مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

راهکارهایی جهت خلاصی از چربی پوست

Oily skin
فهرست مطالب

یک از غدد چربی که در پوست انسان ترشح می‌شود، غده سبوم (Sebum) می‌باشد که وظیفه اصلی آن از بردن خشکی بیش از اندازه آن است. منبع اصلی ترشح سبوم، غدد چربی زیر پوست است و حاصل ترشح بیش از اندازه این غده در بدن می‌باشد.

به طور معمول پوست چرب علائم و ویژگی هایی دارد که می‌توان با استفاده از آن، چربی پوست خود را تشخیص داد. یکی از علائم اصلی آن که به راحتی قابل تشخیص است، براق بودن بیش از اندازه آن می‌باشد. از دیگر ویژگی ها این است که آرایش ماندگاری معمول خود را از دست می‌دهد. همچنین باید اضافه کرد که آکنه، جوش و بوجود آمدن نقاط سیاه نیز می‌تواند از دیگر علائم آن باشد. 

کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. هنوز هم درمان‌های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت را به‌خوبی کاهش می‌دهند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش

در این مقاله ما درباره‌ی روش درمان کاربردی صحبت می‌کنیم که از طریق آن‌ها فرد می‌تواند مشکل خود را بدون مصرف داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست کاهش دهد.

Treatment-and-control-of-skin-fat

علت چرب شدن بیش از حد پوست

همانطور که در بالا اشاره شد، غده ای در پوست انسان وجود دارد بنام سبوم. سبوم که یک غده مورد نیاز و حیاتی است، اگر ترشح آن بیش از اندازه باشد، چربی را برای شما بوجود می‌ آورد و علت اصلی آن می‌باشد.

به طور کلی می‌ توان گفت چرب شدن به عوامل مختلفی بستگی دارد که موجب ترشح بیش از اندازه غده سبوم می‌ شود. یک علت آن می‌ تواند هورمون های بدن باشد که ممکن است که در یک بازه زمانی خاص بیش از اندازه و یا کمتر از حد معمول ترشح شوند و نتیجه آن می‌ تواند خوشایند نباشد. از این گذشته موارد دیگری همچون وراثت، لوازم آرایشی تقلبی، استرس و اضطراب و کم خوابی نیز می‌ توانند علت آن باشند.

بیشتر بخوانید: تشخیص رژلب اصلی و تقلبی

چربی سطح پوست چه فوایدی دارد؟

شاید برخی ها از افراد بر این باورند که چرب شدن پوست تنها دارای عوارض و نکات منفی است. قطعا هرچیزی بیش از اندازه خودش می‌تواند مضر باشد و این مورد هم از این قائده مستنثنی نیست. به همین خاطر تصمیم بر این گرفته شد که در این مقاله به فواید آن نیز پرداخته شود.

این عامل اگر به اندازه وجود داشته باشد نه تنها مضر نیست بلکه به سلامت آن نیز کمک کرده و حتی زیبایی بیشتری به چهره ی شما می‌بخشد. از فواید آن می‌توان به نرمی و لطافت پوست، درخشندگی براقی استاندارد پوست و حفظ رطوبت آن اشاره کرد.  

راه های مراقبت از پوست چرب

محصولات آرایشی و بهداشتی در بازار موجود می‌ باشد که جهت مراقبت طراحی شده اند. این محصولات با خشک کردن پوست و کنترل چربی آن، وظیفه مراقبت را بر عهده می‌ گیرند. شما این امکان را دارید که با جستجو و تحقیق کافی محصول متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کرده و آن را تهیه نمایید. از این گذشته این امکان را دارید که با مراجعه به متخصص پوست، راهکارهایی جهت مراقبت از آن، از ایشان بگیرید.

reasons-Oily-skin-1

شما همینطور می‌توانید با انتخاب و تهیه رژیم غذایی مناسب، راهکارهای مراقبت را پیش گرفته و آن را به حالت استاندارد و مورد نیاز بدن برسانید و به مرحله کنترل برسید. با انجام این کار‌ها می‌توانید پوست سالم، بدون جوش و با مقدار چربی مناسب داشته باشید. 

درمان و کنترل چربی پوست

راه‌های متعدد و مختلفی جهت کنترل چربی پوست وجود دارد اما این راهکار‌ها به طور موقت جواب می‌دهند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود برای کنترل آن به‌طور کامل و دائمی به متخصص پوست مراجعه کنید. 

یکی از راه های ساده جهت کنترل کردن چربی پوست، شستشوی مرتب با آب گرم و صابون است. البته این کار نباید بیش از اندازه باشد زیرا از طرفی دیگر می‌تواند که پوست شمارا به کلی خشک کند. یکی دیگر ابزار های مفید برای کنترل چربی پوست، تونر‌های پاک کننده هستند که با پاکیزه کردن آن از هرگونه آلودگی، دریچه های تنفسی آن را باز می‌کنند.

محصولاتی بهداشتی در بازار وجود دارند به اسم کاغذ بلات. اگر با استفاده از کاغذ بلات صورت خود را ماساژ دهید، آلودگی های سطوح پوست شما از بین رفته و با این کار می‌شود چربی آن را به خوبی کنترل کرد.

پاکسازی پوست چرب

یکی از کارهای اصلی در مقابله با چربی بیش از حد، پاکسازی می‌باشد. خیلی از افراد پاکسازی را یک امر سطحی می‌بینند و آن‌را با بی حوصلگی و دقت کم انجام می‌دهند. در حالی که ثابت شده اگر پاکسازی به شکل درست و با روش های نوین صورت گیرد می‌تواند چربی پوست را برای همیشه از بین ببرد.

اگر پاکسازی به درستی انجام نشود نه تنها نمی‌تواند موثر باشد بلکه احتمال رخ دادن جوش و آکنه را نیز افزایش می‌دهد. یکی از نکات بسیار مهمی که هنگام پاکسازی باید آن‌را در نظر گرفت این است که حتما از پاک کننده های معتبر استفاده کرد و از اصل بودن و مرغوب بودن آن اطمینان حاصل شد.

رژیم غذایی پوست های چرب

برخلاف چیزی که برخی از افراد تصور می‌ کنند، رژیم غذایی یک امر مورد نیاز و لازم است. شما می‌ توانید تنها با دوری از چند ماده غذایی و جایگزین کردن آن‌ها با مواد غذایی مفید، رژیمی سالم را پیش بگیرید.

یکسری مواد غذایی هستند که فرقی نمی‌ کند پوست شما از کدام نوع باشد. در هر صورت محرک به وجود آمدن پوست هستند و باید از مصرف آن‌ ها تا حدودی پرهیز کرد. برای مثال شیر، ماست و انواع لبنیات برای پوست به طور کامل مضر می‌ باشد. گوشت، شکر مصنوعی و غذاهای سرخ کردنی نیز اگر بیش از اندازه مصرف شود آسیب می‌ زند.

بیشتر بخوانید: لایه برداری پوست

عوارض چربی پوست

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد، این مورد یک امر حیاتی و مهم می‌باشد اما ترشح بیش از اندازه آن مضر بوده و عوارض خاص خود را دارد. از عوارض آن باید به رشد انواع جوش، آکنه و نقطه های سیاه اشاره کرد. یکی دیگر از عوارض آن بسته شدن منافذ پوست می‌ باشد. هنگامی که منافذ پوست بسته شود، به لایه های آن هوا نمی‌رسد. در نتیجه چربی بیشتر شده و به دنبال آن عوارض نیز افزایش پیدا می‌کند. براق شدن بیش از اندازه و از بین رفتن اثر لوازم آرایشی با سرعت بالا نیز از دیگر عوارض است.

Effects-of-oily-skin

کلام آخر

در این مقاله به معرفی چربی پوست پرداختیم و بیان کردیم که چربی پوست چیست و چگونه به وجود می آید. همچنین راهکارهایی در مورد درمان آن را عنوان کردیم. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و توانسته باشید کمک های لازم را از این مطلب دریافت کرده باشید. اگر شما هم تجربه ای در درمان چربی پوست دارید با ما به اشتراک بگذارید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید