مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مدت زمان مطالعه: ۴ دقیقه

تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست

diet in skin
فهرست مطالب

همچنین دو عنصر مهم زیبایی، یعنی پوست و مو به ‌شدت تحت تاثیر غذا هایی هستند که شما مصرف می کنید. از همین رو تصمیم داریم در این مقاله به تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست بپردازیم تا با داشتن یک رژیم مناسب، پوستی زیبا و شاداب داشته باشید.

رژیم پوست شفاف

مسلما تمام افراد به‌ویژه خانم‌ ها به‌دنبال داشتن پوستی زیبا و شفاف هستند و از اینکه روی پوست صورتشان لک باشد اذیت می‌ شوند. اما باید متذکر شد که با رعایت رژیم پوست شفاف، می توان ظاهری زیبا و جذاب داشت. البته نباید فکر کنید که رژیم پوست شفاف به‌تنهایی کافی است، بلکه شما باید یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا پوستتان زیبایی و سلامت کافی را به‌دست آورد.

بیشتر بخوانید: روش‌ های روشن شدن پوست

آب یکی از اصلی ترین موارد در رژیم پوست شفاف است و شما برای داشتن پوستی جوان و شاداب باید به ‏طور مرتب آب بنوشید. طبق نظراتی که وجود دارد، هر فرد باید روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب مصرف کند. البته میزان تعیین شده دقیق نیست، زیرا نیاز آب مصرفی به وزن، میزان فعالیت و آب و هوای محل زندگی افراد بستگی دارد.

مورد دیگری که وجود آن در رژیم پوست شفاف واجب خواهد بود، پروتئین است. همان‌ طورکه‌ می‌ دانید مصرف پروتئین در استحکام و کشش پوست تاثیر دارد. بنابراین اگر به‌ میزان کافی پروتئین مصرف کنید، دچار افتادگی پوست نخواهید شد و پوست شما شفاف و شاداب خواهد ماند.

diets-skin

رژیم جوانسازی پوست

یکی دیگر از مشکلات پوستی که افراد به‌ ویژه در سنین بالا به آن دچار می شوند، شل شدن و افتادگی پوست است. حال از آنجایی که این مشکل در زیبایی تاثیر منفی دارد، افراد به ‏دنبال راهی برای جوانسازی پوست خود هستند. یکی از راه‌ ها برای داشتن پوستی جوان و زیبا، پیروی از رژیم جوانسازی پوست است. حال در ادامه به مواردی که می توانید در رژیم جوانسازی پوست خود قرار دهید اشاره خواهیم کرد تا با انجام آن‌ ها پوست سالم و جوان داشته باشید.

مصرف چربی‌ های خوب را در برنامه غذایی خود قرار دهید. برای مثال مغز هایی چون گردو، پسته، فندق و بادام همگی حاوی چربی خوب هستند. حال اگر شما از آن‌ ها به اندازه در رژیم غذایی خود استفاده کنید، می‌ توانید تاثیر مصرف آن ها را بر جوانسازی پوست خود ببینید.

مصرف میوه‌ ها را نیز در رژیم جوانسازی پوست خود قرار دهید. میوه‌ های رنگدانه‌ دار برای پوست بسیار مفید هستند و شما می توانید با مصرف آن‌ ها تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست را مشاهده کنید. میوه‌ هایی که مصرف آن ‌ها برای چنین هدفی مناسب است عبارتند از:

  • هلو
  • سیب
  • زردآلو
  • گیلاس
  • هندوانه
  • آلبالو

درمان پوست چرب

چربی پوست در حد تعادل بسیار مفید و ضروری است، به‌ طوری که اگر پوست به‌اندازه کافی چرب نباشد مشکلات مختلفی پیش می‌ آید. از جمله مشکلاتی که به ‌واسطه چربی بیش ‌از حد پوست رخ می دهد ، می‌ توان به بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش و آکنه اشاره کرد. حال از آنجایی که این مشکلات ناخوشایند هستند، در این بخش به چند مورد از درمان پوست چرب می ‌پردازیم. البته منظور از درمان پوست چرب برطرف کردن این مشکل به‌طور صد درصد نیست، بلکه منظور ما کنترل شرایط چربی پوست است.

شست ‌و شوی منظم پوست

 اولین درمان پوست چرب، شست ‌و شوی مرتب پوست با شوینده ‌ی مناسب است؛ زیرا آب گرم و شوینده دشمن اصلی چربی پوست هستند. البته شست ‌و شوی پوست نباید بیش ‌از حد باشد؛ زیرا در این ‌صورت خشکی پوست را به ‌همراه دارد. توصیه ما به شما شست‌ و شوی صورت دو بار در روز، یعنی صبح‌ ها و شب‌ ها است. 

diets-in-skin

استفاده از تونر های مخصوص

تونر ها از بهترین پاک‌کننده‌ ها هستند و می ‌توانند آلودگی ‌های سطح پوست را به ‌طور کامل پاک کنند. البته تونر ها برای انواع پوست تولید می‌ شوند و شما باید نوع مناسب آن را برای پوست خود تهیه کنید.

تغییر رژیم غذایی

تاثیر رژیم غذایی بر پوست بر هیچکس پوشیده نیست و مسلما ایجاد تغییر و تحول در آن می‌ تواند شرایط پوستی شما را عوض کند. بنابراین تغییر رژیم غذایی را می ‌توان یک درمان پوست چرب در نظر گرفت. میوه و سبزیجات مصرف کنید و از مصرف غلات، حبوبات و لبنیات کم ‌چرب غافل نشوید تا تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست را ببینید.

بیشتر بخوانید: رفع چربی پوست

رژیم غذایی برای پوست جوش دار

یکی دیگر از معضلات پوستی، جوش و آکنه است و ادامه‌ دار شدن این موضوع می ‌تواند به ایجاد لک و جای جوش منجر شود. به‌ همین ‌دلیل باید یک رژیم غذایی برای پوست جوش دار انتخاب کرد و با رعایت آن شرایط پوست خود را به‌ حالت ایده ‌آل رساند. 

یکی از مهم‌ ترین نکاتی که باید در رژیم غذایی برای پوست جوش‌ دار به آن توجه کرد، حذف مصرف برخی مواد مانند سس ‌ها، شکلات، نوشابه‌ های گازدار و … است. تمام این مواد به‌دلیل افزودنی ‌هایی که دارند، به پوست آسیب می‌ رسانند و باعث ایجاد جوش و آکنه می ‌شوند. 

از طرفی توصیه می ‌شود در رژیم غذایی برای پوست جوش دار خود مصرف سبزیجاتی چون جعفری، نعنا، پونه، آویشن، موسیر و … را نیز قرار دهید. این دست از خوراکی ‌ها می ‌توانند به پاک ‌سازی پوست شما کمک کنند و به مرور جوش و آکنه ‌های صورت را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: درمان جوش

رژیم غذایی برای پوست صاف

در ادامه بررسی بحث تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست تصمیم داریم به بررسی رژیم غذایی برای پوست صاف بپردازیم. از همین رو باید به شما پیشنهاد دهیم که مصرف گوجه ‌فرنگی را در برنامه‌ غذایی خود قرار دهید. گوجه‌ فرنگی به تولید کلاژن بیشتر کمک می‌ کند و همین موضوع باعث صافی و نرمی پوست می ‌شود.

استفاده از گوجه‌فرنگی به ‌دلیل آنکه رادیکال‌ های آزاد را از بین می‏ برد، از پیر شدن پوست جلوگیری می ‌کند و نتیجه این موضوع داشتن پوست صاف خواهد بود. پس از قرار دادن گوجه ‌فرنگی در رژیم غذایی برای پوست صاف غافل نشوید.

یکی دیگر از غذا هایی که می ‌توانید آن را در رژیم غذایی برای پوست صاف قرار دهید، ماهی قزل‌آلا است. این ماهی یک منبع غنی از امگا 3 است و مصرف آن از غشای سلول محافظت می ‌کند، بنابراین پوست پیر و چروک نمی ‌شود و شما پوستی صاف و شفاف خواهید داشت.

diet-in-Smooth-skin-

رژیم غذایی سالم 

تا به اینجا درباره تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست گفتیم و متوجه شدیم که مصرف چه موادی برای ما مناسب است و مصرف چه موادی نامناسب. حال در این بخش به برخی دیگر از مواردی که در رژیم غذایی سالم باید به آن‌ ها توجه شود می‌ پردازیم.

رژیم کم‌ چربی: رژیم کم ‌چربی یک نوع رژیم غذایی سالم است که تولید رادیکال‌ های آزاد را به حداقل می‌ رساند. البته پوست به چربی نیاز دارد و بهتر است این چربی با استفاده از مصرف آجیل و برخی از مغز ها تامین شود.

رژیم خام‌ خواری: یکی دیگر از انواع رژیم غذایی سالم، رژیم خام‌خواری است. افرادی که چنین رژیمی دارند، باید میوه‌، سبزیجات، جوانه حبوبات و غلات مصرف کنند. با داشتن این رژیم، آنزیم‌ های لازم برای پوست تامین می‌ شوند و شما پوستی شاداب و سالم خواهید داشت.

رژیم غذایی برای پاکسازی پوست

شما می ‌توانید با قرار دادن برخی از مواد غذایی در رژیم غذایی برای پاکسازی پوست، به ظاهری زیبا با پوستی سالم برسید و تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست را مشاهده کنید. 

زردچوبه

زردچوبه اولین ماده غذایی برای قرار دادن در رژیم غذایی برای پاکسازی پوست است. شما می‌ توانید زردچوبه را با آب گرم مصرف کنید تا فلور پوست به حالت تعادل برسد و میزان تولید رادیکال‌ های آزاد کاهش پیدا کند.

چای سبز

در رژیم غذایی برای پاکسازی پوست، مصرف چای سبز را نیز قرار دهید. چای سبز یک منبع قوی برای پاکسازی و زیبایی پوست است و باعث کاهش التهاب‌ های پوست می ‌شود. 

تخم‌مرغ

تخم ‌مرغ سرشار از آمینواسید است، از همین رو مصرف آن به سفت شدن پوست کمک می ‌کند. از طرفی حاوی ویتامین D است و همین موضوع به پاکسازی و روشن شدن پوست کمک می‌ کند.

همان‌طورکه مشاهده کردید، تاثیر رژیم غذایی مناسب بر پوست بسیار جدی است و شما می توانید با خوردن آن‌ ها شرایط پوست خود را تعیین کنید. بنابراین در ابتدا نوع پوست خود را شناسایی و بر اساس آن یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید و با انجام آن پوست خود را به شرایط ایده‌ آل برسانید.

eggs

کلام آخر

در این مقاله به طور خلاصه به معرفی رژیم غذایی برای انواع مختلف پوست پرداختیم. چرا که عاملی مهم در سلامت مو و پوست شما به شمار می رود. 

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

متن سربرگ خود را وارد کنید