مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

علت سفید شدن مو و روش های جلوگیری از آن

Whitening hair
فهرست مطالب

اگر چه اتفاق نظر کلی بین دانشمندان و متخصصان پزشکی این است که علت اصلی شروع سفیدی مو در ژنتیک نهفته است، اما این بدان معنا نیست که اقدامات پیشگیرانه‌ای وجود ندارد که نتوانید انجام دهید. چالش سفید شدن مو در همه اعصار و زمان‌ها، به عنوان یک مسئله بعضا آزار دهنده به ویژه در بین زنان جامعه مطرح بوده‌است. نگرانی از مسن به نظر رسیدن در بین انظار عمومی، دغدغه‌ی همیشگی برخی افراد است.

پس بهتر اینکه برای کاهش این نگرانی‌ها و تلاش برای رفع آن، اطلاعات مفیدی در ارتباط با سفید شدن مو به دست بیاوریم. در مقاله امروز تلاش کرده‌ایم شما را با آنچه که باید از دلایل سفید شدن و اطلاعات پیرامون آن بدانید، آشنا کنیم و در پایان این مقاله راهکارهایی به شما ارائه دهیم، تا شاید با رعایت آنها بتوانید روند شروع سفیدی را کمی به تعویق بیاندازید و جلوگیری از سفید شدن را آغاز کنید. اگرچه که هیچکدام به طور قطع قابل تضمین نیستند.

سفید شدن مو چه زمانی آغاز می‌گردد؟ 

 شروع سفیدی مو زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های قدیمی به دلیل تولید سلول‌های جدید توسط فولیکول مو به بیرون رانده می‌شوند. رشد مو در سه مرحله رشد، توقف و استراحت رخ می‌دهد. در طول دوره استراحت، مو‌های شما به طول عمر خود می‌رسد و می‌ریزد و یک تار جدید به جای آن رشد می‌کند.

تغییر رنگ با افزایش سن طبیعی است ، اما زمان‌ دار نیستند و تقریباً در هر زمانی از زندگی ممکن است ظاهر شوند. مشاهده موهای سفید در دهه 30 یا 40 سالگی معمول است؛ اما حتی نوجوانان و افراد 20 ساله ممکن است متوجه تارهای موی سفید شوند.

Whitening-hairs

دلایل سفید شدن موها

بدن ما انسان‌ ها میلیون‌ ها فولیکول مو دارد که ماده‌ ای به نام ملانین تولید می‌ کنند. رنگ مو توسط ملانین تولید می‌ شود، اما با افزایش سن، فولیکول‌ سلول‌ های رنگدانه‌ مو را از دست می‌ دهد و باعث شروع سفیدی مو می‌ شود. در ادامه به عواملی که دلایل سفید شدن هستند خواهیم پرداخت. 

نقش تغذیه بر روی سفیدی مو

در شروع سفیدی مو علاوه بر افزایش سن، عوامل دیگری نیز تاثیر گذارند. برای مثال کمبود ویتامین در سفید شدن مو می‌تواند این روند را تند‌تر کند. در این قسمت از مقاله به اهمیت نقش تغذیه در سفیدی مو می‌پردازیم. عوامل دیگری نیز مانند کمبود ویتامین‌های گروه ب، آهن،کمبود روی و منگنز، بیماری تیروئید، سیگار، کم‌خونی، عوامل ارثی، فشار عصبی و …سفیدی موی سر را تشدید می‌کنند.

همه اینها می‌ توانند علت سفید شدن موها قبل از موعد طبیعی باشند. البته تاثیر این عوامل یکسان نیست. مثلا عامل ۲۰ درصد سفید شدن موی سر، کار زیاد فکری و زندگی بدون تغذیه صحیح است و یا اینکه، کمبود روی بیش‌ تر در مورد موهای روشن و کمبود منگنز بیش‌ تر در مورد موهای تیره  اهمیت دارد.

آیا سیگار تاثیری در سفید شدن مو دارد؟

پس از توضیح نقش تغذیه در سفیدی مو اکنون به بررسی رابطه سفیدی مو و سیگار می‌پردازیم.

بررسی رابطه سفیدی مو و سیگار نشان می‌دهد که افراد سیگاری قبل از 30 سالگی موهای سفید بیشتری دارند، چون سیگار از عوامل اصلی سفیدی زودرس به شمار می‌رود. سیگار باعث آسیب به ملانوسیت های فولیکول و سلول رنگدانه مو و منجر به سفیدی زودرس می‌شود.

جدا از بررسی رابطه سفیدی مو و سیگار، سیگارخطرات دیگری چون ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی هم دارد. 

smoking

تاثیر استرس در سفید شدن مو

به یاد دارید که پدر و مادرها می‌ گفتند: “شما بچه‌ ها دارید موهای من را سفید می‌ کنید”؟ خب، ممکن است حقیقتی در آن وجود داشته‌ باشد که تاثیر استرس بر سفیدی زودرس را اثبات می‌ کند.

استرس باعث سفید شدن زودرس موها می شود؛ زیرا سلول‌های بنیادی رنگدانه مو یا همانه ملانوسیت  را از بین می‌برد.

محققان تاثیر استرس بر سفیدی زودرس موی موش‌ها را طی مطالعات اخیر بررسی کردند و دریافتند، موش‌هایی که در معرض استرس قرار گرفته‌اند سلول‌های بنیادی ملانوسیت ضعیف‌تری در فولیکول‌ مو دارند. 

تاثیر استرس بر سفیدی زودرس حتی از جنبه عاطفی هم بررسی شده‌است. مطالعات نشان داده‌اند که بار اکسیداتیو ناشی از استرس روانی می‌تواند باعث سفیدی زودرس شود.

پیامدهای استرس فشار خون بالا، اضطراب، مشکلات خواب و .. هستند.  بنابراین اگر متوجه تاثیر استرس بر سفیدی زودرس مو‌های خود شده‌اید، سعی کنید عوامل استرس‌زا را کاهش دهید.

نقش ژنتیک بر رشد موی سفید

وقتی صحبت از گونه‌ های زیبای مادر یا قد پدرتان می‌ شود، عوامل ژنتیکی می‌ توانند جالب باشند، اما وقتی صحبت از سفیدی زودرس به میان می‌ آید، چطور؟

افسوس، نقش ژنتیک در ایجاد موی سفید بسیار زیاد است .

یک مطالعه در سال 2016 نقش ژنتیک در ایجاد موی سفید را مورد مطالعه قرار داد. حتی ژنی را پیدا کردند که معتقدند مسئول 30 درصد موی سفید است.  برای برخی افراد، حتی قبل از 20 سالگی نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. برای برخی دیگر، اولین رشته‌ های سفید نسبتاً دیر ظاهر می‌ شوند. نژاد و قومیت نیز نقش دارند. بر اساس همین مطالعه در سال 2013، سفیدی زودرس در افراد سفید پوست می‌ تواند از 20 سالگی شروع شود.

نقش ژنتیک در ایجاد موی سفید اگر در سنین پایین شما را درگیر کرد ، شما هیچ کاری نمیتوانید برای آن انجام دهید. احتمالاً والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما نیز در سنین پایین موهای سفید داشته‌اند. شما نمی‌توانید ژنتیک را تغییر دهید.

تاثیر بیماری بر روی سفید شدن مو

تاثیر بیماری‌ها در سفید شدن مو هم  اثربخش است. برخی شرایط پزشکی زمینه‌ای می‌تواند باعث از بین رفتن رنگدانه درموهای شما شوند یا رشد مو را متوقف کنند.  برای مثال تغییرات هورمون  ناشی از بیماری‌های تیروئید مانند پرکاری و کم‌کاری می‌توانند مقصر سفیدی زودرس مو باشند، چون باعث تولید کمتر ملانین در بدن می‌شوند.

The-effect-of-disease-on-hair-whitening

کمبود ویتامین در خاکستری شدن مو

با بررسی تاثیر بیماری‌ها در سفید شدن مو بیایید به سراغ بخش بعدی برویم. کمبود ویتامین در خاکستری شدن یکی از عواملی است که به راحتی با مصرف کافی ویتامین می‌توانید از آن پیشگیری کنید.

تاثیر کمبود ویتامین در خاکستری شدن در سنین پایین نیز می‌ تواند به علت نخوردن  فرآورده‌ های گوشتی،  لبنیات،  تخم مرغ، غلات، غذاهای دریایی و .. باشد.

 کمبود B-12 هم می تواند تولید ملانین را مختل کند و منجر به از بین رفتن رنگدانه مو و در نتیجه سفید شدن مو شود.

جلوگیری از سفید شدن مو

با توجه به مطالبی که نقش تغذیه و سیگار، تاثیر استرس بر سفیدی زودرس، نقش ژنتیک در ایجاد موی سفید، تاثیر بیماری‌ ها در سفید شدن، کمبود ویتامین در خاکستری شدن ( دلایل سفید شدن) گفته‌ شد، حال می‌ خواهیم بدانیم آیا جلوگیری از سفید شدن امکان‌ پذیر است یا خیر!

پیشگیری به موقع

سفیدی مو، چه زودرس چه به موقع، معمولاً کار تمام شده‌ ای می‌ باشد. هنگامی که سفید شدن موی شما آغاز می‌ شود، بعید است که بتوان آن را متوقف کرد؛ زیرا ملانین که رنگ مو را در آن فولیکول مو ایجاد کرده‌ است،  قبلاً از بین رفته‌ است. پیشگیری موثر بستگی به علت دارد. بیایید دوباره اندکی به هر کدام از دلایل سفید شدن بپردازیم تا ببینیم  برای جلوگیری از سفید شدن چه باید کرد. اگر با نقش ژنتیک در ایجاد موی سفید درگیر هستید، کلید «خاموشی» وجود ندارد. 

تقویت موها

گاهی اوقات پس از هورمون درمانی امکان تولید رنگدانه مجدد وجود دارد. یکی دیگر از راه‌ های تقویت رنگدانه مو، مصرف واکسن یا قرص ویتامین B12 است( مراجعه به قسمت کمبود ویتامین در خاکستری شدن)

هنگامی که نقش تغذیه در سفیدی در میان باشد، اصلاح آنها ممکن است مشکل را معکوس کند یا از بدتر شدن آن جلوگیری کند. رابطه سفیدی و سیگار هم که از عوامل رایج سفید شدن می‌ باشد. کافی است اقدام به ترک سیگار بگیرید. حال که با روش‌ های جلوگیری از سفید شدن آشنا شدید، چه خوب است که سعی به رعایت آنها داشته‌ باشید.

بیشتر بخوانید: اسکالپ مو

vitamins

کلام آخر

در این مقاله در مورد سفید شدن مو صحبت کردیم و دلایل آن را عنوان کردیم. همچنین راهکارهایی را برای جلوگیری از سفید شدن بیان کردیم که چه کارهایی انجام دهید تا موهایتان سفید نشوند. امیدواریم این مقاله راه حلی باشد تا بتوانید از سفید شدن موهایتان جلوگیری کنید. اگر شما راه حل های دیگری را می شناسید و امتحان کردید در قسمت ثبت نظر با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید