مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن

فهرست مطالب

چندبار برایتان پیش آمده که بوی ادکلن کسی آنقدر در خاطرتان بماند که روزها و ماه‌ها دربه‌در دنبال پیدا کردن اسم‌ آن باشید؟ یا هنگام عبور از خیابون، عطر یک‌نفر آنقدر حواستان را جلب کند که دلتان بخواهد بدون تعارف اسم آن را سوال کنید؟ این انتخاب‌هایی است که آنقدر حرفه‌ای، درست و با وسواس انجام می‌شوند که بوی خوششان نظرتان را جلب می‌کند. اما واقعا نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن کدامند و چطور می‌توانیم چنین انتخاب‌هایی داشته باشیم؟‌ 

انتخاب عطر مناسب یکی از رازهای خوش سلیقگی و ماندگاری در خاطره افراد است؛ ما در این مطلب از صندلی به شما آموزش می‌دهیم تا دیگر مدام این سوال که  چگونه عطر مناسب انتخاب کنیم را از خود نپرسید.

عطرها از چه موادی ساخته میشوند و چگونه ترکیب میشوند؟

عطرها از سه ماده اصلی تشکیل شده‌اند:

  • اسانس، که بخش اصلی عطر را تشکیل می‌دهد و مسئول بوی عطر است. اسانس‌ها می‌توانند از منابع طبیعی یا مصنوعی به دست بیایند
  • ماده حامل، که برای رقیق کردن اسانس و کمک به پخش آن استفاده می‌شود. رایج‌ترین ماده حامل در عطرها الکل است
  • مواد افزودنی، که برای بهبود ثبات، ماندگاری عطر، یا سایر ویژگی‌های عطر استفاده می‌شوند

اسانس‌های طبیعی از گیاهان، حیوانات، یا مواد معدنی به دست می‌آیند. برخی از رایج‌ترین اسانس‌های طبیعی عبارت‌اند از:

  • گل‌ها: رز، یاس، بنفشه، لیمو، نارنج، میخک، یاسمن
  • برگ‌ها: اسطوخودوس، نعناع، مریم گلی، ریحان
  • میوه‌ها: پرتقال، لیمو، لیمو شیرین، سیب، انگور، هلو
  • چوب‌ها: صندل، سدر، سرو، عود، رز وود
  • مواد معدنی: مشک، کاستور

اسانس‌های مصنوعی توسط انسان در آزمایشگاه ساخته می‌شوند. آنها اغلب ماندگاری بیشتری نسبت به نوع طبیعی دارند و می‌توان آنها را با دقت بیشتری کنترل کرد. از سوی دیگر ماده حامل معمولاً الکل است. الکل به اسانس کمک می‌کند تا به خوبی پخش شود و از رشد میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می‌کند. سایر مواد حاملی که ممکن است در عطرها استفاده شوند عبارت‌اند از:

  • آب
  • روغن‌های گیاهی
  • مواد مصنوعی

همچنین مواد افزودنی می‌توانند برای بهبود ثبات، ماندگاری، یا سایر ویژگی‌های عطر استفاده شوند. برخی از رایج‌ترین مواد افزودنی عبارت‌اند از:

  • مواد نگهدارنده
  • مواد تثبیت‌کننده
  • مواد رنگی
  • مواد امولسیون‌کننده

در نهایت باید گفت به طور کلی، عطرها از ترکیب سه نت اصلی ساخته می‌شوند:

  • نت اولیه، که اولین بویی است که احساس می‌شود و معمولاً در عرض چند دقیقه از بین می‌رود
  • نت میانی، که بوی اصلی عطر است و اغلب تا چند ساعت ماندگاری دارد
  • نت پایه، که بوی ماندگار عطر است و می‌تواند تا چند روز باقی بماند

عطرسازان با ترکیب مواد مختلف در این سه نت، می‌توانند عطرهای با رایحه‌های متنوع و ماندگاری‌های مختلف تولید کنند. توجه به این جزئیات از نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن است.

شناسایی انواع رایحه عطرها 

عطرها را می‌توان به پنج دسته اصلی تقسیم کرد و شناسایی آنها از نکات کلیدی  انتخاب عطر مناسب روزمره است:

  • گل فام: این عطرها رایحه گل‌ها را دارند. رایحه آنها معمولاً شیرین، ملایم و آرامش بخش است. برخی از رایحه‌های گل فام عبارتند از: رز، یاس، یاسمن، بنفشه، لیمو، نارنج، میخک
  • میوه‌ای: این دسته رایحه میوه‌ها را دارند. بوی آنها شیرین، تازه و شاد است. بعضی از رایحه‌های میوه‌ای پرتقال، لیمو، لیمو شیرین، سیب، انگور، هلو است
  • چوبی: این عطرها رایحه چوب‌ها را دارند. رایحه آنها غالبا گرم، عمیق و رمانتیک است. برخی از رایحه‌های چوبی شامل صندل، سدر، سرو، عود، رز وود است
  • ادویه‌ای‌: این گروه رایحه ادویه‌ها را با خود دارند. عطر آنها گرم، تند و تحریک کننده است. برخی از رایحه‌های ادویه‌ای مثل دارچین، میخک، زنجبیل، جوز هندی، فلفل است
  • شرقی‌: و نهایتا شرقی که رایحه‌های پیچیده و غنی دارند. اکثرا از ترکیبی از رایحه‌های گل، چوب، ادویه و مشک ساخته می‌شوند. برخی از رایحه‌های شرقی مثل عنبر، مشک، عود، صندل، رز است

نکات مهم انتخاب عطر

حالا که با ابتداییات ساختار عطرها آشنا شدید وقت آن رسیده تا به سراغ نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن برویم و راز انتخاب یک عطر مناسب را کشف کنیم. از مهم‌ترین نکات در این مسیر می‌توان به: نت، سن فرد، موقعیت‌هایی که قرار است عطر را استفاده کنید، ماندگاری و … اشاره کرد که در ادامه به‌طور مفصل به هر کدام می‌پردازیم.

 نت مورد علاقه خود را بشناسید

شناخت نت مورد علاقه خود در انتخاب عطر، یک فرآیند ساده اما مهم است. با شناخت نت مورد علاقه خود، می‌توانید عطری را انتخاب کنید که با سلیقه شما سازگار باشد و بوی آن را دوست داشته باشید. همانطور که بالاتر پنج دسته از رایحه‌ها را معرفی کردیم، شما باید در میان آنها، گزینه مورد علاقه خود را پیدا کنید. 

سن را در نظر بگیرید

توجه به سن در انتخاب عطر، اهمیت زیادی دارد. چرا که رایحه پوست، نتیجه سبک زندگی و عوامل متعددی از جمله رژیم غذایی، مصرف دارو و فعالیت بدنی شما است و با گذشت زمان، تغییر می‌کند. بنابراین، خرید عطر بر اساس سن و سالی که دارید، به شما امکان می‌دهد که آن را با توجه به سبک زندگی، رژیم غذایی و رایحه طبیعی پوست بدنتان انتخاب کنید.

سننوع رایحه مناسبماندگاریتوجه
جوانتند و شادمتوسطانرژی و هیجان
میانسالمتعادل و ملایممتوسطاعتماد به نفس و آرامش
مسنکلاسیک و ماندگاربالاقدرت و ظرافت

عطر را تست کنید

تست عطر در هنگام خرید، اهمیت زیادی دارد. چرا که رایحه عطر، به عوامل مختلفی مانند نوع پوست، دمای هوا، و شرایط محیطی بستگی دارد. بنابراین، مهم است که عطری را انتخاب کنید که بوی آن را روی پوست خود امتحان کرده باشید و مطمئن باشید که بوی آن را در طول روز دوست دارید.

در ادامه چند نکته در مورد اهمیت تست عطر در هنگام خرید آورده شده است:

  • عطرها را در مکان مناسب امتحان کنید. مکانی را انتخاب کنید که هوای آن تمیز و تازه باشد. همچنین، از امتحان کردن عطرها در نزدیکی غذا یا سایر بوهای قوی خودداری کنید
  • عطرها را روی پوست خود امتحان کنید. انتخاب محل مناسب برای اسپری کردن عطر به شما کمک می‌کند تا بوی واقعی عطر را احساس کنید
  • عطرها را در طول روز امتحان کنید. بوی عطر در طول روز تغییر می‌کند. بنابراین، عطر مورد علاقه خود را در طول روز امتحان کنید تا ببینید که چگونه بوی آن عوض می‌شود

عطر را با مشام خالی تست کنید

باید عطر را با مشام خالی تست کنیم چون بوی عطر به عوامل مختلفی مانند نوع پوست، دمای هوا و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر عطر را با مشام پر تست کنید، بوی عطر قبلی را حس می کنید و نمی توانید بوی واقعی عطر را تشخیص دهید. همچنین، اگر عطر را در محیطی با بوی قوی تست کنید، بوی عطر را به خوبی احساس نمی‌کنید.

برای تست عطر با مشام خالی، باید چند دقیقه از تست عطر قبلی خود فاصله بگیرید و در محیطی با بوی خنثی عطر را تست کنید. همچنین، می‌توانید از یک تکه کاغذ یا دستمال برای تست عطر استفاده کنید.

برای شناسایی بو به عطر زمان بدهید

درنظر داشته‌ باشید که بوی عطر در طول زمان تغییر می‌کند. بنابراین، مهم است که عطر را برای چند دقیقه روی پوست خود تست کنید تا بوی اصلی آن را احساس کنید. پس از آن نت‌های اولیه و میانی آن محو شوند. سپس، نت پایه عطر را احساس می‌کنید. این نت معمولاً رایحه اصلی عطر را تشکیل می‌دهد.

ماندگاری عطر را بسنجید

ماندگاری و پخش بوی عطر، به مدت زمانی که بوی عطر روی پوست باقی می‌ماند، گفته می‌شود و برای انتخاب حرفه ای عطر مهم است. این ویژگی به عوامل مختلفی مانند نوع پوست، دمای هوا، و شرایط محیطی بستگی دارد. به طور کلی، عطرها را می‌توان به چهار دسته اصلی از نظر ماندگاری تقسیم کرد:

  • پرفیوم (Perfume): این نوع عطر دارای بیشترین غلظت اسانس است و ماندگاری طولانی مدتی بین ۸ تا ۲۴ ساعت دارد
  • ادوپرفیوم (Eau de Parfum): دارای غلظت اسانس کمتری نسبت به پرفیوم است، اما ماندگاری نسبتاً خوبی دارد. ماندگاری این نوع معمولاً بین ۴ تا ۸ ساعت است
  • ادو تویلت (Eau de Toilette): غلظت اسانس کمتری نسبت به ادوپرفیوم دارد و ماندگاری متوسطی بین ۲ تا ۴ ساعت دارد
  • ادوکلن (Eau de Cologne): این مدل عطر دارای کمترین غلظت اسانس است و ماندگاری کوتاه مدتی  بین ۱ تا ۲ ساعت است

مد را در نظر نگیرید

 مد، یک روند کوتاه مدت است که ممکن است ظرف چند ماه یا چند سال تغییر کند. بنابراین، اگر عطر خود را بر اساس مد انتخاب کنید، ممکن است بعد از مدتی از بوی آن خسته شوید و بخواهید عطر جدیدی بخرید. 

دلیل خرید عطر را مشخص کنید

یکی از  نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن همین است؛ دقت کنید که عطر را برای چه موقعیت‌هایی می‌خواهید. اگر قصد مصرف روزمره دارید باید به‌دنبال رایحه‌ای مدرن و سبک باشید و اگر برای استفاده در مهمانی‌ها می‌خواهید، عطری را بخرید که جلب توجه کند.

فصل را در خرید عطر در نظر بگیرید

در فصل‌های گرم سال، دمای هوا بالا است و میزان رطوبت نیز زیاد است. در این شرایط، عطر سریعتر تبخیر می‌شود و ماندگاری کمتری دارد. بنابراین، بهتر است در فصول گرم، از عطرهای خنک و سبک استفاده کنید.اما در فصل های سرد سال، دمای هوا پایین است و میزان رطوبت نیز کم است. عطر ماندگاری بیشتری دارد. بنابراین، می‌توانید برای انتخاب عطر مناسب فصل سرد، از عطرهای گرم و سنگین استفاده کنید.

شخصیت و جایگاه اجتماعی را برای خرید عطر در نظر بگیرید

عطر می‌تواند به عنوان یک ابزار برای بیان شخصیت و جایگاه اجتماعی فرد استفاده شود. انتخاب یک عطر خاص، می‌تواند نشان دهنده ویژگی‌های شخصیتی و موقعیت اجتماعی فرد باشد. به عنوان مثال، افراد شاد و پرانرژی، معمولاً عطرهای تند و گرم را ترجیح می‌دهند. افراد آرام و درونگرا، معمولاً عطرهای ملایم و خنثی را ترجیح می‌دهند. افراد رسمی و کاری، معمولاً عطرهای تند و رسمی را ترجیح می‌دهند.

جمع‌بندی

در این مطلب از صندلی به نکات مهم برای انتخاب حرفه ای عطر و ادکلن پرداختیم و راهنمایی کامل در این زمینه ارائه کردیم. تجربه شما از خرید عطر چیست؟ چه نکات کلیدی دیگر را باید در نظر گرفت؟

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید