه می‌کنیم.

Silicone in shampoo

سیلیکون چیست؟

سیلیکون چیست؟ سیلیکون‌ها جزء مواد اولیه هستند که به فرمول محصولات مراقبت از مو مانند شامپوها اضافه می‌شوند و یک امولوسیون پایدار روغنی به وجود می‌آورند. این سیلیکون‌ها باعث قوام آمدن محصول شده و به آن یک حالت لوسین مانند و چسبندگی می‌دهند. به خاطر اینکه یکی از خواص سیلیکون در شامپو و محصولات مراقبتی مو، لطافت بخشیدن به بافت مو است، از این ماده استفاده می‌شود. چراکه خواص این ماده باعث می‌شود تا پوشش فیزیکی سطح مو براق شود و عوامل خارجی نتوانند وارد بافت مو شوند.

بیشتر بخوانید: اسکالپ موی سر

انواع سیلیکون

سیلیکون‌ها در شامپو از نظر کارشناسان پوست دارای مزایای فراوانی هستند و مواد اولیه مورداستفاده در فرمولاسیون شامپوهای مختلف هستند. سیلیکون‌ها دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

سیلیکون محلول در آب

محلول در آب باعث ایجاد یک لایه محافظ و ضد آب روی سطح موها می‌شود؛ اما این سیلیکون به‌راحتی با شستشوی ساده از بین می‌رود.

سیلیکون غیر محلول در آب

غیر محلول در آب روی موها یک حالت انسدادی ایجاد می‌کند که حتی با شستشو و آبکشی موها خاصیت ضد آبی آن از بین می‌رود. به همین خاطر این ماده از تغذیه موها و آبرسانی به کوتیکول های آن‌ها جلوگیری می‌کند. این نوع سیلیکون خطر جدی برای سلامت موها دارد. چراکه باعث تحلیل رفتن بافت موها می‌شود.

سیلیکون تبخیر شونده

سیلیکون تبخیر شونده نیز یک نوع فرار سیلیکون است که در بیشتر محصولات مراقبتی مو مانند سرم مو مورداستفاده قرار می گیرد. این ماده پس از گذشته ۱۰ الی ۲۰ دقیقه، خود به خود از روی موها تبخیر می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد. عملکرد سیلیکون تبخیر شونده با سیلیکون محلول در آب و سیلیکون غیر محلول در آب تفاوت دارد. این نوع سیلیکون پس از اضافه شدن به فرمول محصولات بیشتر از نمونه های دیگر پخش می‌شود و به سرعت نیز تبخیر می‌شود و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: پروتئین تراپی

Silicone in shampoo

راه تشخیص سیلیکون در شامپو

راه تشخیص سیلیکون در محصولات چندان هم ساده نیست. نمی توان از روی برچسب مشخصات محصول متوجه این موضوع شد. به خاطر اینکه در محصولات مختلف نام سیلیکون‌ها متفاوت است، این ماده با نام های مختلفی در محصولات مراقبتی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته پیدا کردن شامپوهای بدون سیلیکون و راه تشخیص سیلیکون در محصولات کار سختی نیست. چراکه ترکیباتی که برای ساخت شامپو به کار رفته است، در فرمولاسیون آن روی بسته نوشته می‌شود. تمام ترکیباتی که پسوند (کون) دارند دارای سیلیکون هستند با توجه به اینکه برخی از سیلیکون‌ها سبک هستند و آسیب کمتری به مو وارد می کنند؛ اما نمی توان گفت که همه آن‌ها بدون ضرر هستند. در ادامه به انواع سیلیکون و نام های آن‌ها در محصولات مراقبتی اشاره می‌کنیم.

محلول در آب

دی متیکون کوپیلول

استاروکسی دی متیکون

تری متیل سیلیل ام دی متیکون

آمو دی متیکون

غیر محلول در آب

دی متیکون

دی متیکونول

استئاریل دی متیکون

ستیل دی متیکون

ستیل دایمتیکون

متیکون

سیلیکون تبخیر شونده

سیکلو متیکون

پنتا سیلوکسان

دی متیکون

Silicone in shampoo

بیشتر بخوانید: نانو کراتین

آیا سیلیکون برای سلامت مو مفید است یا مضر؟

برای پاسخ دادن به این سوال که آیا سیلیکون در شامپو برای سلامت مو مفید است یا مضر، نمی توان به صورت قطع یک جواب دقیق ارائه کرد. چراکه انواع سیلیکون‌ها دارای مقادیر متفاوتی از مواد مضر هستند و برخی آن‌ها ممکن است آسیب‌های کمتری به مو وارد کند. در کل می توان گفت فوایدی که سیلیکون‌ها دارند بیشتر از مضرات آن‌ها است.

 مزایای سیلیکون‌ها

سیلیکون‌ها علاوه بر مزایای بسیاری که دارند ممکن است اگر به مقادیر سنگین در شامپوها و محصولات مراقبتی مو استفاده شود دارای مضراتی هم باشند. در این قسمت به برخی از مزایای سیلیکون‌ها و مضرات سیلیکون‌ها اشاره می‌کنیم.

سیلیکون‌ها ضد موخوره هستند

هنگامی که رطوبت موها در قسمت کوتیکول مو زیاد باشد، باعث ایجاد موخوره و پف کردن آن می‌شود. سیلیکون‌های موجود در شامپو یک لایه نازک روی کوتیکول مو ایجاد می‌کند و آن را در برابر رطوبت و نفوذ ناپذیر می کنند؛ بنابراین می توانند از موخوره جلوگیری کنند.

سیلیکون‌ها گره های مو را باز میکنند

افرادی که دارای موی فر هستند، همیشه با گره خوردن مو هایشان مشکل دارند؛ اما سیلیکون موجود در شامپو باعث می‌شود تا تارهای مو نرم لغزنده شود و به‌راحتی از یکدیگر جدا شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه درست کردن موهای فر

 سیلیکون موجب بهبود حالت موها می‌شوند

سیلیکون موجود روی سطح مو موجب از بین رفتن موهای وز می‌شود و حالت آن‌ها را بهتر می‌کند.

 سیلیکون‌ها نقش محافظتی دارند

سیلیکون یک لایه ضد آب و نازک روی کوتیکول مو به وجود می آورد و می‌تواند در برابر اتو مو، انواع سشوار و حالت دهنده های مو از تارهای آن محافظت کند.

Silicone in shampoo

مضرات سیلیکون‌ها

سیلیکون باعث تحریک پوست می‌شود

سیلیکون در شامپو به دلیل دارا بودن ماهیت انسدادی باعث می‌شود تا گرما و آلودگی مدت زیادی روی منافذ پوستی بماند. این اتفاق باعث تحریک پوست می‌شود و افرادی که دارای پوست های حساس و مستعد جوش هستند نباید از این محصول استفاده کنند.

سیلیکون باعث ایجاد آکنه های پوستی می‌شود

افرادی که پوست های حساس و مستعد آکنه دارند، نباید از شامپوهای حاوی سیلیکون استفاده کنند. چراکه سیلیکون خاصیت انسدادی دارد و می‌تواند منافذ باز پوست را ببندد. همین باعث بیشتر شدن آکنه های پوستی و جمع شدن سموم در قسمت منافذ پوست می‌شود.

 سیلیکون با محیط زیست سازگار نیست

یکی از مواد شیمیایی که در آب تجزیه نمی‌شود و با محیط زیست سازگاری ندارد، سیلیکون است. با توجه به اینکه برخی از سیلیکون‌ها محلول در آب هستند و پس از شستشوی موها وارد فاضلاب می‌شوند، باعث آسیب رساندن به محیط زیست می‌شوند.

Silicone in shampoo

سخن پایانی

در نهایت باید بگوئیم اگر موهایی مجعد دارید و به دنبال راه حلی برای نرمی و لطافت موهای خود با صرف هزینه کم هستید، شما می توانید محصولات آرایشی با درصد مولی خاص از سیلیکون را انتخاب کنید. اما راه حل های بهتری نیز وجود دارند که با صرف هزینه نه چندان زیاد می توانند شما را به نتیجه مطلوب برسانند.

اشتراک گذاری

2 پاسخ

    1. احتمال داره از شامپو باشه ممکنه دلایل دیگه ام باشه. نمیشه قطعی گفت. 😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید