مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

همه چیز درباره ی قارچ های پوستی و راه های درمان آن

skin fungul
فهرست مطالب

قارچ های پوستی، گونه های مختلفی دارند که در طبیعت و روی سطح بدن ما انسان زندگی می کنند. عفونت قارچی یک بیماری پوستی تلقی می شود، که از راه تماس پوستی منتقل می‌ شود. انواع قارچ های پوستی در بدن انسان باعث بیماری می ‌شوند و با نشان دادن علائم آزار دهنده مانند خارش و لایه لایه شدن، باعث تحریک و ایجاد ناراحتی می شوند. مراقبت از پوست وظیفه همه ی ما می باشد. ما در این مقاله پس از معرفی و توضیح کامل قارچ پوستی نکاتی را در ارتباط با درمان سریع قارچ پوستی، دارو برای قارچ پوستی و…  برای شما بازگو خواهیم کرد.

what-is-fungul-skin

قارچ پوستی چیست؟

به انواع قارچ های پوستی درماتوفیت گفته می ‌شود، که با آلوده کردن قسمت مختلف بدن، حلقه های قرمز رنگ ایجاد می کنند. معمولاً روی این حلقه ها را پوسته های سفید می پوشانند و دائم باعث خارش پوست می ‌شوند. شکل ظاهری و انواع رنگ قارچ پوستی و حتی قارچ سر متفاوت است. دشمن قارچ پوستی انواع پماد و دارو است که توسط پزشک متخصص تجویز می شود. انواع قارچ پوست صورت، هنگامی که روی پوست ظاهر می شوند دارای برجستگی هستند و پس از استفاده از پماد، پوسته پوسته می شوند. به طور کلی انواع قارچ پوستی بدن، علت ‌های مختلفی دارند. موارد زیر علل ایجاد قارچ می باشند.

  • زندگی در محیط هایی که آب و هوای گرم و مرطوب دارند.
  • عدم رعایت بهداشت
  • سوء‌ تغذیه
  • مصرف داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی بدن
  • انجام ورزش هایی که باعث تماس پوستی می شود.
  • استفاده از رختکن حوله و یا حمام مشترک
  • تماس پوستی با انسان یا حیوانات آلوده به قارچ پوستی

درست است که بعضی از محصولات برای قارچ پوستی مناسب هستند، اما توصیه می ‌کنیم حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان سریع قارچ پوستی از دارو استفاده کنید که پزشک تجویز کرده است.

قارچ ها روی کجای پوست بدن قرار دارند؟

انواع قارچ های پوستی بدن بین انگشتان پا، روی پوست سر، در ناحیه تناسلی (قارچ با زگیل تناسلی متفاوت است.)، کشاله ران، زیر بغل، ناخن و سایر قسمت بدن به وجود می آیند و بایستی توسط پزشک متخصص درمان شوند. شایع ترین نوع قارچ پوستی مربوط به عفونت قارچ ناخن و صورت است که بیشتر از راه تماس با پوست آلوده به قارچ انتقال پیدا می کند.

fungul-on-body

قارچ روی پوست صورت

معمولاً انواع قارچ های پوست صورت خطرناک نیستند و سریع درمان می ‌شوند؛ اما اگر به درمان اهمیت ندهید ممکن است مشکل جدی شود و این عفونت وارد خون شما شود. در این صورت است که نیاز به درمان های جدی تر پیدا می کنید؛ بنابراین همواره به بهداشت پوست بدن خود اهمیت بدهید. در صورتی که فعالیت زیاد دارید و زیاد عرق می کنید، لباس خود را تعویض کنید و دوش بگیرید تا دچار عفونت ‌های قارچی نشوید.

قارچ پوستی پا

همانطور که اشاره کردیم بین انگشتان پا، ناخن پا و کف پا هم می توانند به عفونت و انواع قارچ پوستی پا مبتلا شوند. بسیاری از ورزشکاران از طریق تماس پوست با تشک ورزشی آلوده به قارچ یا تماس با پوست بدن ورزشکاران دیگر، مبتلا به این عفونت می ‌شوند.

اولین توصیه برای پیشگیری از قارچ پوستی پا، رعایت بهداشت پا و پوست بدن است.

انواع رنگ قارچ پوستی

رنگ انواع قارچ پوستی معمولاً قرمز روشن است که در اطراف حلقه قرمز رنگ، تیره تر و در داخل رنگ آن، روشن‌ تر است. به دلیل تداخل عفونت قارچی با رنگدانه پوست، لکه هایی روی پوست می شوند. نام دیگر انواع قارچ پوستی، تینئا می باشد که باعث بروز انواع رنگ قارچ پوستی در ناخن پا، صورت، زیر بغل، پوست سر و …می‌ شود. قارچ ناخن میتواند بسیار دردناک و آزار دهنده باشد.

Types-of-skin-fungus-colors

راه های درمان قارچ پوستی

عفونت شدید پوستی که توسط قارچ ایجاد می شوند، ممکن است در پوست سر، صورت و یا قسمت مختلف پوست بدن ایجاد عارضه کنند که هر یک درمان مخصوص به خود را دارند. رعایت بهداشت ناحیه آسیب ‌دیده و استفاده از پماد موضعی، دشمن قارچ پوستی هستند.

پماد برای قارچ پوستی

اولین درمان برای انواع قارچ پوستی، پماد موضعی است. اما اگر بیماری پیشرفت کرده باشد به عنوان درمان تکمیلی، از دارو خوراکی مانند کتوکونازول هم استفاده می‌ شود. معروف ترین پماد قارچ پوستی عبارت اند از کلوتریمازول، کتوکونازول و میکونازول.

دارو برای قارچ پوستی

انواع قارچ پوستی ممکن است درمان ‌های مختلفی داشته باشند. به عنوان مثال درمان انواع قارچ پوست با درمان انواع قارچ پوستی پا و ناخن متفاوت است. پزشکان معمولاً دارو هایی مانند دارو های خارش ژوک، کلوتریمازول، انواع پماد برای قارچ پوستی مانند میکونازول و تربینینین را تجویز می کنند؛ اما برخی افراد خودسرانه عمل می کنند و از انواع دارو برای قارچ پوستی استفاده می‌کنند. به همین دلیل توصیه می‌ کنیم دقت داشته باشید از چه دارو یا پماد برای قارچ پوستی استفاده می کنید که عوارض جانبی نداشته باشد و یا باعث واکنش های آلرژیک در بدن نشود.

درمان خانگی قارچ پوستی

روش مختلفی برای درمان سریع انواع قارچ پوستی وجود دارد. به عنوان مثال درمان گیاهی، انواع پماد و ماسک که با سیر و روغن زیتون، روغن نارگیل، زردچوبه، سرکه سیب و آلوئه ورا ساخته می شوند، می توانند تا حد زیادی به درمان انواع قارچ پوستی کمک کنند.

برخی افراد بیشتر تمایل دارند از روش خانگی و طبیعی برای درمان انواع قارچ پوستی استفاده کنند. به همین خاطر چند نمونه از درمان خانگی و گیاهی که دشمن قارچ پوستی هستند را معرفی می کنیم.

  • مالیدن ترکیب زردچوبه با روغن زیتون روی قارچ پوستی می تواند برای درمان قارچ مفید باشد. این ترکیب را به مدت ۳۰ دقیقه روی محل عفونت قارچی بمالید و سپس با آب بشویید.
  • ترکیب سیر با روغن زیتون یا روغن نارگیل را به مدت دو ساعت روی پوست قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید.
  • استفاده از سرکه سیب به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست نتیجه خوبی دارد و موجب درمان سریع قارچ پوستی می شود.
  • ماست نیز یکی از مواد مفید برای درمان قارچ است. می توانید به مدت ۳۰ دقیقه ماست را روی پوست خود قرار دهید و سپس بشویید. باکتری ‌های مفید ماست، موجب درمان سریع قارچ پوستی می شوند.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی قارچ پوستی پرداختیم که چیست و چگونه شکل می گیرد. همچنین در مورد انواع آن و راه های درمان هم صحبت کردیم که چه کارهایی باید انجام داد. اگر شما هم قارچ پوستی را تجربه کرده اید و آن را درمان کردید در قسمت ثبت نظر با ما اشتراک بگذارید و بیان کنید که با چه روش هایی آن را درمان کرده اید.

اشتراک گذاری

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید