مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

شی باتر چیست؟ خواص این ماده موثر برای پوست و مو را بشناسید!

shea butter
فهرست مطالب

شی باتر یا کره شی یک ماده چرب است که از دانه های روغنی درختی به نام شی یا درخت روغن قلم استخراج می شود. رنگ شی باتر سفید و حالتی شبیه به خامه دارد. درختان شی بیشتر در آفریقا رشد می کنند و به همین خاطر شی باتر یک ماده وارداتی به حساب می آید. استفاده از این روغن برای کسانی که به دنبال مواد طبیعی برای پوست و موی خود هستند توصیه می شود.

کره شی مملو از ویتامین ها و اسیدهای چرب است و همین موارد آن را به یکی از ایده آل ترین محصولات پوستی تبدیل کرده است. باعث نرمی و لطافت پوست می شود. shea butter همچنین کمک زیادی به ترمیم پوست های آسیب دیده می کند و خاصیت ضد التهابی نیز دارد. در این مقاله تلاش می کنیم تا شما را با خواص این ماده شگفت انگیز و تاثیر آن بر روی پوست و مو آشنا کنیم.

فواید شی باتر

روغن شی باتر چیست؟

پاسخ این سوال در ترکیبات موجود در کره شی است. وجود اسید های چرب (مانند استئاریک، اولئیک، لینولئیک)، ویتامین های A، E و F، تری گلیسیریدها، ستیل استرها و سایر ترکیبات این ماده آن را به یک ماده موثر در حفظ و ترمیم پوست و مو تبدیل کرده است که با خواص آنتی اکسیدان، آنتی باکتریال و ضد قارچ بودن، به یک ترکیب معجزه آسا تبدیل شده است. در ادامه در مورد فواید shea butter بر روی پوست و مو صحبت خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از ریزش مو

فواید اصلی shea butter برای پوست و مو چیست؟

هرکسی که با خواص شی باتر آشنا باشد بدون شک آن را در روال منظم مراقبت از پوست قرار خواهد داد. کره شی هیچ ماده تحریک کننده شیمیایی ندارد و تقریباً برای هر نوع پوستی مناسب است. ولی برای احتیاط قبل از مصرف شی باتر بر روی پوست صورت، مقداری از آن را روی پوست دست خود بمالید و حدود بیست دقیقه صبر کنید تا از عدم وجود حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه مهمترین خواص شی باتر برای پوست را با هم مرور می کنیم.

خاصیت ضد التهابی

با قرار گرفتن کره شی بر روی پوست اولین اتفاقی که می افتد این است که سیتوکین‌ها و سایر موادی که ممکن است باعث ایجاد التهاب ‌شوند، کمتر ترشح می ‌شوند. به همین خاطر بر اثر استفاده از این ماده تحریکات ناشی از عوامل محیطی همچون خشکی هوا و اگزما به حداقل می‌رسد. به زبان ساده تر شی باتر التهاب را درمان نمی کند بلکه از بروز آن جلوگیری می کند.

خاصیت مرطوب کنندگی

به طور قطع مهم ترین ویژگی شی باتر خاصیت مرطوب کنندگی آن است. shea butter به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک به راحتی جذب پوست شده و آن را ترمیم و بازسازی می کند. با استفاده از این ماده شگفت انگیز رطوبت پوست حفظ می شود و خطرات ناشی از خشکی پوست را به حداقل می رساند. توجه داشته باشید که شی باتر به هیچ عنوان باعث چرب شدن پوست شما نخواهد شد و فقط باعث ایجاد تعادل در میزان چربی بر روی پوست خواهد شد.

مرطوب کنندگی شی باتر

افزایش کلاژن پوست

کلاژن یکی از مهمترین اجزای ساختمانی پوست، استخوان و دندان، ماهیچه ها، تاندون ها و رباط ها است. در واقع کلاژن مانند چسبی است که بافت های مختلف بدن را در کنار هم نگه می دارد. شی باتر حاوی مقادیر زیادی تری ترپن است. این ماده از تخریب کلاژن موجود در پوست جلوگیری می کند و احتمال به وجود آمدن چین و چروک را به کمترین حد می رساند.

جلوگیری از ایجاد جوش

جوش ها عموماً به خاطر بر هم خوردن تعادل چربی در پوست بدن به وجود می آیند. مثلاً بعد از خورن تخمه آفتاب گردان ممکن است چند جوش سفید در نواحی مختلف بدن خودتان ببینید. همانگونه که اشاره کردیم شی باتر به ایجاد تعادل در میزان چربی پوست کمک می کند. در واقع کره شی از نظر وجود اسیدهای چرب بسیار غنی است. این ویژگی باعث بازگشت تعادل طبیعی چربی‌های پوست خواهد شد و از ایجاد جوش جلوگیری خواهد کرد.

جای جوش و شی باتر

کمک به بهبود اثر زخم

تحقیقات اخیر نشان دهنده این موضوع است که شی باتر می تواند از تکثیر فیبروپلاست های کلوئیدی جلوگیری کند. فیبروپلاست های کلوئیدی در واقع همان آثار زخم هستند که مانند پوست اضافه بر روی زخم باقی می مانند و گاهی اوقات رنگی متفاوت از پوست نواحی اطراف خود دارند. کره شی در کنار کاهش این تاثیرات، پوست را برای تولید سلول های سالم تحریک می کند. به همین دلیل استفاده از کره شی بر روی جای زخم یا ترک های پوستی می تواند به بهبود سریع آن ها کمک کند.

بیشتر بخوانید: درمان جای زخم

3 تا از خواص کره شی برای مو

فواید شی باتر محدود به پوست نمی شود و این ماده طبیعی تاثیرات فوق العاده ای نیز بر روی موی سر افراد می گذارد. روغن شی باتر می تواند به درمان موهای خشک و آسیب دیده کمک کند و به عنوان نرم کننده ای طبیعی به صورت روتین مورد استفاده قرار گیرد.

جلوگیری از ریزش مو

فولیکول مو در واقع یکی از بخش های مهم پوست بدن انسان است که وظیفه آن ایجاد مو است. مواد طبیعی موجود در شی باتر باعث تقویت فولیکول های موی سر می شوند و تقویت فولیکول ها نیز تقویت ریشه مو و ماندگاری آن را به دنبال خواهد داشت. می تواند به عنوان راهکاری مناسب برای جلوگیری از ریزش مو مورد استفاده قرار گیرد.

 درمان شوره سر

شوره سر بجز در موارد خاص بر اثر خشکی پوست کف سر ایجاد می شود. یکی از ساده ترین روش های درمان شوره سر رطوبت رسانی به پوست کف سر است. در بر طرف کردن شوره و جلوگیری از چرب شدن بیش از اندازه پوست سر نقش قابل توجهی دارد.

شوره سر و شی باتر

درمان موخوره

موخوره یکی از مشکلات شایع مو است که در اثر آسیب‌ های فیزیکی به ساقه مو اتفاق می‌ افتد. این مشکل معمولا به صورت چند شاخه شدن انتهای مو یا بروز شکاف طولی در آن ایجاد می شود. شی باتر با تقویت ساقه مو و رساندن موارد مورد نیاز به آن باعث جلوگیری و حتی درمان موخوره در افراد می شود.

عوارض استفاده از شی باتر چیست؟

شی باتر را می توان به جرأت یکی از مفیدترین و کم عارضه ترین روغن های گیاهی دانست که به ندرت باعث ایجاد حساسیت های پوستی در افراد می شود. فقط از آنجا که shea butter حالت خامه ای دارد ممکن است بر اثر مصرف بیش از اندازه بر روی پوست باعث بسته شدن منافذ پوستی شود.

به همین خاطر سعی کنید در مصرف آن زیاده روی نکنید و مقدار مشخصی از آن را برای هربار استفاده بر روی پوست و موی خود در نظر بگیرید. یکی از راه های دیگر برای کاهش حساسیت های احتمالی در شی باتر استفاده از آن به صورت ترکیب با یک ماده دیگر مانند روغن نارگیل است.

طرز تهیه شی باتر

شی باتر را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید و آن‌ها را در یک ظرف بریزید. یک قابلمه آب را بگذارید روی شعله ی گاز تا جوش بیاید. و ظرف را روی آب در حال جوش بگذارید تا کره شی به‌طور یکنواخت ذوب شود.

پس از ذوب شدن کره، ظرف را بیرون بیاورید. یک قاشق غذاخوری روغن طبیعی مورد علاقه خود مانند نارگیل یا جوجوبا و غیره را با کره ذوب شده مخلوط کنید. سپس با استفاده از همزن برقی، مواد را به مدت ۲۰ دقیقه هم بزنید تا حالتی سبک و پف کرده به خود بگیرد.

ترکیب آماده شده را در یک ظرف شیشه‌ ای نگهداری کرده و هر زمانی که خواستید. از آن به‌ عنوان ماسک خانگی کمک بگیرید. یا آن را با نرم کننده مو یا بدن مخلوط کرده سپس استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: جوانسازی پوست

طرز استفاده از شی باتر

شی باتر را می‌ توانید به تنهایی برای خود استفاده کنید. یا اینکه آن را با چند ماده دیگر یا نرم کننده ترکیب و از آن ماسک خانگی بسازید. البته اگر اهل تهیه ماسک خانگی نیستید. می‌ توانید از محصولات آماده حاوی شی باتر مانند نرم کننده، کرم، موس یا روغن کمک بگیرید. به‌ طور کلی، باید بگوییم اگر موهای ظریف با قدرت نفوذ پذیری کم دارید، این محصولات را روی ساقه و بخش‌ های انتهایی مو بزنید و اگر موهای زبر با قدرت نفوذ پذیری بالا دارید، این محصولات را از ریشه تا انتهای مو بزنید.

ممکن است روش استفاده هر محصول با محصولات دیگر متفاوت باشد. بنابراین همیشه راهنمای محصول را قبل از استفاده، مطالعه و طبق آن عمل نمایید.

How-to-use-Shea-Butter

کلام آخر

شی باتر یا همان کره شیا، ماده‌ای مفید برای پوست و انواع مو محسوب می‌شود این ماده‌ ی جادویی برای موهای خشک، زبر، فر و مجعد خیلی استفاده می شود و همچنین می‌توانید از قدرت فوق‌العاده آن برای مهار کردن موهای خشک و وز و نرم کردن آن‌ها کمک بگیرید.

اشتراک گذاری

3 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید