مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

اوزون تراپی یا اوزون درمانی چیست؟+مزایا و معایب آن

Ozone Therapy 1
فهرست مطالب

برخی از دارو ها موجب جلوگیری از تخریب مفاصل می شوند و درد و التهاب و آن ها را کاهش می دهند. اوزون تراپی یا اوزون درمانی روشی است که مبتنی بر استفاده از اکسیژن است. به این صورت که غلظت بالایی از دو عنصر اکسیژن و اوزون را به بافت مربوطه تزریق می‌ کنند. این درمان به صورت سر پایی انجام می‌ شود و اگر توسط پزشک متخصص انجام شود، عارضه ای ایجاد نمی کند.

اوزون ‌درمانی برای درمان بیماری‌ هایی مانند سرطان، آلزایمر، بیماری های قلبی، ایدز، آرتریت و ام اس و همچنین اسپاسم عضلانی استفاده می شود. افزایش سطح اکسیژن در بدن ساز و کار بیماری را مختل کرده و از پیشرفت آن جلوگیری می کند. اوزون (O3) شکل ناپایدار اکسیژن است که برای درمان دیسک کمر و جلوگیری از پیشرفت بیماری های این چنینی استفاده می شود. ما در این ویدئو درمان اسپاسم عضلانی را با روش اوزون تراپی قرار داده ایم تا با روش آن آشنا شوید.

اوزون تراپی را بهتر بشناسید

اوزون تراپی برای درمان آسیب های ارتوپدی کاربرد دارد. گاز اوزون عوارض جانبی قابل توجهی ندارد. به همین خاطر جایگزین دارو های کورتون شده است. با توجه به اینکه برای درمان بیماری های عضلانی و کاهش التهاب ناشی از آن ها مؤثر است، امروزه بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

آشنایی با انواع اوزون درمانی

با استفاده از روش اوزون تراپی فعالیت بدن مختل می شود و نتایج آن فراتر از نتایج به دست آمده توسط دارو ها است. این روش علیرغم ساده بودن خاصیت درمانی و اثر بخشی فوق‌ العاده‌ ای دارد. پس از ۲ تا ۳ جلسه اوزون درمانی نتایج درمان کاملاً قابل مشاهده است. هنگامی که بافت های آسیب دیده مفاصل از اکسیژن اشباع می شوند، بدن قدرت کافی برای دفاع و تقویت سیستم ایمنی را پیدا می کند.

Ozone-Therapy-model

همین امر موجب بهبود وضعیت جسمی و فکری بیمار می شود. استفاده از اوزون تراپی عوارض چندانی ندارد و برای تسکین درد بسیار مناسب است. ممکن است برخی افراد درد بعد از اوزون تراپی را تجربه کنند، یا در ناحیه تزریق کبودی و درد خفیف داشته باشند که با کیسه یخ به راحتی از بین می رود.

برای جلوگیری از درد بعد از اوزون تراپی باید به مراقبت های بعد از درمان توجه داشته باشید. نوشیدن مایعات فراوان، استفاده از رژیم غذایی غنی از ویتامین و مواد معدنی، دوش آب گرم و خودداری از ورزش های سنگین می تواند عوارض احتمالی را کاهش دهد. چنانچه احساس درد داشتید، قبل از مصرف هر گونه داروی مسکن با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین تراپی پوست و مو

اوزون درمانی برای مو

یکی از روش ‌های درمانی و برطرف کننده مشکلات، موضوع تراپی ‌مو است که در کلینیک‌ های تخصصی پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد. همان ‌طور که در بخش های پیشین اشاره کردیم، اوزون همان اکسیژن است با یک مولکول اضافه که برای سلامتی و شادابی پوست و مو بسیار مهم است. با افزایش اکسیژن در بافت ‌های بدن، انرژی افزایش می یابد. با استفاده از این روش، اکسیژن کافی به فولیکول ها و ساقه مو می رسد و باعث درمان انواع موخوره و ریزش و شوره می شود.

اگر شما هم تار مو های شکننده دارید و یا ریزش مو شدید دارید. می توانید با چند جلسه اوزون تراپی مو، غده های موی خود را تقویت کنید.

این روش مزایای بسیاری دارد به عنوان نمونه، افزایش حجم مو، رطوبت رسانی، افزایش جریان خون در ناحیه پوست سر. اما باید بدانید که اوزون تراپی مو را تنها با تجویز پزشک متخصص و در حد نیاز انجام دهید. چرا که میزان زیادی از آن می ‌تواند سمی و مخرب باشد.

Ozone-Therapy-hair

گردن

در این روش درمانی گاز اوزون که غلظت آن توسط پزشک تعیین می شود، به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می شود و بر اساس تبدیل گاز اوزون به اکسیژن در بافت رادیکال ها و انرژی آزاد می شود که نقش موثری در تسکین علائم ناشی دیسک گردن و بسیاری مشکلات دیگر از جمله دیسک کمر دارد.

شانه

اوزون درمانی درد شانه یکی دیگر از روش‌ های موثر در درمان شانه درد می‌ باشد. این روش برای تزریق اوزون یا اکسیژن است. اوزون درمانی برای انواع دردهای اسکلتی عضلانی از جمله شانه درد بسیار موثر می باشد. نکته مورد اهمیت راجع به اوزون درمانی شانه این است که این روش منشا آسیب بیماری را هدف قرار می‌ دهد به همین علت 75 درصد احتمال دارد که درهای مزمن به طور دائم رفع شوند. البته توجه کنید اوزون درمانی شانه در کنار سایر روش های رایج مانند توانبخشی و طب سوزنی و سایر درمان های طب فیزیکی موثرتر می باشد .

کمر

یکی از روش های درمان غیر جراحی برای درد کمر اوزون تراپی است. اگرچه یک روش جایگزین محسوب می ‌شود. باعث درمان عوارض و درد های ناشی از فتق دیسک می شود. اگرچه در کشور ما یک درمان جدید محسوب می ‌شود. اما کاربرد های بسیاری برای کاهش درد و التهاب زانو، کمر و سایر قسمت ‌های بدن دارد.

پوست

افزایش جریان خون در سطح پوست و در نتیجه بالا رفتن میزان اکسیژن خون با استفاده از اوزون تراپی پوست. موجب شفاف شدن پوست می ‌شود و به کلاژن سازی و جوان سازی آن کمک می ‌کند.

برای کرونا

یک درمان مؤثر برای بیماری های التهابی است. به همین خاطر پس از شیوع کووید ۱۹ مشخص شد که استفاده از این روش برای کرونا می تواند. پاسخ های التهابی سیستم ایمنی را در برابر کرونا کاهش دهد. مقالات و طرح ‌های تحقیقاتی زیادی در این رابطه منتشر شده که اثبات می کنند اوزون تراپی برای کرونا مؤثر است.

Ozone-Therapy-back

دستگاه اوزون تراپی مو

دستگاه اوزون تراپی یک محوطه کابین دارد که بخار آب ۴۰ درجه درون آن در جریان می باشد. این را بدانید که دمای بخار آب قابل تنظیم است. هنگامی که مو در این کابین قرار می‌ گیرد، فولیکولی مو تحریک می‌ شوند و راه برای ورود مواد مغذی به عمق ساقه و ریشه مو باز می‌ شود. در نهایت، مولکول های آب به وسیله امواج مافوق صوت تجزیه شده و با مولکول های اکسیژن ترکیب می‌ شوند.

اتم اکسیژن از میان فولیکولی مو وارد بخش های عمیق ساقه و ریشه مو می ­‌شوند و در مسیر خود با ۸۰ الی ۸۵ درصد از عناصر مو ترکیب می ­‌شوند. در این مسیر، بسیاری از میکروب ها، باکتری ها، قارچ ها و..، را از بین می‌ برند و عمل استرلیزه به صورت کامل صورت می­‌ گیرد.

محوطه کابین با ایجاد سرما و خنک کردن ناگهانی فضا باعث تحریک مجدد فولیکولی ها و بسته شدن آن ها می‌­ شود. در نهایت، اتم اکسیژن در بافت مو محفوظ می‌ ماند و به کار خود ادامه می‌­ دهد. چنانچه موها در معرض گرمای مجدد قرار نگیرند، این روال مدتی طول کشیده و اکسیداسیون متوقف نخواهد شد. برای مراقبت از مو روش‌های دیگری نیز وجود دارد که یکی از این روش ها استفاده از ماسک‌های خانگی برای موهای خشک می‌باشد.

فواید اوزون درمانی

تزریق اوزون به بافت ‌ها باعث می ‌شود اکسیژن در این بافت ها زیاد شود و انرژی زیادی در قسمت مورد نظر آزاد شود. افزایش انرژی، خاصیت درمانی بالایی دارد. قیمت اوزون تراپی نسبت به سایر روش های درمانی کمتر است. این روش قبل از تشخیص بیماری و جلسات درمانی مورد نیاز خیلی ضروری نیست. در حال حاضر، ممکن است در بعضی از مراکز درمانی با توجه به عارضه یا بیماری ‌هایی مثل دیسک کمر اوزون تراپی انجام دهند و می تواند این روش فواید خاص خود را داشته باشد.

عوارض اوزون درمانی

تزریق گاز اوزون با سوزن به ستون فقرات و در ناحیه آسیب دیده، موجب کاهش التهاب شده و درد را کاهش می ‌دهد. این روش باید در کنار سایر روش های درمان به عنوان یک روش مکمل درمان استفاده شود.

بیشتر تجربه ها حاکی از این است که عوارض این روش زیاد نیست؛ اما در برخی موارد ممکن است. استفاده از تکنیک های تزریق نادرست منجر به بروز عفونت شده و در موارد نادری اگر این درمان توسط ارتوپد و متخصص انجام نشود. عوارض این روش آسیب های قلبی یا آمبولی ریه باشد.

به همین خاطر اکیداً توصیه می کنیم که برای انجام این روش دیسک کمر و جلوگیری از عوارض احتمالی از یک متخصص ارتوپد کمک بگیرید. چرا که نخاع یکی از حساس ‌ترین و آسیب پذیر ترین قسمت های بدن است. و ممکن است انجام کوچک ترین خطا هنگام تزریق منجر به اشتباهات جبران ناپذیری شود.

هزینه ی اوزون درمانی چقدر است؟

یکی از موضوعاتی که همیشه در هر بحثی مطرح بوده، هزینه است. در رابطه با هزینه این روش امکان اظهار نظر قطعی و اعلام یک هزینه مشخص وجود ندارد، زیرا باید به فاکتور های مختلفی توجه شود. برای مثال اولین فاکتوری که در هزینه این روش تاثیر دارد، مرکزی است که شما به آن مراجعه می ‌کنید.

Ozone-Therapy

کلام آخر

در این مقاله ما طریقه ی جوان سازی پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست با روش اوزون درمانی را به شما معرفی کردیم. از راه‌های دیگر جوانسازی پوست می‌توان به هایفو، میکرونیدیلینگ و کربن تراپی اشاره کرد.

امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند تا شما با این روش فواید یا مضرات آن بیشتر آشنا شوید. اگر در زمینه ی اوزون تراپی تجربه ای دارید آن را با ما در میان بگذارید.

اشتراک گذاری

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید