مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

9 دلیل اصلی کاهش رشد مو چیست؟

Decreased hair growth
فهرست مطالب

همانطور که می دانید مو و رشد آن یکی از عوامل زیبایی صورت می باشد. تاثیر گذارترین عامل در نشان دادن زیبایی هر فرد است. عوامل ژنتیکی، استرس همراه با فشارهای جسمی، بارداری در زنان، کمبود ویتامین و مشکلات تغذیه ای. اشتباهات متداول در آرایش مو، ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، رژیم های لاغری غیر اصولی که باعث ریزش مو می شوند. بیماری های بدخیم مثل تومورهای سرطانی از جمله عواملی اند که می توان به عنوان دلایل کلیدی رشد نکردن مو از آن ها نام برد. بهتر است بدانید تمام دلایل کاهش رشد مو را می توان کنترل کرد. اما اگر به موقع موهای خود را تقویت نکنیم مقدار زیادی از آن ها را از دست خواهیم داد.

چرا رشد مو متوقف می شود؟

ممکن است در بعضی از مواقع رشد مو کاهش پیدا کند. حتی استفاده از ماسک و تقویت کننده های مو به رشد موها کمک نکند. دلایل رشد نکردن موها که ممکن است بعد از کوتاهی نیز اتفاق بیافتد، در بعد از زایمان و موقع شیردهی زنان بیشتر نمایان می شود. اگر به طور کلی بیان کنیم علت رشد نکردن موها به عوامل متعددی بستگی دارد و ممکن است در یک زمان رشد موها متوقف شود. و حتی ممکن است در یک منطقه خاص از سر، تارهای مو نازک شده باشند یا بسیار ضعیف نمایان شوند.

hair loss

دلایل اصلی توقف رشد مو

کاهش رشد مو می تواند با مواد غذایی که هر فرد در روز استفاده می کند، رابطه مستقیم داشته باشد. البته ممکن است ویژگی های وراثتی نیز در رشد مو تاثیر قابل توجه ای داشته باشند. بهتر است بدانید علت رشد نکردن مو علاوه بر وراثت ممکن است مربوط به بیماری های داخلی بدن مثل تیروئید کم کار نیز باشد. در نتیجه بهتر است قبل از هر اقدام خاصی برای رشد مجدد موها آزمایش دهید. تا عملکرد غده پروانه ای شکل تیروئید که در بالای استخوان ترقوه قرار دارد نیز مشخص شود. در ادامه این مطلب با دلایل رشد نکردن موها به طور کامل آشنا خواهیم شد.

  • موخوره
  • شکنندگی مو
  • سن
  • استرس
  • ژنتیک
  • عدم تعادل هورمونی
  • مشکلات تیروئید
  • محصولات حالت دهنده مو
  • رژیم غذایی ناسالم

استرس

استرس و انواع آن می تواند موهای رو به رشد شما را در سطح تلوژن افلوویوم یا ریزش های موقتی قرار دهد. که این اتفاق ممکن است در بوجود آمدن یک رویداد بسیار بزرگ و تاثیر گذار که باعث بالا رفتن سطح استرس شما شود. نیز تاثیرگذار باشد. از عواملی که می تواند سطح استرس را افزایش دهد. و دلایل رشد نکردن موها باشد عمل جراحی های پر ریسک، زایمان با درد و فشار. از دست دادن یک عزیز بسیار نزدیک یا یک دوست، یک اتفاق آسیب زا در زندگی باشد.

موخوره

افراد با سطح موی خشک معمولا دچار موخوره هستند و اگر موی شما به درستی مواد مغذی را دریافت نکند. سطح رطوبت مو متعادل نمی شود؛ در نتیجه دچار موخوره می شوید. یکی از راه های درمان موخوره و جلوگیری از شکنندگی مو، کوتاه کردن به موقع موهای تان است.

ژنتیک

یکی از عواملی که باعث رشد نکردن مو و متوقف شدن رشد آن می شود سابقه خانوادگی یا همان ژنتیک است. ریزش مو در زنان با الگویی به نام FPHL وجود دارد و در مردان با الگوی MPHL شناخته شده است. ژنتیک، یکی از عوامل موثر در ریزش مو محسوب می شود که از طریق خانواده مادری یا پدری افراد به ارث می رسد. در نتیجه اگر خانواده مادری و پدری شما افرادی با موهای کم پشت هستند. ممکن است ژنتیک در روند رو به رشد موهای شما تاثیر گذار باشد و آن را متوقف نماید.

genetic and hairfall

شکنندگی مو

یکی از دلایل رشد نکردن موها خشکی سر و شکنندگی موها است که هشداری برای نشان دادن موهای ناسالم می باشد. در حالت طبیعی و عادی رشد مو هفده سانتی متر در طول سال است. شکنندگی مو معمولا به دلیل مراقبت نکردن از مو یا رسیدگی بیش از حد ایجاد می شود. که استفاده از لوازم بسیار داغ مثل اتومو باعث می شود لطافت و انعطاف مو در مرور زمان از بین برود.

رژِیم غذایی ناسالم

همانطور که می دانید برای رشد خوب موها علاوه بر مراقبت هایی که برای مو انجام می شود. باید از رژیم غذایی ناسالم و پرکالری دوری کنیم. همچنین رژیم غذایی سالم سبب رشد موها می شود. و مواد معدنی و مغذی را به موها می رساند تا مو ها رشد خوبی داشته باشند. رژیم غذایی ناسالم کمبود آهن، کمبود مواد معدنی در بدن و مو را به دنبال دارد. در نتیجه موهای شما خشک می گردد و شادابی لازم را نخواهد داشت. اگر بیش از حد رژیم غذایی ناسالم داشته باشیم ریشه موها تضعیف می شوند. و فولیکول های مو تقویت نمی شوند و در ادامه نیز رشد موها متوقف خواهد شد.

unhealthy diet & diet

عدم تعادل هورمونی

بیشتر در غده تیروئید وجود دارد سبب می شود تا ریزش مو ایجاد شود. عدم تعادل هورمونی اگر در یک فرد به وجود بیاید. و هورمون ها به هم بریزد باعث کاهش رشد مو و توقف رشد موهای سر می شود. ضمن اینکه عدم تعادل هورمونی سبب می شود تا ریزش کلی مو سر اتفاق بیافتد و موهایی نازک به صورت پراکنده به وجود بیایند. برای اطلاعات بیشتر در مورد جلوگیری از ریزش موی هورمونی وی آن کلیک کنید.

استفاده از محصولات حالت دهنده مو

استفاده از محصولات حالت دهنده مو که به صورت شیمیایی و صنعتی تولید می شوند در سلامت و رشد موها تاثیر گذار هستند. به همین دلیل استفاده بیش از حد مجاز از محصولات حالت دهنده مو سبب می شود تا چربی اضافی روی پوست سر ایجاد شود. و در ادامه فولیکول هایی که در سر باعث رشد مو می شوند مسدود شده و رشد مو را تحت تاثیر قرار دهند.

اتو مو / ریزش مو

مشکلات تیروئید

نامنظم بودن تولید هورمون ها از طریق غده تیروئید می تواند مشکلات تیروئیدی را ایجاد نماید و اثرات منفی روی رشد موها داشته باشد. بهتر است بدانید مشکلات تیروئیدی چه از نوع پرکار و چه کم کار روی رشد و متوقف شدن رشد مو تاثیر زیادی دارد. ضمن اینکه مشکلات تیروئیدی می توانند در سوخت و ساز بدن تاثیرگذار باشند و باعث ریزش مو شوند.

سن

افزایش سن با کاهش رشد مو رابطه مستقیمی دارد. بهتر است بدانید با افزایش سن در خانم ها و وارد شدن به دوران یائستگی. سطح هورمون ها تغییر می کند و ریزش مو ایجاد می گردد. در آقایان نیز با افزایش سن موها کم پشت و ضعیف می شوند. و تا سن پنجاه سالگی 85 درصد از مردان دچار کم پشت شدن مو و حتی ریزش مو یا طاسی خواهند شد.

کلام آخر

عوامل متعددی وجود دارند که حاکی از کاهش یا بعضا توقف رشد مو هستند. از جمله؛ ژنتیک، مشکلات تیروئید، استفاده از محصولات حالت دهنده مو، شکنندگی مو، رژِیم غذایی ناسالم و … . در این مقاله قصد داشتیم تا شما را به صورت جامع و کامل با هر یک از این موارد آشنا کنیم. در صورتی که شما از موارد دیگری مطلع هستید خوشحال می شویم ما را از طرق کامنت در جریان بگذارید.

اشتراک گذاری

4 پاسخ

  1. وای موهای من خیلی سرعت رشدش کمه، خسته شدم واقعا، دو سال پیش کوتاه کردم و کوپ زدم تازه رسیده سر شونه هام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید