مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مراقبت‌‎های خانگی از پوست دست و صورت

مراقبت-های-خانگی-ازپوست
فهرست مطالب

روتین مراقبت پوستی با استفاده از ماسک های خانگی پوست دست و صورت و دیگر محصولات مراقبت از پوست به ما کمک می‌ کند تا بتوانیم پوستی سالم ‎تر و شاداب تر داشته باشیم. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله درباره راه های مراقبت خانگی از پوست مطالب مفیدی را ارائه دهیم، پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نکات طلایی و راه‎‌های مراقبت خانگی از پوست 

اگر سلامتی و زیبایی پوست صورتتان برایتان مهم است، باید راه‎های مراقبت خانگی از پوست را بدانید و به آن‎ها عمل کنید، از جمله: 

پاکسازی پوست

 برای حفظ سلامت پوست، حداقل دو بار در روز باید آن را بشوئید تا هرگونه آلودگی و مواد آرایشی از روی آن پاک شود و پوست قادر به تنفس باشد.

لایه برداری

 لایه برداری پوست باعث جوانسازی سلول‎های آن می‎شود. لایه بردارهای گوناگونی برای انواع پوست در دسترس هستند. هم چنین می‎توانید با استفاده از ماسک‎های خانگی پوست و دیگر محصولات مراقبت از پوست موجود در بازار  این روتین مراقبت پوستی را انجام دهید.

استفاده از کرم ‎های ضد آفتاب

اشعه های UVA و UVB می ‎توانند پوست را دچار پیری زودرس و چین و چروک کنند. یکی از محصولات مراقبت از پوست که استفاده از آن بسیار ضروری است کرم‌ های ضد آفتاب با SPF بالای 30 است.

بیشتر بخوانید: اس پی اف ضد مناسب آفتاب

نوشیدن آب کافی

 نوشیدن آب کافی یک روتین مراقبت پوستی برای انواع پوست به شمار می‎رود. بدن هر فرد روزانه به 8 تا 12 لیوان آب نیاز دارد تا آب رسانی به اندام ‎های مختلف بدن انجام شود و پوست هیدراته باقی بماند.

استفاده از مرطوب کننده های مناسب

 برای مراقبت از پوست چرب و هم چنین برای مراقبت از پوست خشک استفاده از مرطوب کننده‎ها الزامی است. منتها حتماً باید از مرطوب کننده‎ای متناسب با نوع پوست استفاده شود.

skin-care

توصیه‌هایی درجهت حفظ سلامت پوست 

توصیه‎‌های زیادی برای حفظ سلامت پوست دست و صورت می‎شود به همین دلیل به  برخی از مهم‎ترین آن‎ها اشاره می‎کنیم.

تا جایی که می توانید از لوازم آرایشی استفاده نکنید.

لوازم آرایشی هر چقدر هم که از برندهای معتبر باشند، استفاده هر روزه از آن‎ها می‎تواند باعث بسته شدن منافذ پوست صورت و بروز جوش و آکنه و حساسیت‎ های پوستی دست شوند. بهتر است استفاده از این لوازم را محدود به موقعیت ‎های خاص کنید و در طول روز فقط از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

ورزش کنید.

یکی دیگر از راه‎های حفظ سلامت پوست دست و صورت ، ورزش کردن است. ورزش کردن نه تنها بدن شما را سالم نگه می‎دارد، بلکه به عنوان یکی از راه‎های مراقبت خانگی از پوست به شمار می‎رود. ورزش کردن باعث تسهیل جریان خون در کلیه اندام‎های بدن از جمله پوست صورت می‎شود و پوست را جوان و درخشان می‎کند. 

بیشتر بخوانید: آبرسانی به پوست

استرس خود را مدیریت کنید.

استرس زیاد می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و باعث به وجود آمدن آکنه و سایر مشکلات پوست صورت شود. برای برخورداری از پوست سالم میزان استرس خود را کاهش دهید. به اندازه کافی بخوابید، در صورت امکان حجم کارهای خود را کم کنید و بیشتر برای تفریح وقت بگذارید.

روتین مراقبت پوستی شامل چه چیز‌هایی می‌شود؟

روتین مراقبت پوستی صورت به معنای انجام کارهای روالی است که شما برای برخورداری از پوستی سالم و جوان انجام می دهید. معمولاً این روتین‎ ها با پاکسازی پوست آغاز می ‎شود. هم‎چنین استفاده از کرم ‎های مرطوب کننده، تونر و ضد آفتاب هم بخشی از آن محسوب می ‎شود.

skin-care-2

معرفی انواع پوست همراه با ویژگی ها

همان طور که افراد با یکدیگر متفاوت هستند، پوست‎های مختلفی هم دارند که با توجه به ژنتیک، سن، شرایط آب و هوایی و غیره به انواع مختلف تقسیم می‎شوند. انواع پوست دست عبارتند از:

پوست معمولی

 این نوع پوست همان طور که از نامش پیداست نه خشک است و نه چرب.

پوست خشک

در پوست خشک میزان سبوم پوست کمتر از سایر انواع پوست است و پوست به دلیل کمبود چربی، دائماً حالت کشیدگی دارد و کدر به نظر می‎ رسد. برای مراقبت از پوست دست و صورت خشک حتماً باید از مرطوب کننده ‎های مناسب استفاده شود.

پوست چرب 

در پوست چرب، میزان سبوم یا چربی پوست بیشتر از حد نرمال است و منافذ پوست باز و پوست حالت براق و درخشانی دارد. برای مراقبت از پوست دست و صورت چرب باید از محصولات بدون چربی یا Oil Free استفاده کنید.

پوست مختلط

یکی دیگر از انواع پوست است که نسبت به انواع دیگر کمی متفاوت است. در این نوع پوست، بخش T صورت، یعنی بینی و قسمتی از پیشانی نسبت به سایر بخش‎ ها از جمله گونه‎ ها چربی بیشتری دارند. 

skin-care-1

ماسک‎‌های خانگی پوست و تناسب آن‌ها با انواع مختلف پوست 

یکی از مقرون به صرفه ‎ترین و در دسترس ‎ترین محصولات مراقبت از پوست دست و صورت، ماسک‎ های خانگی پوست هستند. شما می‎ توانید با استفاده از انواع روغن و تخم مرغ، عسل، آووکادو، لیمو ترش، شیر، ماست و … ماسک‎ های خانگی مفیدی برای پوست خود تهیه کنید و طبق دستورالعمل از آن‎ ها استفاده کنید. البته بهتر است پیش از مصرف هر گونه ماسکی بر روی صورت خود، مقداری از آن را روی پوست بازوی خود تست کنید تا ببینید حساسیت دارید یا خیر. 

بیشتر بخوانید: برترین ماسک های صورت

طریقه و راه‌های مراقبت از پوست چرب

پوست ‎های چرب به دلیل سبوم زیاد، دارای چربی بیشتری از حد نرمال هستند و همین موضوع باعث می‎‌شود بیشتر مستعد جوش و آکنه باشند. به همین دلیل مراقبت از پوست دست و صورت چرب از اهمیت ویژه ‎ای برخوردار است. اولین اقدام برای مراقبت از پوست چرب پاکسازی آن با محصولات مناسب و سپس استفاده از کرم ‎ها و مرطوب کننده‎‌های بدون چربی یا Oil Free است.

مراقبت از پوست خشک به چه صورت است؟

پوست‎های خشک بیشتر از دیگر انواع پوست‎ها مستعد ایجاد چین و چروک‎های ریز هستند، بنابراین برای پیشگیری از پیری زودرس، مراقبت از پوست دست و صورت خشک الزامی است. برای مراقبت از پوست خشک، نوشیدن آب کافی و استفاده از مرطوب کننده‎ها توصیه می‎شود.

معرفی محصولات مراقبت از پوست جهت حفظ کردن روتین مراقبتی

امروزه به دلیل اهمیت سلامت و زیبایی پوست، محصولات مراقبت از پوست دست و صورت متنوعی در بازار موجود است. داروهای بدون نسخه و داروهای تجویزی و همین طور ماسک های خانگی پوست دست و صورت، همه محصولات مراقبت از پوست محسوب می‎شوند. استفاده روتین از این محصولات می‎تواند در داشتن پوستی سالم و درخشان به شما کمک کند.

care-for-skin

در نتیجه برای اینکه زیباتر به نظر برسید، حتماً باید پوستی سلامت و شاداب داشته باشید. هر چند که با گذشت زمان، پوست هم تحت تأثیر قرار می گیرد ولی با انجام برخی اقدامات می ‎توان روند پیری پوست را کند کرد. خوشبختانه امروزه راه های مراقبت خانگی از پوست دست و صورت فراوان است و شما می ‎توانید با انجام کارهایی مانند ورزش کردن، استفاده از کرم ضد آفتاب، مدیریت استرس، خواب کافی، نوشیدن آب و … پوست خود را درخشان نگه دارید. هم چنین این مراقبت‎ها برای انواع پوست لازم است و صرف نظر از نوع پوست باید انجام شود. 

بیشتر بخوانید: درمان چربی پوست

کلام آخر

درمان خانگی و مراقبت پوستی دست و صورت به شدت حائز اهمیت می باشد. از این رو استفاده از مواد طبیعی به عنوان ماسک موجب می شود تا پوست شما طراوت بیشتری داشته باشد. شما در این مقاله شما با انواع محصولات پوستی مناسب برای انواع پوست های خشک معمولی چرب و مختلط آشنا شدید. شما چطور به روش خانگی به پوست خود اهمیت می دهید؟ لطفا نظرات تان را برای ما کامنت بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید