مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

چگونه جلوی ریزش موی هورمونی را بگیریم؟

hair loss
فهرست مطالب

یکی از شایع ترین انواع ریزش مو، ریزش موی هورمونی است. دانشمندان به نقش هورمون در ریزش مو پی برده ‎اند و دلایل ریزش موی هورمونی را تا حدودی می ‎دانند. برای جلوگیری از ریزش مو، حتماً باید علائم ریزش موی هورمونی را بدانیم. به همین دلیل در این مقاله تلاش کرده ایم تا درباره راه های تشخیص ریزش مو صحبت کنیم و به معرفی درمان گیاهی ریزش هورمونی مو  و دارو برای ریزش مو بپردازیم.

ریزش موی هورمونی چیست؟

دو عامل ژنتیک و هورمون از جمله شایع ‎ترین عوامل ریزش مو هستند، به ریزش موی هورمونی، ریزش موی آندروژنیک هم گفته می شود و هم در زنان و هم در مردان ممکن است ایجاد شود و علامت اصلی آن ریزش مو در قسمت فوقانی سر است. 

hair loss

علت اصلی ریزش موی هورمونی، افزایش میزان هورمون مردانه یا تستسترون است. این هورمون در بدن به وسیله آنزیم ۵ آلفاردوکتاز به آنزیم دیگری به اسم D.H.T  یا (دهیدرتستسترون) تبدیل می‌شود که حتی از تستسترون هم قوی تر است.

علائم ریزش هورمونی مو چیست؟

رشد موی سر به هورمون جنسی مردانه وابسته نیست ولی فولیکول های مو، گیرنده های خاص هورمون های جنسی دارند و از این رو این هورمون ها باعث ریزش مو می شوند. برای اینکه بتوانیم این معضل را از سایر انواع ریزش مو تفکیک کنیم، باید علائم ریزش را بشناسیم. یکی از شایع ترین علائم آن، ناحیه موهای ریخته شده است. در مردان نواحی جلو، اطراف و مرکز سر گیرند‎ه های هورمونی دارند ولی در زنان تمام قسمت های پوست سر گیرنده آندروژنی دارند. همین موضوع باعث می ‎شود که در مردان در ابتدا ناحیه جلوی سر و سپس نواحی مرکزی کم مو شوند و بعد از مدتی این دو ناحیه با هم تلاقی می کنند.

در زنان علائم ریزش کمی متفاوت است به این معنی که ریزش مو از وسط سر آغاز می شود ولی با نشانه ‎های دیگری مانند رشد موی زائد، سیکل قاعدگی نامنظم، ایجاد جوش در صورت و بدن و کیست تخمدان بروز می کند. 

بیشتر بخوانید: اوزون تراپی

چه عواملی موجب ریزش موی هورمونی می شود؟

از جمله دلایل ریزش موی هورمونی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد: 

ژنتیک: طاسی سر با طرح مردانه بدون زمینه ژنتیکی اتفاق نمی ‎افتد و این ژن هم از سوی پدر و هم مادر به ارث می‎ رسد، بنابراین ژنتیک از مهم ‎ترین دلایل ریزش موی هورمونی است. 

هورمون های مردانه: یکی دیگر از دلایل ریزش موی هورمونی، وجود هورمون های مردانه است. هورمون ها مولکول های کوچکی هستند که از غدد درون ریز ترشح می شوند و بر اندام های هدف تأثیر می گذارند. 

گذشت زمان: نقش هورمون در ریزش مو و عوامل ژنتیکی صرفاً زمانی به طور کامل اجرا می شود که فولیکول های مو در مدت زمان طولانی و به طور مداوم در تماس با هورمون ‎های مردانه باشند. معمولاً روند طاسی سر، سرعت ثابتی ندارد و به قدرت ژن ها و میزان و غلظت هورمون ‎ها وابسته است. 

هورمون در ریزش مو چه نقشی دارد؟

نقش هورمون در ریزش مو از مهم ترین عوامل است. در کنار هورمون های مردانه، تیروئید هم هورمون هایی تولید می کند که در رشد یا ریزش مو نقش دارند.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از ریزش مو

hairfall and hormone

برای اینکه بیشتر به این موضوع پی ببریم بهتر است نگاهی به زنانی کنیم که در دوران بارداری یا یائسگی یا زمانی که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، دچار تغییراتی در رشد موهای خود می شوند. دلیل این امر عدم تعادل در میزان استروژن و پروژسترون است. 

استرس تاثیر زیادی بر میزان ترشح هورمون ‎ها دارد و در ریزش مو تأثیر می‎گذارد.

راه های تشخیص ریزش مو چیست؟

هر انسان بالغ حدود 100 هزار تار مو دارد و اگر در طی روز حدود 50 تا 100 مو را از دست بدهد، کاملاً طبیعی است. با این حال اگر نمی‎دانید که ریزش مو دارید یا خیر، باید راه‌های تشخیص ریزش مو را بدانید. در واقع انجام چند تست ساده می‎تواند در این امر به شما کمک کند.

یکی از راه‌های تشخیص ریزش مو این است که ببینید آیا در حال حاضر علاوه بر ریزش مو دچار کم مویی هم شده‎اید، یا خیر؟

یکی دیگر از راه‎های تشخیص ریزش مو، تست کشیدن مو است؛ به این صورت که یک دسته کوچک مو را در دست بگیرید و از انتهای ساقه به آرامی بکشید، اگر بیش از دو تا سه تار مو جدا شود احتمالاً ریزش مو دارید.

راه دیگر این است که موهایتان را پس از حمام، در حالی که خشک شده است، از پشت به جلو شانه کنید و اگر بیش از ده تار مو در برس شما ظاهر شد، ریزش مو دارید.

بیشتر بخوانید: پروتئین تراپی مو

چگونه از ریزش مو جلوگیری کنیم؟

یکی از مهم‎‎ترین و شایع‎ترین پرسش‎هایی که در خصوص سلامت مو مطرح می‎شود این است که راه‎های جلوگیری از ریزش مو چیست؟

برای جلوگیری از ریزش مو، راهکارهای زیادی وجود دارد که به برخی از آن‎ها اشاره می‎کنیم. 

  • استفاده از شامپوی مناسب
  • استفاده از روبالشتی ابریشمی
  • استفاده از شانه چوبی
  • تغذیه مناسب
  • مدیریت استرس
  • خواب کافی
  • استفاده از تونیک‏ های تقویت مو و ماسک مو

همان طورکه مشخص است جلوگیری از ریزش مو یک فرآیند چند جانبه است؛ البته راهکارهای درمانی گوناگونی هم برای درمان و پیشگیری از ریزش مو وجود دارد.

درمان گیاهی ریزش هورمونی مو چگونه است؟

درمان گیاهی ریزش هورمونی مو معمولاً به دو دسته تقسیم می شود. دسته اول درمان گیاهی ریزش هورمونی مو، آن دسته از داروهای گیاهی هستند که هورمون های بدن را متعادل می کنند و به ویژه برای خانم ها مؤثر واقع می شوند.

hairfall treatment

دسته دوم درمان گیاهی ریزش هورمونی مو، آن دسته داروهای گیاهی هستند که ریزش مو را کم یا متوقف می کنند و معمولاً برای ریزش مو مؤثر هستند.

بیشتر بخوانید: افزایش سرعت رشد مو

دارو کاربردی برای ریزش مو

خوشبختانه امروزه برندهای مختلف محصولات آرایشی و بهداشتی اقدام به ساخت انواع دارو برای ریزش مو کرده ‎اند. البته در اکثر شرکت های داروسازی هم تولید دارو برای ریزش مو انجام می گیرد. ولی از آن جایی که داروهای شیمیایی ساخته شده به این منظور می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بهتر است در هنگام تهیه دارو برای ریزش مو حتماً با پزشک مشورت کنید.

کلام آخر

ریزش موی هورمونی یکی از دلایل شایع ریزش مو در اغلب مردان و برخی از زنان است. در این نوع ریزش مو، هورمون های مردانه بر فولیکول های مو اثر می گذارند. و باعث ضعیف شدن و در نهایت از بین رفتن آن ها می‌ شوند. در این فرآیند، عامل ژنتیک و زمان نیز بسیار تأثیرگذار است. از درمان های گیاهی گرفته تا داروهای شیمیایی، راه های زیادی برای تشخیص و درمان ریزش مو وجود دارد. با این حال به محض اینکه متوجه کم شدن موهای خود شدید، به پزشک مراجعه کنید. 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید