مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با این راه ها از شر مو خوره خلاص شوید!

Hair leprosy
فهرست مطالب

 یکی از مشکلاتی که خانم ها بیشتر آن را تجربه می کنند، بروز مو خوره است. بی شک اشتباهات آرایش مو که انجام می دهند بی تاثیر نیست. به همین دلیل تصمیم گرفتیم درباره انواع مو خوره، علت موخوره گرفتن، علائم بروز موخوره، راه های پیشگیری از موخوره و درمان خانگی موخوره مطالب مفیدی را ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید.

What-is-freckles

مو خوره چیست و چطور درمان می‌ شود؟

موخوره یا (Trichoptilosis) عبارت است از شکاف انتهای ساقه مو که به دلیل پارگی فیبر مو ایجاد می شود و این شکاف گاهی اوقات ممکن است در بالای مو رخ دهد. به دلایل مختلف ممکن است مو خوره ایجاد شود. این عارضه بیشتر در زنان با موهای بلند دیده می شود.

استفاده بیش از حد از سشوار برای حالت دادن به موها، برخی شرایط خاص آب و هوایی (باد، باران، آفتاب)، آلودگی های محیطی و سبک زندگی می‌ توانند بر کیفیت موها و ایجاد مو خوره اثر بگذارند. مو خوره باعث می‌ شود که موها از انتها خشک و ناهموار به نظر برسند و ظاهری خشن و کدر داشته باشند. زیرا فلس های کوتیکول مو دیگر روی هم قرار نمی گیرند و به همین دلیل نمی توانند نور را به خوبی از روی مو منعکس کنند و همین امر باعث می شود مو درخشندگی خود را از دست بدهد. 

مو خوره چند نوع دارد؟

موخوره انواع مختلفی دارد که در این بخش تنها به توضیح 4 مورد از آنها اشاره می کنیم.

All kinds of bangs

موخوره ساده

 یکی از شایع ترین انواع مو خوره، تقسیم انتهای ساقه مو به دو بخش است. این نوع مو خوره معمولاً به راحتی قابل‌ تشخیص است. مو خوره های ساده یا دو شاخه اغلب به دلیل اصطکاک ایجاد می شوند و برای درمان آن باید قسمتی از مو را که موخوره دارد، کوتاه کنید. سعی کنید از میزان فشار و کشش روی موهایتان کم کنید و در عوض از یک الگوی تغذیه های مناسب که حاوی روی یا همان زینک است، استفاده کنید؛ مثلاً گردو بیشتری مصرف کنید.

موخوره درختی

چنانچه موهایتان دچار کم آبی شود و زیاد زیر نور خورشید قرار بگیرید ممکن است دچار این نوع مو خوره شوید که در آن ساختار مو شبیه درخت، شاخه شاخه می شود.

موخوره سه شاخه

این نوع زمانی که آسیب مو فراتر از حد معمول می‌ رود، ممکن است به دو شاخه یا سه شاخه تبدیل شود. علت آن اصطکاک، خشکی و کمی رطوبت آن است. 

موخوره پر شکل

  این نوع مو خوره ممکن است به دلیل استفاده زیاد از وسیله های گرمایی یا رنگ‌ موهای شیمیایی ایجاد شود و هیچ درمانی جز کوتاه کردن موها ندارد.

بیشتر بخوانید: رفع شوره سر

چه عواملی باعث ایجاد مو خوره می شوند؟

موخوره باعث می شود که موها طراوت و شادابی خود را از دست بدهد و سالم و پر پشت به نظر نرسد، به همین دلیل بسیاری از افراد به ویژه خانم ها به دنبال این هستند که بدانند علت مو خوره گرفتن چیست. علل مختلفی می‌ تواند در ایجاد موخوره نقش داشته‌ باشد که برخی از این دلایل عبارت اند از:

  • اولین علت گرفتن مو خوره حضور در شرایط بد آب و هوایی نظیر هوای بسیار گرم و خشک و هوای پر از گرد و خاک است.
  • استفاده بیش از حد از وسایل مختلف حالت‌ دهنده مو مانند اتوی مو و سشوار نیز می تواند علت موخوره گرفتن باشد.
  • استفاده زیاد و مداوم از رنگ های شیمیایی و دکلره هم یک علت دیگر این عارضه است.
  • استفاده از محصولات و شامپو های شیمیایی نامناسب هم یکی دیگر از عوامل بروز موخوره است.
Creating-hair-loss

علائم موخوره این موارد هستند

اکنون که متوجه شدیم مو خوره می‌ ‎تواند به موهای ما آسیب های جدی وارد کند، بد نیست علائم بروز مو خوره را هم بدانیم. بسیاری از مردم دو شاخه شدن انتهای ساقه مو را علامت بروز مو خوره می دانند ولی این تنها علامت نیست و شما باید به علائم دیگری هم توجه کنید:

ظاهر مو

خشک بودن ساقه مو و ایجاد گره در آن و نداشتن درخشندگی و کدر شدن موها هم نشانه‌ های موخوره هستند.

شکنندگی موها

  اگر موهایتان خشک و شکننده شده اند و به راحتی شانه نمی‌ شوند، وقت آن رسیده که موهایتان را کمی کوتاه کنید.

Prevention-of-frizz

توقف رشد موها

 اگر رشد موهایتان ثابت شده‌ است به احتمال زیاد مو خوره دارید. برای اینکه موهای جدید شما سالم باشد باید آن ها را کوتاه کنید.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت رشد مو

روش های پیشگیری از موخوره

برای اینکه همیشه موهای سالمی داشته‌ باشید، باید راه های پیشگیری از موخوره را بشناسید، یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از موخوره این است که استفاده از دستگاه های گرمایی حالت دهنده به مو را محدود کنید.  هم چنین موهای خود را تا زمانی که خیس هستند شانه نزدید و سعی کنید موهایتان را کمتر رنگ کنید. استفاده از شامپو های ملایم برای شستشوی موها هم از دیگر راه های پیشگیری از موخوره است.

دیگر محصولات مراقبتی مو

درمان موخوره با روش های خانگی

همیشه راهکار های خانگی برای درمان آسیب به پوست و مو بسیار پرطرفدار هستند. به همین دلیل در ادامه به درمان خانگی مو خوره اشاره می کنیم:

زرده تخم مرغ و روغن زیتون

 اولین درمان خانگی مو خوره استفاده از ماسک زرده تخم مرغ به همراه روغن زیتون است. تخم مرغ به دلیل ویتامین هایی که دارد می تواند از ایجاد مو خوره جلوگیری کرده و به درمان این عارضه کمک کند.

درمان خانگی موخوره با ماسک های گیاهی

دو قاشق روغن زیتون را با دو قاشق روغن نارگیل ترکیب کنید و یک آووکادو رسیده پوره شده به آن اضافه کنید و سپس به مدت نیم ساعت روی ساقه موهایتان قرار دهید و از نتایج شگفت انگیز آن لذت ببرید. این ماسک نباید به ریشه مو بخورد. استفاده از حنا و سرکه نیز به عنوان درمان خانگی مو خوره رایج است. 

درمان موخوره با حنا

از قدیم ایام مردم برای درمان مشکلات مو و رنگ کردن آن از حنا استفاده می کردند. برای درمان موخوره با حنا، مقداری حنا را در آب خیس کنید و اجازه دهید تا یک ساعت بماند سپس آن را روی موهایتان بمالید و در صورتی که نمی خواهید رنگ موها تغییر کند بعد از یک تا دو ساعت بشویید. درمان موخوره با حنا از جمله راهکارهای خانگی مؤثر است.

رفع موخوره با سرکه 

بسیاری از مردم رفع مو خوره با سرکه را بهترین راه کار خانگی درمان موخوره می دانند. برای رفع موخوره با سرکه، می توانید آن را با کمی عسل ترکیب کنید. زیرا عسل هم به درمان آسیب های مو کمک می کند. هم چنین می توانید از ترکیب سرکه با جوش شیرین و سرکه با روغن زیتون هم استفاده کنید.

Fixing-the-hair-with-vinegar-jpg

کلام آخر

موخوره ممکن است در هر فردی خصوصاً خانم ها به وجود بیاید، تنها با انجام کمی مراقبت می توانید از بروز موخوره پیشگیری کنید. شستشوی زیاد، استفاده از گرما برای حالت دادن به موها و رنگ های شیمیایی مو از جمله دلایل بروز موخوره هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید